Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 12 augusti 2018, 18:00

Skojigt nog hittade jag bägge i ett antikvariat i Aberdeen, fast med dryga två år emellan, jag tror jag gav 1 £ per styck.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sveahk » 15 augusti 2018, 16:08

Fick ett knippe svenskspråkiga böcker från fäderneslandet för ett tag sedan, ett par mycket duktigt skrivna, som...

"1793" av svensken Niklas Natt och Dag. En socialhistorisk kriminalare från just 1793, en debutbok faktiskt. Stockholm med all sin smuts, prostitution och kriminalitet beskrivs med en sällan sedd språklig brutalitet - högeligen rekommenderad!

"Vi, de drunknade" av dansken Carsten Jensen. En roman om fyra generationers sjömansliv från mitten av 1800-talet till slutet av andra världskriget. Huvudpunkt är Marstal, en ort på Ærø söder om Fyn. Män som drivs ut på världshaven och världshistorien. Storartad läsning på över 700 sidor. På svenska.

"Den siste Pilgrimen" av norrmannen Gerd Sveen. Också en utmärkt debutroman. En historisk thriller...tidpunkt tyska ockupationen av Norge. Med stor kännedom om vad som hände "under jorden" i Norge (och Sverige) under kriget. Vinnare Glasnyckeln 2014. På svenska.

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 16 augusti 2018, 07:43

Nha ca - Mourning band for Hue

Författarens namn Nha Ca är en pseudonym som betyder lovsång.

Boken skrevs redan 1969 och gick först som följetong i Sydvietnamesisk press. Handlingen kretsar runt författarens och andra civilas vedermödor under slaget i Hue, då famlijen är medelklass och katoliker samt att brodern är en ARVN soldat på permis så handlar det också mycket om att gömma sig och undvika inte bara stridshandlingar utan också FNL/ NVA´s jakt på förrädare. Man är rädda för Befriarna kallade dem genomgående för "dem". Inte sällan är det före detta Hue bor som återkommer som en kommissarie och vill göra upp med verkliga och inbillade oförrätter, scenariot känns igen från andra konflikter (kommer också och tänka på en "tysk kvinnas dagbok"). Oftast mycket klaustrofobisk stämning där de gömmer sig i egen händigt grävda skyddsrum eller kyrkor, som allt som oftas raseras i striderna och man då måste söka ett nytt skydd i all hast. (Gommer sig från FNL-gerillan som hämtar folk på natten eller massiva Amerikanska artilleri eller bomb anfall.) Jag får känslan av three little pigs som gömmer sig från vargen, först ett hus i halm, sedan ett hus i trä, sedan ett hus i sten. (Om ni minns den gamla sagan?) Området verkar vara medelklass en förort till Hue, vi snackar hus eller villor med trädgård, inte så mycket hyddor med halmtak som vi är vana vid från film.

Amerikaner nämns i boken men framstår som statister, och jag tänkte vilken bra Vietnam film detta skulle bli med Vietnameser i centrum och Amerikanska soldater i periferin som snackar rotvälska och håller på. Och en scen i boken påminner om Keystone cops. Där först tre FNL soldater kommer till deras hus, för att sedan jagas bort av Amerikaner som fyller hela trädgården och skjuter och skriker, för att sedan i sin tur jagas bort av reguljära NVA styrkor, som kommer instormande i trädgården. Av de korta tidsspannen bedömer jag att det verkligen var "close quarters".

När texterna sedan lanserades som bok så dränkes den i den sensation och indignation som uppstod när My-Lai avslöjades. Berättar översättaren Olga Dror i ett långt förord. Översättaren är född i Leningrad men är nu professor i Vietnamesisk historia i Texas university. Där berättas att författaren flydde från Vietnam på 90-talet, efter att hennes man släpptes från fångläger -89 och via Sverige kom till USA. Svenska PEN hjälpte till. Man förstår också att författaren som själv satt fängslad en tid efter 75, inte heller var så uppskattad av Saigon regimen. (Kultur personligheter har väl en tendens att ständigt reta makthavare?)
Översättaren betonar också snedvridningen av konflikten och att ingen har uppmärksammat massakrerna i Hue under åren som gått och påpekar att när denna bok kom i nytryck så kom Nick Turse bok "Döda allt som rör sig" och ett flertal andra om övergrepp från USA och Saigon regimen. Endast en försöker nyansera och här nämns den boken jag läste innan "James S Robbins this time we win". Översättaren berättar vidare att när hon föreläser om Hue och övergreppen där så blir hon alltid bemöt med skepsis eller välvilliga förståsigpåare som ska upplysa om USA dess krigsbrott istället. Men här menar hon att för att förstå, lära sig och få försoning så måste alla aspekter tas upp. Och tar upp Japan som varnande exempel där de ständigt trampar i klaveret gente mot sina grannländer då de inte gjort upp med sitt förflutna. Och menar att de istället har mycket att lära av Tyskland.

Jag var lite orolig i början för jag har läst en del Vietnamesisk litteratur som Bao Dinhs bok och tycker att de kan ha en tendens till att vara för poetiska. Alltså att jag ibland inte förstår om det är en drömsyn eller inte. Men denna var mer rakt på sak. Möjligtvis kan det bli lite jobbigt även för en gammal Sven Hassel läsare om alla groteskt stympade lik som huvud personerna ständigt snubblar över.
Jag kan rekommendera denna för alla som vill ha ett komplett Vietnam bibliotek.

Börjar nu med att läsa Mark Bowdens bok om slaget vid Hue 1968, "A Turning Point of the American War in Vietnam", eller inte, hur var det nu?


En fråga för er som är historiker. Vittnes målen i denna bok redogör för att striderna blossade upp på natten och lugnande ner sig på dagen men i den boken jag läste innan Phase line green så är det tvärtom, striderna började i gryningen och slutade när solen gick ner. Hur ska man förhålla sig till sådana motstridiga uppgifter.
En tanke jag själv har är att i Warrs bok så striderna man inne i citadellet mot traditionella NVA styrkor. Medan Na Cha´s upplevelser verkar utspela sig i förorten och att FNL-gerilla är inblandande i strider med ARVN. Förklaringen skulle vara då att FNL eller VC är mer vanna vid natt strider. Medan NVA styrkor är som vilka värnpliktiga stadsbor (Hanoi) som helst och är ovana vid nattstrid?

Påstående i boken som är intressanta:
1 NVA tvingar civila att med svartmålade bambu käppar, gå ut, och sikta på flygplan för att "skrämma bort" dem? (Måste ju vara rena dödsdomen..)
2 När Amerikanska fordons kolonner kommer så är det guns blazing åt alla håll! Alla får kasta sig i dikena. (Påminner om den där historien från Normandie, som jag bara minns poängen på, "ser du ett Amerikansk flygplan så tar alla skydd!")
3 Författaren ser en grupp Amerikaner som förs bort som fångar. (De enda POW´s från slaget jag hittills läst om var att personal ur Armed Forces Vietnam Network (Typ militär nyhetskanal) som överraskades och dessa släpptes långt senare -72.)

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 16 september 2018, 07:57

Hue 1968 - A turning point of the American war in Vietnam av Mark Bowden


Denna bok följer den tradionella mallen om Vietnam och motsäger den revitionisktiska boken jag läste innan i det att Tet kom som en total överraskning för Amerikanerna och att före talade alla om att man höll på att vinna och efter hur man skulle dra sig ur. Mycket av detta bekräftast endå av de motreaktioner som USA eller rättare sagt Westmoreland gjorde. Som dessutom hela tiden trodde att alla attacker var en fint och att Nord-Vietnam egentligen var ute efter Khe sanh. (Känns igen typ Normandie 44?) Att hela Hue var intagen av fienden verkar gått flera beslutsfattare förbi. Vilket också ledde till att återtagandet skede pö om pö, genom att skedmata in styrkor. Och konsekvensen av detta var en lång utdragen strid men stor materiel förstörelse och liv gick i spillo. Inte minst civlia.


Mark Bowden skriver ju bra och medryckande, har man läst hans tidigare böcker som "Black Hawk Down" och "Guests of the Ayatolla" så blir man inte besviken. Jag tänker också att det hela påminner mycket Cornelius Ryans böcker i det att man får följa olika karaktärers öden. Även intervjuer med NVA och FNL personal har gjorts vilket är ett plus. En del av dem bor i USA men i andra fall har man gjort intervjuerna i Vietnam med det problem det innebar i en diktatur med övervakare och så. Hur som helst det är ett plus att få med deras berättelser och man får en större respekt för deras krigsmannaskap. De ska göra llat som alla soldater gör plus att bli tokbombade hela tiden av den Amerikanska krigsmakten.


Ett kapitel tar upp detta med massakrerna och utrensningarna, "Det gick lite för långt" som en intervjuad Kommisarie uttrycker sig. Siffran varierar från ett par hundra till tusental, ingen vet exakt, det hela försåras av civila bomboffer och ytterligare utrensningar av Saigon regimen efter återtagandet. Men det följer samma mönster som i tidigare historiska utrensningar, i det att man först försöker göra det legitimt med hittepå ståndsrättegångar mot myndighets personal och senare när det ballar ur så är det den där grannen du aldrig gillat eller tjejen som inte ville gå ut med dig. Kommissarien som intervjuas om detta delar med sig av sin frustration då hans specialitet är att omvända ARVN soldater, då som jag förstår deras utbildning är eftertraktad. I ett fall åker han ut för att fråga var de är och blir visad på en massgrav?!


Själv blir jag lite fascinerad över att man inte hört ett ljud om detta, första för mig är väl film scenen i "Full Metal Jacket" och jag tänker att antikrigs narrativet verkligen måste ägt media. Betänk att även västerländska civlia som präster och NGO personal blev offer. Så tycker man ju att det borde hörts något. Jag tänker också att detta är så nära NVA/ FNL kommer till att slå till mot Amerikanska civila i det att soldater på permis och deras Vietnamesiska fruar och barn hamnar plötsligt bakom fronten, ibland tillsammans ibland inte. Ameriasiatiska barn dödas genom den sedvanliga metoden i alla krig, genom att svinga dem i benen och krossa deras huvuden mot dörrposten.


Fångar är ju ett intressant kapitel, jag har levt i tron att det bara var flygare och SF-soldater som blev fångar i Vietnam. Men här är det allt från NGO folk, präster, till skrivbords soldater till civila kontrakts anställda. Alla förs bort om de får leva, en del av de civila släpps men många får stanna till den stora fångutväxlingen 1972. (Boktips i notförteckningen om detta som jag bara måste skaffa.)


Referenser till de tidigare böckerna jag läst i år finns med och man får en inblick fast från ett annat håll som förklarar ett och annat. (Nu vet jag varför de Amerikanska marin-soldaterna sköt som besatta från sina lastbilar när de kör förbi.)

Och Warr från boken Phase line green blev mycket riktigt entledigad och skickad att göra uppgifter bakom "fronten", han fick ju liksom skulden för högre befäls oförmåga att förstå att man bara inte kunde anfalla tvärsöver gatan.


Som sagt bra bok som bör finnas med i varje Vietnam-krigs bibliotek.


Sonderling

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 28 september 2018, 20:59

Läser The General VS. the President MacArthur and Truman at the Brink of Nuclear War av H.W. Brands. Mycket intressant om konflikten mellan general Douglas MacArthur och USA:s president Harry Truman i skuggan av Koreakriget.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 2 oktober 2018, 19:59

Läser Paul Prestons bok "The Spanish Holocaust"
Skrev lite om det i denna tråd.
viewtopic.php?f=6&t=45168&p=782053#p782053

Jag hade lite issues om titeln men jag förstår författarens poäng. Den är jobbig att läsa, det mördas i parti och minut. :(

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 7 november 2018, 18:58

Lånade Ernst Junger, I stålstormen på den lokala bibblan.
Jag vet inte var man får allt i från men jag förväntade mig nått slags nationalistiskt krigsförhärligande epos som appellerar till högerextremister?!
Och det var det ju inte alls. Okej inte Erich Maria Remarque men en då,
Väldigt intressant och beskrivande om första världskriget, fick dessutom svar på en undring jag haft. Jo fartygsartilleri användes i striderna.

Sonderling

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 10 november 2018, 19:11

Läser SPQR av Mary Beard, intressant genomgång av Romarrikets födelse. Även börjat läsa Sendtänkt av Kalle Lind, kulturhistoria i vid tappning. Bygger på podden med samma namn.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 13 november 2018, 06:34

Peter Englunds bok stridens skönhet och sorg- 1918. Sträckläste den då den kom lite sent (strulet i akademin?) gillade annars att läsa dem dag för dag. I går tog kriget slut, AH sitter och surar på en sjuksäng.

Sonderling

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Konigsberg » 17 november 2018, 21:05

Höstsol av Lars Wilderäng, suverän säkerhetspolitisk thriller om hur Sverige långsamt dras in i krig och där situationen eskalerar till världskrig. Skickligt skrivet och inte helt orealistiskt scenario.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 3 december 2018, 00:45

Josephus, Judarnas krig.

Man märker att det är en 2000 år gammal bok, men den är förvånansvärt lättläst, och fylld av spännande händelser.

Något jag ofta slås av är hur moderna äldre tiders författare kan verka. Resonemang förefaller ofta vara fullkomligt rimliga, och av ett slag som vi också använder oss av. Samtidigt kan de också verka helt förvetenskapliga, med textsnuttar om trolleri och gudomliga krafter.

Det mest upplysande för mig har varit beskrivningar om hur splittrade judarna var, och att det i Jerusalem mot slutet kanske fanns tre olika kämpande fraktioner, som inte bara slogs mot romarna.

Boken är full av de mest gruvliga hemskheter. Folk mördas i parti och minut, andra rånas på sin mat, och desperata människor käkar opp andra. En moder stekte sitt barn, och tuggade i sig. Allt enligt Josephus.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 11 januari 2019, 11:56

Hitlers Munchen av Svante Nordin


En intressant bok som blir mer som en historiebok över Tysklands , Nej Bayersk historia med en del sidospår till författare som Thomas Mann. Och så klart Hitlers väg till makten som börjar nu för hundra år sedan. Förvånas över dtta att han beskrevs som en nolla till en början utan framtidsmål. Man undrar hur det gick till exakt när han "radikaliserades"? (Alltså min bild av detta har reviderats från att jag trodde att AH hade ideologin klar från första stund, till att börja undra om mannen blev besatt av en demon? !)

Utifall att ni som jag först trodde att den bara skulle handla om Munchen uppgörelsen som egentligen får en ganska liten del.

Ett nytt foto och ny info för mig är stillbilden från Kurt Eisners begravning med en suddig Hitler med vad som sägs vara en röd armbindel. Men var han inte utsedd som agent från armén eller? Här verkar man mena att inte hade ideologin klar utan var mera röd till en början? Jag känner att här, de tidiga åren, måste jag läsa på mer om.

Skulle jag tipsa så passar den här boken faktiskt som del 2 till en annan bok som hette "Hitlers första krig" av Tomas Weber som jag läste för ett tag sedan. Läst den först och sedan denna.



Sonderling

hilbert
Medlem
Inlägg: 2198
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av hilbert » 17 januari 2019, 14:30

Jag har läst två böcker av Masha Gessen. En bok om Putin " mannen utan ansikte ", och en bok om Rysslands historia " Framtiden är historia, det totalitära Rysslands återkomst". Tillsammans ger de en mycket skrämmande bild av utvecklingen i Ryssland, som framförallt är Putins verk.
Gessen är en utmärkt författare, hon påminner om Svetlana Aleksijevits, dvs att hon bygger berättelsen runt ett antal verkliga människors liv och öde i Ryssland.

Här är Gessens Wikipediasida: https://sv.wikipedia.org/wiki/Masha_Gessen

Ytterligare en bok av Gessen finns nu på svenska "Ester och Ruzia". Det är en intervjubok som gjordes vid millenieskiftet med Gessens mormor och farmor.
Där berättar de om sitt liv i Sovjet. Den boken återstår att läsa.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 5 februari 2019, 07:29

The first wold war av John Keegan.

Boken har fått kritik för att vara anglocentrisk men ja det stör inte mig, Det är bara ett annat perspektiv. Och lika intressant endå, ett bra komplement till Marco Smedbergs bok om VK1.

Håller nu på med Victor Klemperers bok revolutionsdagbok 1919, den är dock svår på det sätt att han har mycket referenser till sin tid som för länge sedan glömts. eller kanske som jag inte känner till varför man skulle läst denna när man läst in sig på tidsepoken.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 7 mars 2019, 14:15

Roten till det onda - Ingmar Karlsson

Jag vet ju inte så mycket om det men jag tror det är en bra introduktion ang konflikten(erna) i mellan östern. Jag fick iallafall veta hur Saudiarabien kom till m.m. och det var ju intressant. Sista kapitlet om dagens läge däremot tycker jag slarvades igenom och hade dessutom redan blivit inaktuellt. Då spekulationen om IS-staten redan är passé. Jag håller ju inte med om att IS är "made in America" heller men ger han en eloge för att han inte sa USA hit och USA dit. Utan mer den nyliberala regimen i USA, hit och dit, gällande dagens läge. Stämmer lite med mina egna tankar om irak-kriget som det första kvartalskapitalistiska kriget.
En annan miss tycker jag är att helt utesluta den Islamistiska rörelsen i regionen. det var lite som det aldrig funnits och då är den endå årsbarn med Nazism och fascism, Brödraskapet nämndes liksom i förbigående. Så egentligen spänner boken mer över persioden 1916- till typ 1990ish en 2016.

Sonderling

Skriv svar