Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 10 mars 2018, 19:19

Jag är kanske för otålig och jag är definitivt mycket ivrig att få ställa en ny fråga. Man vi fär hoppas att tyskaorden kommer snart tillbaka, ger mig beröm för att jag knäckade en hård nöt och fann det rätta svaret - jag antar att det var det rätta! - och, om all möjligt, berättar oss mera om vapnet. Mina sökningar på "blaukröniger adler" ellet "adlermit baluer krone" gav ingenting matnyttigt - och vad för ett föremål är det, en sorts spira eller någonting helt annat?

Men vi tar en tjuvstart:

Alla stadsvapen är inte urgamla, inte ens när staden själv är gammal. Här ser vi ett vapen som kom till under den senare hälften av adertonhundratalet, var i bruk för över 80 år och efter en parentes på 40 år togs det i bruk igen, dock i en förnyad form med vissa tilllägg.
nomotto.jpg
nomotto.jpg (57.97 KiB) Visad 426 gånger

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 11 mars 2018, 14:19

"Visad 1 gång"! Jag känner mig som riksdagsvalkandidaten som fick en röst och som naturligtvis hade röstat på sig själv.

Vi talar inte om en småstad i östra Finland utan en europeisk storstad.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av currahee » 11 mars 2018, 17:43

Kanske Bukarest... 8-)

/ currahee

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 11 mars 2018, 21:34

https://en.wikipedia.org/wiki/Coat_of_arms_of_Bucharest

Bild


Currahee leder oss mot nya heraldiska äventyr!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 14 mars 2018, 07:37

Ett quizztråd kan dö på fem olika sätt:

(1) ingen läser frågan eller tittar på bilden.
(2) Ingen ids svara, gissa eller ens be om mer tips.
(3) Frågeställaren bryr sig inte om att ge nya tips om ingen svarar.
(4) Frågeställaren kommer inte ihåg att bekräfta att svaret var det rätta.
(5) Den som fått ansvaret att ställa en ny fråga glömmer helt bort saken.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 16 mars 2018, 12:24

Får jag sticka mellan med en fråga? Okay, har är en som man inte kan fuska med genom att använga Googles bildsökningsfunktion:

Kan ni nämna ett (eller ännu hellre två) kommunvapen som innehåller två korslagda marskalkstavar?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 16 mars 2018, 14:01

Allt går att googla och t.o.m. bildsöka om man vill och kan klura ut hur!

Jag ser det högst önskvärt att någon stickar mellan med en fråga när det har blivit stiltje i kvissen. Du fär min kudos, som man nuförtiden säger.

Det är förstås annu mer önskvärt att du får n några svar - allt från rena gissningar till "jag vill att ni vet att jag vet svaret men jag vill inte svara, åtminstone inte ännu" är bättre än absolut tystnad.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 16 mars 2018, 17:21

Okay. Jag föredrar dock att inte lägga in några bilder som finns på nätet - för då blir det för enkelt, eftersom Googles bildsökningsfunktion omedelbart hittar dem. Här är därför vapenbeskrivningen i ord: Två korslagda marskalkstavar. Och det behöver inte nödvändigtvis vara en svensk kommun...

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 17 mars 2018, 07:44

Om man vill undvika att det blir för enkelt, riskerar man att ställa en alltför svår fråga...och då blir det enligt somliga meningslöst och folk - som antagligen annars skulle ha haft stora svårigheter att hålla sig tiibaka och ge sitt svar - tappar intresse för frågan av den orsaken. :lol:

Jag lovar att återkomma på måndagen om ingen annan kan, vill eller ids svara.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 18 mars 2018, 12:28

vaakunakyltti-150x150.jpg
vaakunakyltti-150x150.jpg (7.62 KiB) Visad 343 gånger
Kommunen fick vapnet på köpet i en kommunsammanslagning år 2009. (I svenska Wikipedia ser man fortfarande det upphörda vapnet.)

Det andra vapnet med två korsslagda marskalksstavar bärs sedan år 1943 av en provinsstad - som dock är så modern att den anlitade en grafiskt designbyrå och använder en mer tidsmässiga logo:
Kuvakaappaus.png

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 18 mars 2018, 15:00

Hej, ber om ursäkt för att jag inte har tittat in på ett tag men har varit upptagen med läkarbesök och annat. Femtiotrean har mycket riktigt rätt vapnet tillhörde Fluglehrschule der Luftwaffe som var baserad på basen Brandenburg-Briest därav den brandenburgska örnen. Efter 1945 var sovjetiska styrkor baserade på basen, som senare övertogs av NVA som baserade helikopterförband där. Efter återföreningen fanns 2./LTG 64 på basen fram till 1993. Den är nu en solpanelpark.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 18 mars 2018, 15:02

Femtiotrean skrev:vaakunakyltti-150x150.jpg

Kommunen fick vapnet på köpet i en kommunsammanslagning år 2009. (I svenska Wikipedia ser man fortfarande det upphörda vapnet.)

Det andra vapnet med två korsslagda marskalksstavar bärs sedan år 1943 av en provinsstad - som dock är så modern att den anlitade en grafiskt designbyrå och använder en mer tidsmässiga logo:

Kuvakaappaus.png
S:t Michel/Mikkeli?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 18 mars 2018, 17:23

Det är ju jean-jacques som ställde frågan, men visst, S:t Michel är den ena:

Bild

Under krigen 1939−1945 hade Gustaf Mannerheim sitt högkvarter i S:t Michel, liksom han haft det i samma stad under en period under finska inbördeskriget.

Mellan 1922-1943 såg vapnet ut sä här:

Bild

Det ursprungliga vapnet från år 1838 när S:t Michel fick stadsrättigheter av tsar Nikolai I. I det blåa fälter stod bokstäverna H och I.

Bild

Efter självständigheten byttes de alltså ut för den femuddiga stjärnan av silver och de fem silverströlarna. Man bytte också ut det gula mittfältet med årtalet 1838 mot den gyllene balken med samma årtal.


Men det fattas fortfarande en kommun (som är bara en aning svårare att hitta)!


PS Jag är nyfiken och måste verkligen undra om jean-jacques kanske känner till några andra utanför Finlands gränser 8O

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 18 mars 2018, 19:02

Du har ju i och försig redan kommit med svar på en andra kommun, Femtiotrean.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 18 mars 2018, 19:51

Frågan gällde kommunnamnet, inte vapensköldet! Jag tyckte att det var fair and sportslig att ge en chans åt andra att komma in med det rätta svaret, jag hade ju sådan stor födel av hemmaplan i den här frågan.

Skriv svar