Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 15 november 2017, 07:52

Sträck läser nu Peter Englunds bok- stridens skönhet och sorg 1917.
Den kom ju lite sent i år. Jag gillade annars att läsa den lite varje dag som en dagbok. (min favorit bok som ung var annars Andra världskriget dag för dag, som jag just läste dag för dag i sex års tid. Stolligt?)

Jag hoppas 1918 kommer lite tidigare.

Jag höll annars på med en annan bok om VK1 men får återkomma till den senare.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 11 december 2017, 12:50

Håller på och läser ut Nils Fabianssons bok Historien om Västfronten: i spåren av första världskriget.
Detta är ju både lite grann av en reseskildring och historiebok som tar upp första världskriget på västfronten och varje kapitel tar upp ett front avsnitt med deras olika karaktärer och utmaningar. Får svar på flera undringar som jag haft som hur det såg ut på slutet av västfronten på vardera ände och att den inte är helt sammanhängande hela vägen. Jag har nämligen undrat om man just kunna gå ner i ena delen och gå tvärsöver Belgien och Frankrike i en skyttegrav och hur såg det ut vid kusten?

Reseguiden gör en ju sugen på att åka ditt speciellt när många av spåren nu håller på och försvinna av tidens tand eller byggnationer, eller att innehavarna av alla dessa privat museer håller på och dör ut.

Jag gillar böcker som vänder lite på ända på vanda uppfattningar. Och Fabiansson menar att vår bild av VK1 präglas av den fredsrörelse som uppstod på 20-talet. som också varit förhärskande in i vår tid och att denna kanske inte är helt korrekt. (Jag har ju haft samma tankar då jag läst om ett annat senare krig i sydost Asien 50 år senare, så det var ju en intressant iakttagelse. )

Och bilden av ett Tyskland som avancerar åt alla håll i början, var inte alls bilden 1914, snarare att Tyskland höll på och invaderas. Fabiansson tar med mycket tidnings notiser och annat som ger en annan bild och stämning än vad som är den moderna uppfattningen. Kriget är inte bara en meningslöst och en slakt, utan för andra är det är en livsviktig uppoffring, och vilket visas på siffror över alla frivilliga som fortfarande 1918 strömmar till. Sedan läser jag ju Englunds bok samtidigt och båda kommer till slutsatsen att den antityska propaganda av deras illdåd, fick följde att de skuggade ut deras riktiga krigsbrott, vars omfattning man först nu börjar få klarhet i, vad som hände var och hur. (En ganska viktig läxa att lära för framtiden kan man tycka.)
Han menar också att fronten trots allt endå, var ganska rörlig, att den böljade fram och åter mellan åren.

Boken tar upp mycket annat intressant som detta med krigsfångarna, de civila, och Sveriges roll. Och en faktoid gällande de skruvkorks formade taggrådsstolpar som sas vara av Svensk ursprung och som såldes till båda sidor. Vilket han inte hittar några belägg för.

Jag gillar också detta med att han varvar egna tagna bilder från idag (som tidningen "after the battle") med historiska foton. Ni som skriver böcker borde kopiera detta, vilket ger ett intressant tidsperspektiv. Måste verkligen rekommendera denna tunga* bok till alla VK1 intresserade.

Sonderling


*den är verkligen tung att hålla i, vette fasen var det är för pappers kvalité.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 17 december 2017, 17:46

Amund skrev:Har börjat läsa Angrepp i gryningen av Alf Jacobsen och har även införskaffat Bitter seger av samme författare. Böckerna handlar om de marina striderna i Narvik 1940. Ämnet känns superintressant och borde kunna bli hur bra som helst med de dagböcker som författaren bygger upp sin skildring på, ändock håller jag redan efter några kapitel på att bli vansinnig av att varje mening måste avslutas med en förklarande harang om att alla Hitlers avsikter var onda och elaka, varvid Churchills och Storbritanniens avsikter enbart hade demokratins och den fria världens bästa för ögonen. Visst var det nog så men jag tål inte att författaren inte kan skriva en militärhistorisk skildring utan dessa förmanande moraliska tolkningar av respektive kombattants avsikter - Det blir nästan en sorts pamflett istället för det högkvalitativa sjöhistoriska verk det skulle kunna vara. Hoppas det blir bättre i fortsättningen, innehållet i övrigt är mycket lovande!.
Amund skrev:Fortsättningen ÄR mycket bättre. :)
Sådär – Nu har jag läst ut bägge böcker och det jag klagade på i första inlägget fanns inte alls med i fortsättningen utan bägge böcker känns mycket gedigna och avsedda för en läsekrets som kan ämnet militärhistoriskt och politiskt.

Jag är riktigt imponerad av att författaren tydliggör hur Narvik 1940 utgör ytterligare ett exempel på ett av den glorifierade Churchills misslyckanden när han försöker detaljstyra militära operationer, inte sällan med politiska motiv som drivkraft. En extra eloge till författaren som erkänner att den tyska insatsen, under andra omständigheter skulle ha hyllats som ytterst extraordinära.

Vill också nämna att boken framställer en upprättelse för den kritiserade men mycket intelligente och erfarne generalmajoren https://en.wikipedia.org/wiki/Pierse_Joseph_Mackesy som inte var pigg på att utföra Churchills fantasifulla landstigningar - Bland tänkande brittiska arméofficerare gick tankarna lätt till Gallipolifälttåget där WC också trodde att RN var tillräckligt för att ta kontroll över vilket landområde som helst, dessutom hade flyget utvecklats betydligt snabbare än Churchills militära teorier sen 1915. :roll:

Självklar läsning för VK2-nördar! :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 december 2017, 18:11

Industriepoken i Uppsala av Roland Agius, känns namnet bekant för äldre skalmaniter och i synnerhet de som bodde i Uppsala på 80-talet förresten.

Stefan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av B Hellqvist » 29 december 2017, 20:40

"The Vanished Kingdom: Travels Through The History Of Prussia" av James Charles Roy. Intressant skildring av Ostpreussen genom historien.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 2 januari 2018, 17:54

B Hellqvist skrev:"The Vanished Kingdom: Travels Through The History Of Prussia" av James Charles Roy. Intressant skildring av Ostpreussen genom historien.
Det kanske vore något att läsa? För några år sedan läste jag, Iron Kingdom. Ur ett svenskt perspektiv är Brandenburg-Preussens historia intressant.

Själv läser jag en bok med titeln, The Land before the Kingdom of Israel. Författaren menar att Israel ursprungligen kanske mest var en politisk entitet, och att en mer sammansvetsad etnicitet först växte fram med tiden. Israeliterna skall också ha varit en form av kanaanéer och - i huvudsak - inte kommande utifrån.

Det är en mycket givande och välskriven bok, men den kräver först en introduktion till ämnet om bronsåldenrs historia i Levanten. Man måste kunna något om egyptisk historia, om bibeln, och om arkeologi i området.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 22 januari 2018, 20:33

Håller på och läser ut Rana Mitters bok China's war with japan, 1937-1945: the struggle for survival
Om Kinas krig mot Japan som egentligen började redan 1931 med den senares invasion av Manchuriet.
Boken nämner detta men tar i huvudsak upp de åren som nämns och krigets olika faser, med början av Japans invasion mot ett som jag tolkar Kina på uppgång men brottas fortfarande med krigsherrar och ett lågintensivt inbördeskrig mellan nationalister och kommunister. Armen håller på och moderniseras med hjälp av Tyskland och Sovjet som stödjer båda sidor och vid krigets utbrott beordrar Stalin dem att sluta samman. (Tänkte på det Varjag brukar säga om husbondensröst). När man inte lyckas kasta ut Japanerna b.l.a för att man har en liten modern arme´samt fortfarande är splittrad där olika krigsherrar bestämmer. Så siktar man in sig på att hålla stången tills kriget utvidgar sig, som Chiang kai sheck menar att så kommer ske. Problemen blir värre ett tag när Sovjet slutar stödja pga Molotov-Ribbentropp pakten och Tyskland drar hem sina rådgivare när Axelmakternas pakt inträder.
Under denna period blossar inbördes strider upp igen tills Pearl Harbor och Stilla Havskriget börjar. Då anländer som vanligt jänkare på scenen, på klassikt vis, ja ni vet mycket pengar och tuggummi.

Jag måste säga att denna bok vänder lite på den bild jag hade av denna front och det blir lite av en förbättrad bild jag får av Chiang kai sheck. Tidigare så trodde jag att han mest satt och sparade sig till det kommande inbördeskriget och lämnade striderna till Maos röda armé. Bilden jag får i denna bok är mer att Nationalisterna krigar medan Mao idkar lite gerilla krig men mest satsar på att sätta sitt territorium under den kommunistiska stöveln med utrensningar och allt vad det innebär. Min bild kanske också är färgat av den anglosaxiska historie beskrivningen, där Kineserna är andra klassens soldater som man måste dras med. Detta tar författaren också upp hur nedlåtande de allierade (och främst engelsmännen) var mot Kina och inte ville lyssna på deras råd trots att Kina bekrigat japanerna i många år innan.
En ny karaktär jag inte kände till presenteras också och det är kollaboratören Wang Jingwei och hans Quisling regering i Nanking. Här försöker Japanerna måla upp en antikolonial allians tillsammans med Subhas Chandra Bose, (den indiske antikoloniala kämpen som gick över till axelmakterna.) Hur detta fungerar med den otroligt grymma Japanska krigföringen i Kina fattar inte jag. (Min "favorit" namn på en Japansk offensiv är tre allt, döda allt, bränn allt, plundra allt! Jag ska skänka detta en tanke på Hiroshimas minnesdag.)

Författaren tar också upp de tre olika Kinas underrättelse och terror organisationer som håller sitt folk i shack. För Chiang Kai Shecks del är det väl mest besvärade då han risker att förlora USA´s stöd, då de inte vill stödja en liten facist regim i vardande. (Detta och den antikoloniala politiken som USA för vid tiden känns ju helt främmande i vår värld, jag undrar så när det vände, med Truman?) De två andra herrarna Mao och Jingwei behöver ju inte bry sig om vad omvärlden tycker.

Annars får man mycket var jag kallar sido information som när de beskriver hur det Kinesiska röda korset som på denna tid hette Röda Swastikan med ett rött hakkors försöker rädda liv i Nanking under japanernas slakt där vintern 37-38. Och vid ett annat stycke när Nationalist soldaterna lyckas med en offensiv och erövrar ett Japansk fältkrematorium halvägs i sitt arbete och man tänker: Va? Har Japanska armén fältkrematorium det hade man ju ingen aning om!

Två saker tycker jag dock är irriterande med boken, och det första är ju alla dessa, för mig, okända namn på platser. Mer kartor kanske? Annars svårt när man inne på ett sådant här okänt territorium. Sedan vill ju nörden i mig veta vilka sort flygplan som genomför flygangrepp etc. Att det var "japanska tvåmotoriga flygplan" duger inte, jag vill veta om det är Nakajima så och så. Än värre blir det när det gäller Kinas flygvapen som verkar vara en salig blandning av olika maskiner, speciellt under 30-tals perioden.


Nåväl en mycket intressant bok om ett närmast bortglömt hörn av andra världskriget som varje VK2 nörd borde läsa. jag fick mersmak att ta reda på mer om denna del av VK2. Den s.k. CBI China Burma India fronten.

Förövrigt: Jag förstår nu efter att ha läst denna bok att nationalisterna måste varit otroligt krigströtta för att sedan möta Maos trupper 1946.


Sonderling


Ps Hann läsa slut den medan jag filade på detta inlägg och ja, jag hade nog gärna vetat mer om hur man aväpnade alla japaner på slutet. Nu var det mer snipp snapp snut så släpptes atombomben och allt var slut.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 25 januari 2018, 00:04

Tack Sonderling för din personliga recension med en rejäl dos humor.

Har precis börjat på "A genius for deception - How cunning helped the British win two world wars" av Nicholas Rankin. Efter 100 sidor av typ 450 är jag imponerad.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Lasse O » 26 januari 2018, 20:42

All heder år Sonderling och visst kommer jag att försöka få tag i boken.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 8 februari 2018, 08:57

Tackar! Min fröken på folkhögskolan kritiserade mig alltid för att jag hade med för mycket eget tyckande i recensionerna vi fick göra. Jag fattade inte vad hon menade...

Eftersom Finland inte tagit tag eller gjort upp om sin * sin historia angående Finska inbördeskriget så har jag beslutat mig för att göra det. (Eller hur var det erep?)


Började med "Vägen till Tammerfors" av Heikki Ylikangas
Jag började nog i fel ände för jag tycker boken spretar lite och jag hänger inte riktigt med i början när det gäller alla parter och ortnamn. (Men det är ju som att läsa en bok om Stalingrad utan att veta ett skit om VK2?!)
Blir bestört över det övervåld som de vita uppvisar. Påminner till mycket om Spanska inbördeskriget. De vita tänker sig att denna terror taktik kan vara till nytta och skrämma till underkastelse. Kan inte heller förstår varför man inom det röda lägret ger sig så lätt när man endå blir skjuten i parti och minut. När man till slut är inklämd i Tammerfors så har ju inget val en att strida till slutet, vilket påvisar, som jag ser det det kontraproduktiva i förfarandet att skjuta fångar på ren rutin. När väl Tammerfors är intaget verkar det hela urarta ytterligare och trots att högre ort försöker stoppa förfarandet att skjuta fångar, så fortsätter och det räcker med att se fattig ut, eller se fattig ut men att ha fina skor för att bli skjuten. Det sista får mig att tänka på röda Khmererna i Kambodja och deras jakt på intellektuella, vilket resulterade i att det räckte att ha glasögon för att bli skjuten.
Blev också nyfiken på det Svenska inblandande som jag visserligen hade en aning om men inga detaljer.

Detta ex lånade jag av en arbetskamrat som kommer från de svenska delarna av finska Österbotten. Han hade inga problem med att de gjorde processen kort med de röda men tyckte synd om torpare och vanliga arbetare som åkte med på köpet.

Backar nu och börjar med att läsa den nyutkomna boken "Finska inbördeskriget av Tobias Berglund och Niclas Sennerteg" den börjar med raderna: "Det är ofta ett bortglömt krig förutom i den stat som det skapade."

Jag återkommer till denna bok senare.

Sonderling


* Svenskt kodord för, "de kan inte sin historia som vi anser att det gick till" alternativt "det hade vi inte en jävla aning om" används även om ämnen relaterade till Stilla havskriget och Vietnam-kriget

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av varjag » 16 februari 2018, 02:03

Denna:
Salafi Jihadism.jpg
Salafi Jihadism.jpg (23.51 KiB) Visad 1793 gånger
av;
https://en.wikipedia.org/wiki/Shiraz_Maher
- själv f.d. medlem av Hizb ut-Tahrir ( 8O ) men senare ''omvänd'' till vettet.....påstår han.

Salafister ?
Kort uttryckt, en filisofisk trängtan att återinföra den ''renhet'' som vidlådde de första tre generationerna
av Islam kallade ''de fromma föregångarna'' (anno 650-810)

Det Perfekta Livet, kan bara ernås genom återgång till den Guldålder då den renaste formen av Religionen tillämpades.
Doktrinell renhet - leder till en Utvald Räddad Sekt, som praktiserar Islam som Allah avsåg och - med förtröstan
kan invänta Domedagen.

Liksom med striktare kristna varianter - kommer alla andra än de utvalda, att hamna i Gehenna :roll:

Hur man parar ihop detta, med dagens hänsynslösa krigare, med Koranen en ena näven och en Kalashnikov
i den andra - är bokens huvudtema.

Salafisterna utgör en minoritet om kanske 50 miljoner, varav ett okänt antal i Sverige -
Sweden[edit]

Representatives from the mosque in Gävle are promoting this variant of Islam, which in Sweden is considered extreme. According to researcher Aje Carlbom at Malmö University. The organisation behind the missionary work is Swedish United Dawah Center, abbreviated SUDC.[127] SUDC is characterised as a salafist group by a researcher of religious history at Stockholm University and it has many links to British Muslim Abdur Raheem Green.[127] According to professor Mohammed Fazlhashemi, salafists are opposed to rational theology and hate shia Muslims above all.[127] Further Fazlhashemi states that salafism requires women to be relegated to second class citizens as they would be forbidden from leaving the home without a male companion as well as being excluded from education and the workplace.[127] Three Muslim community organisations in Malmö invited reportedly antisemitic and homophobic salafist lecturers such as Salman al-Ouda. One of the organisations, Alhambra is a student at society Malmö University.[128][undue weight? – discuss]

In Hässleholm the Ljusets moské (translated: "the mosque of light") is spreading salafi ideology and portray shia Muslims as apostates and traitors in social media while the atrocities of the Islamic state are never mentioned.[129] In 2009 the imam Abu al-Hareth at the mosque was sentenced to six years in jail for the attempted murder of a local shia Muslim from Iraq and another member set fire to a shia mosque in Malmö.[129]

In 2017 Swedish Security Police reported that the number of jihadists in Sweden had risen to thousands from about 200 in 2010.[130] Based on social media analysis, an increase was noted in 2013.[131]
Klart läsvärd för den som intresserar sig för Jihadisster och Jihad i alla dess former.

Om bara en på tusen, av 50 millar - griper till vapen har vi 50 000 fanatiska krigare att räkna med 8O

Varjag

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 1 mars 2018, 21:29

Ska se om jag kan finna den bok Varjag skrev om.

Själv läser jag en bok som heter, Six-Day War, av en Guy Laron.

Poängen verkar vara att berätta om storpolitik. Själva kriget behandlas på några få sidor i slutet.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 5 mars 2018, 13:40

"Finska inbördeskriget av Tobias Berglund och Niclas Sennerteg"

Mycket intressant bok och en bra introduktion om en konflikt jag endast hade dimmiga kunskaper om. Att den Svenska inblandningen var så stor tex var nytt för mig. Detta är nog något vi förträngt i vårt land. Man får också en liten epilog till detta då man får höra historien om hur det gick sedan. Där befälen fick höga poster inom försvaret och satt på plats när nästa världsbrand inträffade. Och den tragiska historien där de som var soldater av lägre rang blev utfrusna ur arbetslivet av fackföreningarna.
Ålands frågan(Ja vi sumpade bort det) är en annan fråga som får stor plats i boken, ja man ska nog vara beredd på att det över huvudtaget är ett Svenskt perspektiv i boken. Vilket är bra och intressant för mig som bor i Sverige men kan säkert uppfattas störigt för den som bor i Finland.
En nackdel dock som jag ser det är bristen på kartor, det var svårt att hänga med speciellt när det handlar om slutet, när det röda området klövs i tu och det röda gardet skulle försöka bryta sig ut till Ryssland. Hade också gärna sett på karta hur de tyska trupperna var placera i förhållande till varandra då de kördes över vid Syrjäntaka som de också sedan brände ner. Den Tyska iblandningen förvånar mig lite, att de hade tid med sånt, tänker jag. (Måste tyda på att man i Tyskland vid den här tiden inte insåg att man senare skulle förlora kriget, tänker jag.)
Mycket bilder i böcker är alltid ett plus, speciellt när historien som denna är tämligen okänd.

Inser efter att ha läst boken att detta sätter också Finska vinterkriget i ett lite annat perspektiv, att det fanns visst fog för Sovjet att vilja ha en buffert zon mot Finland. Speciellt med tanke på de militära expeditioner som genomfördes in i Ryssland på tidigt 20-tal. en viss revansch lyssnad måste ha funnits också, dels bland röda finnar som tagit tillflykt i Sovjet men också med tanke på att att vara Ryss i vita händer var lika med en avrättning.
Boken tar upp illdåd från båda sidor men det framstår ju helt klart att den vita hämnden inte står i proportion till de röda och jag kommer och tänka på det Spanska inbördeskriget och de excesser i avrättningar som inträffade där, när nationalist trupperna tog terräng. (Åter igen så undrar jag om man skjuter alla i arbetsför ålder, vem ska då jobba i deras fabriker?)

Sonderling

Läser även av och till och under året som följer: 1918: Året då Sverige blev Sverige av Per T Ohlsson (Gillar såna här böcker och denna verkar vara ena i en trend på sistone med början av Peter Englunds böcker om VK1. Man har dem på nattduksbordet och läser om månanden som varit för hundra år sedan.)

PS, Låter som en intressant bok du läst Varjag, den ska jag nog försöka skaffa.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 25 mars 2018, 15:50

I bödlarnas fotspår- massavrättningar och terror i det finska inbördeskriget

Av Aapo Roselius som även gjort översättningen.

Bra och informativt om denna rymma epok i den finska historien. Tar även upp vad som hände sedan efter kriget och följer upp en del personliga öden.
Hade inte heller tänkt på det faktum att de vita vann kriget men eftersom deras benefaktor Tyskland förlorade så stod de där med en entete som krävde fria val där socialisterna vann.
Sedan finns det nått att lära av detta, tänkerjag. Detta att de sansade rösterna på båda sidor marginaliseras och de extrema tar över.

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av varjag » 7 april 2018, 00:54

Steinbecks -.jpg
Steinbecks -.jpg (19.07 KiB) Visad 1612 gånger
Tog mig två månader !

Helt enkelt då boken är så deprimerande att jag inte orkade med - mer än några sidor åt gången.... 8O

Hade läst boken på svenska i ungdomens dagar och - sett filmen (från 1940) med
Henry Fonda.jpg
i huvudrollenför lika länge sedan.
Men - var för ung för att verkligen fatta den tragedy Steinbeck beskriver.

Utfattiga och vräkta arrendebönder från Oklahoma, tvingas dra till Kalifornien under Depressionen 1929-33
Kalifornien trodde de - var ett ''land av mjölk och honung''.

Verkligheten, en helt annan. Arbetslöshet, svält och umbäranden - I Evighet, Amen

Rekommenderas!

Varjag

Skriv svar