Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor om vår historia samt hjälpvetenskaper. Värd: B Hellqvist
Kategoriregler
Du kan stödja forumet när du handlar av Adlibris, Bokus eller CDON om du använder dessa länkar.
Det kostar dig inget extra men hjälper till att betala forumets räkningar.
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: Vad läser du just nu?

Inläggav sonderling » 07 jun 2017 06:30

Konigsberg skrev:Intressant om spanska inbördeskriget Sonderling, det är något som jag själv vet väldigt lite om. Kommer nog satsa på Beevors bok.

Men nu till Jason D.Mark och hans ¨Vägen till undergången - från Charkov till Stalingrad¨. Detta är del 1 där man får följa en tysk pionjärbataljons framryckning mot Volga. Del 2 utkommer i höst och fokuserar på själva slaget inne och kring staden. Trots att man läst en del om östfronten innan så låter detta perspektiv på förhand högintressant. Fick den i brevlådan häromdagen och sommaren är därmed räddad.

Läser just nu ¨Jarlens sekel¨av Dick Harrysson, en suverän bok om 1200-talets Sverige. Enkelt språk och med ett brett fokus som gör att man kommer den tiden väldigt nära.

När du läst färdigt Jason D Marks bok för du gärna utvidga dina kommentarer. (Eller så är du som jag och köper en bok och läser den 10 år senare :) )
Jag var nyfiken på den boken men avskräcktes lite av omslaget, som såg ut som ett sånt dära spekulativ WW2 tidning ( typ med rubriken: Läs allt om Hitler katter!)

Sjäv tar jag en paus från historia nu och läser sci-fi dystopi, The wind-up girl av Paolo Bacigalupi. Påminner om Margret Atwoods serie om Oryx och Crake fast sämre, eller ja jag misstänker att man skulle back-packat i Thailand för att förstå alla referenser.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 11 jul 2017 11:55

sonderling skrev:Embers of war av Fredrik Logevall
Intressant bok om kriget i Indochina Med bakåt blick till när fransmännen först kom och början med franrikesfall 1940 och sedan Japanernas ockupation ( som kom i flera steg) och motståndet mot dem, tillsammans med OSS och hur fransmännen åter lyckades mygla sig tillbaka, fram till USA tar över 1959. (Onkel Ho erbjöd USA Cam Ranh bay mot att de hjälpte Vietnameserna mot fransmännen, med facit i hand så.... :? .)
Jag befinner mig runt 1947 och hade ingen aning om att gatustrider och fartygs artilleri användes i början av kriget i Indochina och raserade Hanoi m.m. Det är mycket mer av 8O karaktär som gör boken väldigt läsvärd. Den enda nackdelen är att den är väldigt tjock (860 sidor) och då och då får jag lägga den ifrån sig och läsa nått mer lättsmält som en deckare eller annat. Så den tar ett tag att kämpa sig igenom. Jag läser ett stycke i taget och befinner i perioden 1946-49.

Sonderling

Efter att ha haft ett "litet" uppehåll så fortsätter jag.
USA sugs allt mer in i denna konflikt nu när Korea-kriget börjar. Fast det finns vettiga röster både i Frankrike och USA för att lägga ner. Har alltid undrat annars om det bara vart vänstern som opponerat sig men så här tidigt har inte det hela blivit så polariserat och USA har ju faktiskt en historia av att vara antikolonial. Den biten verka dö under kommunist skräcken...
Ho Chi Minh knuffas mer och mer in i den kommunistiska ringhörnan och får hjälp av det nya kommunist Kina och Sovjet. USA och sin sida ökar biståndet till Frankrike och i takt med detta så ökar också Anti-amerikanismen. Vi är nånstans kring 1951. Suck, ibland får jag känslan av att hela skiten är ödes bestämt att ske.

Uppskattar mer boken denna gång, kanske var jag för stressad sist. Logevall har också en viss subtil humor i sitt akademiska skrivande som jag gillar. Jag tycker också man får en bra inblick i båda sidor, även Viet Minh drabbas av malaria under strapatsrika djungel marcher och framstår som mer mänskliga än den nästan stereotypa oemotståndliga djungelsoldater som de ibland kan beskriva som.
Skulle nog gärna se, att han skrev en fortsättning över åren 1960-75.

Sonderling

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 11 jul 2017 12:31

sonderling skrev: USA har ju faktiskt en historia av att vara antikolonial. Den biten verka dö under kommunist skräcken...

Ja absolut och det glömmer många bort tycker jag. Tänk Egypten 1956, dessutom såg både Roosevelt och Truman 1945 ett intakt brittiskt kolonialvälde som ett större hot mot efterkrigstiden än Stalins Sovjetunionen.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 12 jul 2017 12:19

Sons and lovers av D.H.Lawrence (1913)

Engelsk kolekonomi, fattigdom och elände.....tungt.
Men efter strävat igenom halva - måste avsluta.

Reflektion - som ung man, uppskattar man inte moderskärleken som man borde gjort. Men inte fattade... :roll:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sons_and_Lovers

Varjag

koroshiya
Medlem

Inläggav koroshiya » 12 jul 2017 15:02

Har läst "Lasse i Gatan" av Lars Ericson. Det var intressant att få veta mer om kaparkriget och hur det påverkade folk. Legenderna om Lasse i Gatan är väl idag tämligen döda. En kamrat visste inte ens vem han var, men bekanta som bor nere i Onsala kan åtminstone berätta något.

Nu läser jag "Vägen till Stormakt" av Claes-Göran Isacson, vet dock inte om jag kommer att läsa hela. Där finns en hel del faktafel, och texten är slarvigt skriven så att man inte så lätt kan följa händelseförlopp. Redan från början känns boken lite misslyckad då inledningskapitlet med en förklarande bakgrund känns påklistrat och skrivet efter de andra kapitlen. Sorgligt nog betalade jag 120 kronor för den på antikvariat jagande efter lite sommarläsning. Pengarna hade gjort mer nytta som öl och nötter på krogen :)

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 17 aug 2017 07:10

De bortglömda: Andra världskriget i Afrika, Asien, Oceanien och Latinamerika.
Av Folke Schimanski

Boken tar upp för många okända kombatanter, offer och fronter. Även om stilla-havskriget inte är så okänt, eller borde vara det, så tas andra aspekter upp. Som japanska medecinska experiment (Vad är den medicinska nyttan med att dissikera levande människor?) och andra illdåd och som Schimanski så tydligt påpekar överskuggades av atombomberna som därmed fick en oförutsedd bieffekt. En effekt som brukar irritera mig så här års.

Alla händelser, speciellt hur kolonierna eller de koloniserade hade det under vk2 beskrivs med en tråd framåt till efterkrigstiden, då och med en blinkning till nutid. Ibland kan jag tycka att den där tråden är lite tunn och några av blinkningarna är tröttsamt politiska.
Det kanske är det minus jag kan hitta med boken att den är lite svepande och generaliserande. Men det är egentligen inte så konstigt, för var och ett av dessa kapitel skulle ju kunnat bli en bok i sig. Jag kan ju fylla i luckorna i flesta fall och för den som inte kan så mycket om konflikten så väcker det förhoppningsvis läslust till att veta mer.
Jag vet ju att jag vill läsa mer om Mau-Mau upproret och Indonesiens frigörelse tex.

Sedan fanns det lite små stavfel och några upprepningar i boken som korrekturläsaren missat men det förtar inte det stora hela.
Jag köpte denna på åretsbokrea och det var ett bra köp.

Sonderling

Stefan Lundgren
Medlem

Inläggav Stefan Lundgren » 19 aug 2017 20:00

"Fotbollens galnaste ögonblick" innehåller en del historiska drag som jag dessutom köpte nyligen och den håller jag på att läsa nu.

Stefan

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 29 aug 2017 04:08

Europas konstiga død.jpg

av Douglas Murray

Inledningsfrasen i boken lyder: Europa begår självmord

Han förklarar att vid ‘’livets slut för de flesta nu levande européer – kommer Europa inte längre
att vara Europa. Och Europas folk ha förlorat den enda plats de hade som de kunde kalla sin egen….’’

För dem som chockeras av sådana fraser som otroliga – rekommenderar jag boken som obligatorisk
läsning. Han underbygger sina tankar med rationella och tunga argument.

Skuldtyranni, Trötthet och den vitt spridda Känslan – av att ‘’loppet är kört’’ har lett till
Det Europeiska Skeppets haveri – om inget görs för ändring – kommer det att gå under.

Han tycker sig se tecknen överallt. Han refererar till ‘’ledande politiska och intellektuella kretsar’’
som öppet förklarat att de inte anser Europas kultur och historia - ens värd att försvara.

Han förkastar upprört argumenten att hans tankar är irrationella eller ‘’islamofobiska’’.
Pekar på massimmigration, multikulturalism, gallupundersökningar, terrorism och – inte minst
slavisk Politisk Korrekhet – som orsakerna till den pessimistiska självmordsapati som gripit de europeiska folken och deras ledare.

Bokens nettoeffekt blir att det inte är Murray som har en skruv lös.

Utan Europa och dess ledare!

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Konigsberg
Medlem

Inläggav Konigsberg » 13 sep 2017 12:16

¨Vägen mot undergången - Från Charkov till Stalingrad. Den sanna historien om 305.pionjärbataljonen¨ av Jason D.Mark. Detta är del 1.

Författaren har kommit över dagboksanteckningar och anteckningar från löjtnant Grimm i 305.pionjärbataljonen. Det är en guldgruva av information att ösa ur och man får följa bataljonen väldigt nära under deras marsch in i Sovjet. Några särskilda nyckelpersoner är så klart särskilt intressant att följa. De bästa avsnitten är de brev som soldaterna skickat hem.

Det negativa med boken är den totala bristen på kartor. Det är helt ofattbart att ge ut en bok som denna utan en enda vettig karta. Småorter i Ukraina och mindre floder förekommer frekvent utan att man som läsare har en susning om var enheten befinner sig. Vidare finns det vissa frågetecken för författarens kunskaper om militära frågor i stort, men det kan jag trots allt leva med.

Slutsats: frånvaron av kartor drar ner betyget rejält men trots det läser jag boken med behållning då den närgångna skildringen i sig väger otroligt tungt. Jag kommer köpa del 2.

Femtiotrean
Medlem

Inläggav Femtiotrean » 13 sep 2017 17:57

Into Oblivion: The Story of Pionier-Bataillon 305

• 620 pages on a high-quality satin (semi-gloss) stock
• 210 x 157mm
• Hardcover only
• 327 photos
• 56 maps and sketches
• 7 aerial photos
• 5 tables
• 3 appendices, including officer biographies and medal lists.

http://www.leapinghorseman.com/proddeta ... 0992274900

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inläggav CvD » 13 sep 2017 20:22

Femtiotrean skrev:Into Oblivion: The Story of Pionier-Bataillon 305

• 620 pages on a high-quality satin (semi-gloss) stock
• 210 x 157mm
• Hardcover only
• 327 photos
• 56 maps and sketches
• 7 aerial photos
• 5 tables
• 3 appendices, including officer biographies and medal lists.

http://www.leapinghorseman.com/proddeta ... 0992274900

Lustigt, har samma bok fast på svenska.
http://www.historiskamedia.se/bok/vagen ... gen-del-1/
http://www.historiskamedia.se/bok/vagen ... gen-del-2/

Återgå till "Historiska hjälpvetenskaper, källor & litteratur"