Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 22 juli 2017, 12:39

Ja, det kanske är lite svårt... Det är inte heller någon särskilt känd släkt; jag bara råkade ha den här bilden tillgänglig. Jag tror att släkten är utdöd idag - men det kanske jag inte borde skriva, för då kanske någon läsare ute på nätet skriver och säger upprört: "Det är vi visst inte!".

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 23 juli 2017, 07:08

I princip borde det är altså inte vara svarare än att gå igenom alla slocknade grevliga ätter!

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 23 juli 2017, 09:43

Det viktiga vapnet är det i hjästskölden; det är familjens egna vapen. Alla de andra fälten är senare, och ganska irrelevanta, tillägg.

När en familj upphöjdes till friherrlig eller grevlig rang brukade den lägga till en massa extra fält i skölden för att den skulle se finare ut. En del sådana fält syftar på den verksamhet som har lett till den högre rangen; således har många friherrliga och grevliga ätter kanoner (meriter i krig) eller fartyg (meriter till sjöss) eller torn och borgar i den nya extrafälten. Andra familjer la dit fält som ska tyda på äldre anor; således har några familjer sture-vapnet eller oxenstierna-vapnet eller vasa-vapnet i sina nya extrafält, för att påminna om att någon farmor eller mormor tillhörde någon av dessa hög-status-ätter.

I just det här fallt vet jag inte riktigt varifrån lejonet kommer. men däremot finns vapnet för ätten Wrangel i tredje fätet; kanske någon farmors moster var en Wrangel? Och i andra fältet kan man se ätten Bondes båt - det finns nog en liknande förklaring till det vapnet. Men, som sagt, det är hjärtskölden som ska hjälpa oss att identifiera ätten.

Ett tips: även om ätten är såväl utdöd som bortglömd idag var den nog framstående på sin tid. Runt vapnet verkar det hänga en kedja till Serafimerorden. Vår okände greve greve var således serafimerriddare. Då krymper sökfältet betydligt. Och varför blev han serafimerriddare och riksråd? Ja, det finns inga kanoner och fartyg i de övriga fälten, så han kan knappast ha varit militär. Kanske politiker? Kanske riksråd?

Finns det inte en tjock bok som kom ut för något tiotal år sedan med alla vapnen på serafimerriddarna genom tiderna? Jag har för mig den heter "Kungliga Serafimerorden" eller något liknande. Jag äger inte den boken, men där borde den här killens vapen nog finnas avbildat.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 1 augusti 2017, 14:30

Äger denna bok och det finns mycket riktigt detta vapen med. Tillhör greve Johan Christian von Düring, general av kavalleriet 1743, fältmarskalk 1751 och Överståthållare 1753.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 3 augusti 2017, 17:49

Alldeles rätt. Jag hade tydligen lite fel när jag skrev att han var politiker och inte militär. Eftersom han blev fältmarskalk kan han ju inte ha varit helt utan militära meriter. Eller också var han det, och fick sin militära grad på grund av sina politiska kontakter. Ja, inte vet jag. Han hör definitivt inte till de militärer jag har hört talas om.

Förresten behöver man inte äga den tjocka boken om "Kungliga serafimerorden" för att hitta honom. Man kan också googla på "Serafimerorden" så hittar man en lista över alla serafimerriddare genom tiderna.

Tyskaorden har frågan.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 12 augusti 2017, 21:05

Tackar har varit bortrest till en stad vars vapen är i rött fält ett vitt kors. Skölden kan läggas på bröstet till en svart örn. I vilken stad har jag varit?

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 16 augusti 2017, 08:35

Wien?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 17 augusti 2017, 10:22

Det stämmer bra det. Frågan är din.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 18 augusti 2017, 08:59

Okay, var har jag varit i sommar? Jag tror att de mindre vapnen, runt kommunvapnet, syftar på småkommuner som upphört vid kommunsammanslagningen. Men det är vapnet i mitten jag är ute efter.
DSCF5845.JPG

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 19 augusti 2017, 09:16

Bilden föreställer stadens rådhus. Alldeles intill rådhuset ligger en liten park med (den så ofta förekommande) Frederik VII:s byst.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 19 augusti 2017, 10:45

Holbaek?

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 19 augusti 2017, 17:18

Alldeles riktigt: Holbaek på Själland, vackert beläget vid Isefjord Och Frederik VII finns, i staty eller byst, utanför rådhuset i ett otal danska städer; han var mycket populär av många skäl - men kanske främst för att han gav landet 1849 års grundlag.

Tyskis har frågan.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 20 augusti 2017, 11:07

Merløse Ods Samsø Løve Ars

Tuse Kalundborg [Holbæk] Nykøbing Skippinge

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 20 augusti 2017, 11:42

Tackar blir kvar i Danmark i alla fall delvis vad har vapnen för danska Naestved och brittiska Peterborough för gemensamt? Det är en figur i vapnen jag söker.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 20 augusti 2017, 19:05

En ren gissning utan att kolla: Sankt Petri nyckel?

Skriv svar