Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Lasse O » 4 februari 2017, 23:21

Lars Åbergs "Framtidsstaden - Om Sverige i morgon blir som Malmö i dag, hur blir Sverige då?"
Det är ingen läsning för de räddhågade som tror att mångkultur innebär att man plötsligt delar varandras värderingar. Tvärtom ser författaren en ökad segregation och ett ökat utanförskap och ett samhälle som redan nu delats upp i etniska enklaver.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 5 februari 2017, 14:11

Amund skrev:
Hexmaster skrev:Thomas Weber, Hitlers första krig. Funkar dels som en kartläggning av en viktig period i hans liv, dels som en beskrivning av kriget ur ett regementes perspektiv.
Instämmer helt! Jag läste den ganska nyligen och något jag reflekterade över var om Hitler hade behövts i titeln överhuvudtaget, kanske Weber behövde Hitler för att kunna få ge ut boken? :roll:

Beskrivningarna som noggrant bygger på ett djupt grävande i Bayerska arkiv ger en trovärdig bild av kriget ur ett soldatperspektiv, däremot tyckte jag att boken tappade när författaren vävde in Hitler i resonemangen, visserligen visar boken på hur besvärligt det är att tolka korpral Hitlers krigsäventyr i det kaotiska källandskapet där Adolfs insatser ömsom förklenas, ömsom heroiseras. Kanske författaren slår in öppna dörrar när han försöker avdramatisera Första Världskrigets inverkan på den politiska brutaliteten under Weimarrepubliken och Tredje riket?
Läser ut denna bok nu och håller med om regementes beskrivningen. Bara av den orsaken borde denna bok vara intressant för VK1 möpen. Sedan tar den ju trots allt död på en del myter om AH, b.la denna om den modige ordonnansen. (Och jag som faktiskt gått på att han hade en son från tiden i Frankrike?) Men och andra sidan ger den mer frågetecken, jag är nog inte närmare gåtans lösning hur han kunde gå från kuf till fuhrer? :?

Sonderling

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av KoteGaeshi » 17 februari 2017, 16:05

Vilhelm Moberg - I vapenrock och linnebyxor - Under Gustaf V:s och Per Albins beskydd.

En samling trevliga anekdoter om förf.:s beväringstid vid I11.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 10 mars 2017, 21:19

De glömda blockadbrytarna av Anders Johansson. Handlar mestadels om färder från Göteborg och Bohuslän till Storbritannien, men i ljuset av det lyfts diverse andra händelser fram.

Författarens språk är ibland lite krystat och överarbetat, och även fullt med en del laddade ord, men det kan man bortse ifrån och istället bara ta del av de många olika berättelserna.

Trots att jag är göteborgare var jag omedveten om att det dog kanske runt 50 personer i dessa försök, och även om agentverksamhet här. Visst hade jag hört talas om skutor med kullager, men hade ingen större koll.

Någon planerad brittisk expedition hade som mål en liten ö längs kusten, innanför vilken min fader växte upp. Det får hans ord om barndomen att leva starkare i mig. Han berättade att ett barndomsnöje var att gå upp i bergen om kvällen och kanske få se på sjöslag. Eftersom vi begravde honom idag är det förstås något jag lättare kommer att tänka på.

Nästa bok jag skall läsa har titeln, "No more Champagne", och är en biografi om Churchill och dennes privatekonomi.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 12 mars 2017, 08:28

Läste precis ut: En Tysk mans historia- av Sebastian Haffner

Mycket intressant om hur Nazismen tar över ett land och ens egen person. Den börjar ju redan 1914 ur ett barns perspektiv och fortsätter under Weimartiden. Vilket är för mig en okänd period i tysk historia så det var också intressant.
Synd att den slutar så abrupt.
Nu skulle jag vilja läsa en bok om någon som stannade kvar i Tyskland och genom led resten av det tusenåriga riket. Helst nån slacker typ som gör allt för att glida under nazisternas radar.

Sonderling

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 12 mars 2017, 09:08

sonderling skrev:Läste precis ut: En Tysk mans historia- av Sebastian Haffner

Mycket intressant om hur Nazismen tar över ett land och ens egen person. Den börjar ju redan 1914 ur ett barns perspektiv och fortsätter under Weimartiden. Vilket är för mig en okänd period i tysk historia så det var också intressant.
Synd att den slutar så abrupt.
Nu skulle jag vilja läsa en bok om någon som stannade kvar i Tyskland och genom led resten av det tusenåriga riket. Helst nån slacker typ som gör allt för att glida under nazisternas radar.

Sonderling
Håller med - Intressant också att boken skrevs redan 1938 när de flesta människor (även utanför Tyskland) beundrade Hitler.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 20 mars 2017, 12:46

Började på Anthony Beevors bok om Spanska inbördeskriget. Har faktiskt läst den förrut på Engelska, eller den gamla versionen och precis när jag gjort det så kom en ny reviderad version. :( eftersom murens fall gav Beevor tillgång till ryska arkiv.
Tror faktiskt jag fick den nya som premie vid en prenumeration för ca 10 år sedan.

Nåväl, jag körde ganska snart fast i alla dessa falanger och fackföreningar. Sedan blev jag ju dödligt sjuk i nån förkylning som mina barn smittat mig med. Jag orkar knappt tänka. :?
Började istället med Elisabeth Åsbrinks bok 1947. Mycket lättare, som en dagbok och släkt krönika (över hennes judiska släkt) på samma gång. Mycket intressanta notiser av kalenderbitar typ, som en Var, När, Hur.
Och mycket nytt intressant info som operation Svart tulpan, när Holländarna skulle kasta ut alla med tyskt påbrå. Spelade ingen roll om du var Jude, socialdemokrat eller varit medlöpare. Överhuvudtaget intressant med en bok om 40-talet, där de sista 5 åren fallit bort ur medvetandet.

Sonderling

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 28 mars 2017, 00:13

Har nu nästan lärt klart boken om Churchills ekonomi, och rekommenderar den.

Han hade under sitt liv stora ekonomiska problem, vilka slutligen inte vände förrän under kriget, då filmbolag bjöd på olika rättigheter.

http://www.goodreads.com/book/show/2532 ... -champagne

Jämför med, "Finest hour".



Det var en statsman.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 24 april 2017, 13:30

Nathan Shachar- Sin egen värsta fiende
http://www.albertbonniersforlag.se/Bock ... ta-fiende/

Fortsätter på Spanska inbördeskriget.
Kan rekommendera denna mycket bra, lätt sammanfattning av kriget, där han drar egna och annorlunda slutsatser av det kommunistiska maktövertagandet än Beevor. Mycket bra kartor och mycket bilder. Lånande min på bibblan men kan tänka mig att köpa den bara för de fina färgbilderna på olika planscher. (Borde gå och kopiera och förminska till skala 1/72 eller 1/35?)
Att det även slogs till havs (vilket Beevor också har med) var en nyhet för mig. Författaren vill också ta död på några myter, b.l.a den jag är uppfostrad med att Spanska inbördeskriget är den egentliga starten på andra världskriget eller åtminstone en förövning.
Åter igen förvånas jag lite över den i mitt tycke helt orationella slakten på människor som Franco gör sig skyldig till. Det måste förlängt kriget med åtminstone ett halvår. De republikanska soldaterna hade ju inget val att slåss till sista patron om man endå skulle avrättas.

En annat plus är vittnes intervjuerna och person berättelserna, vilket också ger ett svar på vad hände sedan? Gripande är också historien om de barn som evakueras till Sovjet som sedan hamnar ur askan i elden när operation Barbarossa börjar.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 11 maj 2017, 07:27

Desertörerna - Johan Erlandsson

Boken avhandlar de Amerikanska desertörer som kom till Sverige under Vietnam-kriget. Var först lite orolig att den skulle vara full av vänster floskler men blev positivt överraskad av avsaknaden av detsamma.
Jag blev förvånad av att de var så många som 800, i mitt barndomshem förekom en och annan. Jag känner igen den paranoida känslan som beskrivs i boken från barndomens kökbords samtal men på senare tid har jag alltid undrat om CIA/ FBI verkligen brydde sig å mycket som den generationen verkar tro.

En del levnadsöden fördjupar författaren sig i, som vi får följa. Tar även fall där de får straff när de återvänder. Långsintast verkar USMC vara. Många engagerar sig i bokstavsvänstern andra faller i droger och kriminalitet. Jag ser och det menav väl i boken med, att den sernare till fattig Amerikanen och den förra mer utbildad (överklass hade nog varit fel ord.)
Men jag blir mest nyfiken på den krigsveteran och desertör som blir så förtjust i Sverige att han går med i hemvärnet för att försvara sitt nya land? Vem, och hur gick det sedan undrar ju möpen i mig. Författaren har ju klart pacifistiska tendenser (frisedel) så det är ju inte nått han följer upp direkt. :D

Boken passar helt klart in i varje persons Vietnam-krigs bibliotek, men det är ju även ett stycke Svensk nutids historia.

Sonderling

Edit: Jag måste vart trött i morse när jag skev inlägget för det var mycket blaj och felformuleringar, så jag snyggade till det lite.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av KoteGaeshi » 13 maj 2017, 01:50

sonderling skrev: Men jag blir mest nyfiken på den krigsveteran och desertör som blir så förtjust i Sverige att han går med i hemvärnet för att försvara sitt nya land? Vem, och hur gick det sedan undrar ju möpen i mig. Författaren har ju klart pacifistiska tendenser (frisedel) så det är ju inte nått han följer upp direkt. :D

Att gå med i hemvärnet är rasande frivilligt, medan en "draftee" kan skickas på olika hel- eller halvmotiverade anfallskrig i den tredje eller andra världen mot sin vilja och sin övertygelse? Inte jättesvårt :milwink:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 15 maj 2017, 07:38

KoteGaeshi skrev:
sonderling skrev: Men jag blir mest nyfiken på den krigsveteran och desertör som blir så förtjust i Sverige att han går med i hemvärnet för att försvara sitt nya land? Vem, och hur gick det sedan undrar ju möpen i mig. Författaren har ju klart pacifistiska tendenser (frisedel) så det är ju inte nått han följer upp direkt. :D

Att gå med i hemvärnet är rasande frivilligt, medan en "draftee" kan skickas på olika hel- eller halvmotiverade anfallskrig i den tredje eller andra världen mot sin vilja och sin övertygelse? Inte jättesvårt :milwink:
Hej

Jo jag har grunnat lite på vad du menar? Eller är det nånslags pik, men riktat mot.....?
Annars undrade jag hur det gick för Vietnam-veteranen i hemvärnet. Hade han nått som kunde läras ut och som var till nytta för försvaret och var de mottagliga för denna kunskap?
Som sagt man hade ju gärna vilja vetat mer.

Skum läser annars Bertrand Russells bok War Crimes in Vietnam i pocket från 1967. Blev lite besviken för jag trodde det skulle vara en räcka "case files" men är mer ett utdrag av debatt artiklar och tal. Han säger själv att några fall inte behöver tas upp efter som USA´s brott är allmänt kända.(?) Och på detta ska man sedan trumma ihop en tribunal. Jag undrar om man inte nått en bredare allmänhet om man inte beskrivit USA som likvärdigt med Nazi-Tyskland (eller värre?) Men sedan tänkte jag: De tycker nog så?
Som vanligt och som man känner igen från senare års debatter så ligger inte konspirations teorin långt efter. Som att USA köper upp en massa mat från tredje världen som de sedan förgiftar men "Blue dye" (bläck eller färgmedel?) Allt för att hålla uppe livsmedels priserna. Och den biten kan man ju förstå men varför sedan förgifta det och varför just med bläck?

Jag tyckte appendix var mest intressant för det innehåller ögonvittnes skildringar av bombanfall etc. men det hamnar liksom i skuggan.

Sonderling

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Konigsberg » 17 maj 2017, 12:49

Intressant om spanska inbördeskriget Sonderling, det är något som jag själv vet väldigt lite om. Kommer nog satsa på Beevors bok.

Men nu till Jason D.Mark och hans ¨Vägen till undergången - från Charkov till Stalingrad¨. Detta är del 1 där man får följa en tysk pionjärbataljons framryckning mot Volga. Del 2 utkommer i höst och fokuserar på själva slaget inne och kring staden. Trots att man läst en del om östfronten innan så låter detta perspektiv på förhand högintressant. Fick den i brevlådan häromdagen och sommaren är därmed räddad.

Läser just nu ¨Jarlens sekel¨av Dick Harrysson, en suverän bok om 1200-talets Sverige. Enkelt språk och med ett brett fokus som gör att man kommer den tiden väldigt nära.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 7 juni 2017, 07:30

Konigsberg skrev:Intressant om spanska inbördeskriget Sonderling, det är något som jag själv vet väldigt lite om. Kommer nog satsa på Beevors bok.

Men nu till Jason D.Mark och hans ¨Vägen till undergången - från Charkov till Stalingrad¨. Detta är del 1 där man får följa en tysk pionjärbataljons framryckning mot Volga. Del 2 utkommer i höst och fokuserar på själva slaget inne och kring staden. Trots att man läst en del om östfronten innan så låter detta perspektiv på förhand högintressant. Fick den i brevlådan häromdagen och sommaren är därmed räddad.

Läser just nu ¨Jarlens sekel¨av Dick Harrysson, en suverän bok om 1200-talets Sverige. Enkelt språk och med ett brett fokus som gör att man kommer den tiden väldigt nära.
När du läst färdigt Jason D Marks bok för du gärna utvidga dina kommentarer. (Eller så är du som jag och köper en bok och läser den 10 år senare :) )
Jag var nyfiken på den boken men avskräcktes lite av omslaget, som såg ut som ett sånt dära spekulativ WW2 tidning ( typ med rubriken: Läs allt om Hitler katter!)

Sjäv tar jag en paus från historia nu och läser sci-fi dystopi, The wind-up girl av Paolo Bacigalupi. Påminner om Margret Atwoods serie om Oryx och Crake fast sämre, eller ja jag misstänker att man skulle back-packat i Thailand för att förstå alla referenser.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 11 juli 2017, 12:55

sonderling skrev:Embers of war av Fredrik Logevall
Intressant bok om kriget i Indochina Med bakåt blick till när fransmännen först kom och början med franrikesfall 1940 och sedan Japanernas ockupation ( som kom i flera steg) och motståndet mot dem, tillsammans med OSS och hur fransmännen åter lyckades mygla sig tillbaka, fram till USA tar över 1959. (Onkel Ho erbjöd USA Cam Ranh bay mot att de hjälpte Vietnameserna mot fransmännen, med facit i hand så.... :? .)
Jag befinner mig runt 1947 och hade ingen aning om att gatustrider och fartygs artilleri användes i början av kriget i Indochina och raserade Hanoi m.m. Det är mycket mer av 8O karaktär som gör boken väldigt läsvärd. Den enda nackdelen är att den är väldigt tjock (860 sidor) och då och då får jag lägga den ifrån sig och läsa nått mer lättsmält som en deckare eller annat. Så den tar ett tag att kämpa sig igenom. Jag läser ett stycke i taget och befinner i perioden 1946-49.

Sonderling

Efter att ha haft ett "litet" uppehåll så fortsätter jag.
USA sugs allt mer in i denna konflikt nu när Korea-kriget börjar. Fast det finns vettiga röster både i Frankrike och USA för att lägga ner. Har alltid undrat annars om det bara vart vänstern som opponerat sig men så här tidigt har inte det hela blivit så polariserat och USA har ju faktiskt en historia av att vara antikolonial. Den biten verka dö under kommunist skräcken...
Ho Chi Minh knuffas mer och mer in i den kommunistiska ringhörnan och får hjälp av det nya kommunist Kina och Sovjet. USA och sin sida ökar biståndet till Frankrike och i takt med detta så ökar också Anti-amerikanismen. Vi är nånstans kring 1951. Suck, ibland får jag känslan av att hela skiten är ödes bestämt att ske.

Uppskattar mer boken denna gång, kanske var jag för stressad sist. Logevall har också en viss subtil humor i sitt akademiska skrivande som jag gillar. Jag tycker också man får en bra inblick i båda sidor, även Viet Minh drabbas av malaria under strapatsrika djungel marcher och framstår som mer mänskliga än den nästan stereotypa oemotståndliga djungelsoldater som de ibland kan beskriva som.
Skulle nog gärna se, att han skrev en fortsättning över åren 1960-75.

Sonderling

Skriv svar