Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Varulv » 29 augusti 2015, 23:00

Er nå opptatt med Japanese Wooden Boatbuilding av Douglas Brooks. Hvorfor? Har alltid en sterk interesse i trebåtbygging og historie bak båt- og skipsutvikling, og japanske båtbyggingstradisjoner har alltid vært så dårlig kjent selv for japanerne - at Japan var "et svart hull" i den globale dekningen av tradisjonell båtbygging som nå er tilgjengelig i verdenslitteratur i de siste femti år.

Brooks i de siste femten år hadde arbeidet med å lære seg den japanske båtbyggingskunsten og oppdaget hvorfor hans bok er unik: Overdrevne hemmelighetskultur hos båtbyggerne som arbeidet så individuelt at ikke et felles sett eksisterte, og bruk av innadvendte dimensjonsberegning. Innadvendt i den forstand at man bygge ut fra midten fremfor innvendt som i resten av verden. Brooks oppdaget at utførte tegninger og skildringer endog med båtprofil er komplett meningsløst uten dimensjonsberegninger som bare fantes i hodet på båtbyggeren. Og det var betydelige forskjeller i avstandsmåling over hele Japan. Brooks oppdaget disse hemmelighetene som hadde vært for effektiv i møte med den moderne verden med dens masseproduksjon og etterlikningsspredning - det gjorde de japanske båtbyggerne til en ekstremt truet art bokstavelig talt. Det var på den måte Brooks fikk innpass i det lukkede miljøet som nå er snart helt utdødt. Han trengte ikke å "stjele" som det var tradisjonelt for fra mester til elev innenfor båtbyggermiljøet (i andre land er det handlingsbåren). I fortiden ble eleven nemlig aldri opplært av mesteren som i resten av verden, for å lære seg de intime hemmeligheter måtte han regelrett spionere på mesteren og regelrett driver med tyveri uten mesterens viten for å bli akseptert som ferdiglærte båtbygger!

Dermed er boken en sjeldenhet som endog japanerne selv vil finne svært interessant. Det har for min vedkommende gitt mange svar jeg hadde, blant annet hvorfor en japansk båt hadde en enklere og "primitiv" oppbygging med lite innved (innvendige forsterkninger som spant) - svaret var at man brukte to ganger så tykke planker som i vestlige trebåter, selv kravellbygde båter. Deretter hadde man brukt spikre/stålnagler som sammenføyningsmetode, de var hamret på kanten fra den øvre planken ned i den underste planken på skrå. Men før dette hendt, var det hugd ut små "tapphuller" man hamret stålnaglen ned i. Deretter ble hullet forseglet med en tapp.

Det vil ta meg lang tid å lese boken, ettersom Brooks har utgitt en stor og tykk bok på over 266 sider om alt som angår trebåtbygging, bruk av trebåter og hvordan å bruke ro, en slags åre, og padler. Dessverre tar han ikke for seg skip bygd av tre og seilføring, som bare fikk kort omtalelse i det siste kapittelet. Hans interesse var rettet mot småbåter.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 8 september 2015, 14:40

läste slut Peter Englunds Stridens skönhet och sorg - 1914, ja jag vet jag ligger lite efter, började precis på 1915, och kommer ta en paus, jag läser lite då och då. (Och snart kommer 1916!)
Jag tycker mycket om dem. Man får en vis närvaro känsla av de personliga betraktelserna. Och fotnoterna är guld, gillar den subtila humorn som "firma Ludendorff och Hindenburg" och ja tänkte först: -Vad är det för firma? :D

Ja de är värda ett inköp och t.o.m den äkta hälften kan läsa dem med behållning.

En annan bok Anne Applebaums - järnridån ligger också på nattduksbordet. Återkommer till den sen.

Sonderling

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av currahee » 8 september 2015, 15:40

Läst nyligen klart ”Warszawasvenskarna” av Staffan Thorsell som berättar om den historien om hur ett antal svenskar redan 1942 fick uppgifter från polska hemma armén om de påbörjade utrotningen av europas judar.

Fyra höga chefer på L.M. Ericsson och Tändsticksbolagets företag i Polen greps av Gestapo sommaren 1942 och dömdes till döden av Hitlers mest ökände domare. Den ledande gestalten, ASEA:s man i Polen Sven Norrman, råkade vara i Sverige när Gestapo slog till.
När han flugit hem till Stockholm i maj 1942 hade han haft med sig en detaljerad berättelse om hur 700 000 judar redan hade mördats och om hur tyskarna nu börjat experimentera med gas för att snabbt kunna döda många fler.

Auschwitz var redan igång. I Treblinka några mil bort byggde man nya gaskammare som skulle ta emot judarna från Warszawas ghetto. Med hjälp av de dokument Norrman smugglade ut började engelska BBC berätta för världen om vad som pågick i Polen. Nazisterna planerade att förinta en halv miljon judar från Warszawa men det måste ske i hemlighet. Det var därför Gestapo slog till mot de svenska affärsmännen.

Det var inte lätt att sprida sanningen om vad som pågick.
Sommaren 1942 trycktes boken ”Polens martyrium” som byggde på de dokument om tyska övergrepp som Sven Norrman tidigare smugglat ut. När den kom från tryckeriet förbjöd statsminister Per Albin Hansson personligen utgivningen i Sverige. Tidningar som skrev om boken drogs in.
Rekommenderas!

Nästa bok att läsa blir ”Sekreterarklubben - C-byråns kvinnliga agenter under andra världskriget” av Jan Bergman. Om kvinnorna som jobbade hos den svenska underrättelse tjänsten.

/ currahee

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 8 september 2015, 17:33

Ingemar Hedenius, Tro och vetande. Olättläst; särskilt seg för en "religiöst naiv" som han betecknat sådana som jag, som finner övertygad religiös tro så främmande att vi inte ids argumentera emot den eller ens tänka på den.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Göstring » 16 september 2015, 15:06

DN. En annons för DN som betonade det historiska arkivet hamnade rakt i blickfältet. Jag kunde inte låta bli utan är för tillfället abonnent på Dagens Nyheter. Önskar Svenska hade något liknande.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 27 september 2015, 20:37

tyskaorden skrev:Läser "Iron Curtain - the crusing of Eastern Europe 1944-1956" av Anne Applebaum, en mycket intressant skildring av hur det kommunistiska maktövertagandet i central- och östeuropa gick till.
Jag börjar närma mig slutet på denna bok. Vilket är skönt. (lånad, biblan på Svenska)
Den började intressant i sin beskrivning vad som hände när Ryssarna "befriade" områdena i öst. Speciellt detta med gerilla bekämpning och neutraliserandet av Polska hemarmén. Tänk innan kriget ens är slut, så börjar liksom assimileringen eller vad man ska kalla det, nått som är självklart egentligen men som jag aldrig tänkt på.

Men tyvärr tycker jag Applebaum skriver tråkigt och visa kapitel i mitten undrade jag liksom----handlar det hela inte om tycke och smak? Ja menar vad är det för fel med Konsum? Och fattade jag det rätt att det men jag tyckte precis hon menade att man byggde stora fabriker utanför medeltida städer i syfte att utsläppen skulle förstöra fasaderna? (En oförutsedd bieffekt förmodar jag, som alla industriländer gjort då eller?)
Och ena stunden kritiseras återuppbyggandet av Warzawas gamla stad eftersom det tog resurser från bostadsbyggandet för att sedan kritisera bostadsbyggandet, eller dess arkitektur, fast betong förorter byggde väl alla i-länder mellan typ 50-79? Och de undermåliga produkterna som de statliga fabrken leverade, tja jag vet inte, har hon själv köpt hemelektronik de senaste åren? Ja jag vet inte men jag blev irriterad, som att lyssna till en rik Amerikansk släkting racka ner på folkhems Sverige? :D
Hur som helst så tyckte jag att en del saker som togs upp var helt irrelevanta och kunde ha strukits.

Det hämtar upp sig på slutet när man kommer till motståndet.

Det är också intressant med sido information som jag kallar det, som detta med analfabetismen i Polen pga 6 års krig och utebliven skolgång var intressant, tex.
Jag kan endå rekomendera boken för ämnet är ju lite av en vitfläck på kartan, ja iallafall för mig.

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tryggve » 28 september 2015, 14:11

Ukraina : gränslandet av Anna-Lena Laurén och Peter Lodenius.
Inköpt på bokmässan. Har precis börjat läsa den, mycket intressant. Hon var ju på plats i Ukraina under händelserna vid Majdan.

Dock verkar det som om det kan finnas rätt stora skillnader i pris för denna bok. På mässan så hittade jag den på två ställen, en handlade tog160:- för den, men jag hittade den för 100:- på ett annat ställe (Atlantis förlag).

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 4 oktober 2015, 14:46

Kjell Albin Abrahamssons bok "låt mig städa klart!" en anklagelse akt med historiskt perspektiv mot svensk kommunism och kommunism i allmämhet, tyvärr saknar den en viss truktur men är roande endå.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 4 oktober 2015, 15:06

Staden - några stadsbyggnadsproblem (Geografklubben i Göteborg 1955).

Intressant genomgång där några frågor är eviga (som fördelningen av berg och lera), andra högst föränderliga (Mölndalsån var en gång en betydelsefull transportled). Privatbilismen, som 1955 var stor och kraftigt ökande, nämns knappast alls. Gamla fina stadskärnor omtalas gillande, långt ifrån den nedlåtande "sanerings"-hysteri som skulle bryta ut lite senare, men som redan här förklaras med att ett centrum som anpassats för en liten stad för längesedan inte fungerar för en betydligt större stad med andra regler. Gamla stan i Stockholm har klarat sig på så sätt, att det inte längre är stadens centrum.

Thunborg
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 oktober 2015, 09:20
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Thunborg » 6 oktober 2015, 12:29

Till minne av Göran Hägg läser jag "Välfärdsår". Underhållande blandning av anekdoter och en del genomtänkta resonemang.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 7 oktober 2015, 19:38

Läser nu Ian Burumas bok - År noll.

Tänkte först inte läsa den här boken eftersom jag var trött på böcker om andra väldskrigets slut. Och så fick jag för mig att den var .....gammal men när jag läste en Svensk recension i ochmed översättningen så upptäckte jag att måste blandat ihop den med nått annat? (Boken är från 2013 annars.)

År noll börjar ju precis där de andra böckerna om tredje rikets fall slutar, i maj, och fortsätter med slutet i Asien och dess efterverkningar i Europa och där. Så det blev ju nått helt annat.

Jag gillar författarens resonerande sätt, och första kapitlet om Sex tar ju upp mycket frågeställningar vi hade i en annan tråd om våldtäkt.

Lånande min på biblan men jag kommer nog plocka upp den på en bokrea eller nått för den fyller helt klart en lucka i bokhyllan om VK2.

Sonderling

Thunborg
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 oktober 2015, 09:20
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Thunborg » 9 oktober 2015, 14:47

Funderar på att ta itu med Aleksijevitjs "Kriget har inget kvinnligt ansikte". Den har stått i bokhyllan ganska länge och nu känns som ett bra tillfälle att läsa den. Någon som har läst den?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 9 oktober 2015, 14:57

Välkommen.

Boken låter intressant men aningen otrevlig.

http://www.svd.se/kriget-enligt-kvinnorna

Undrar om den lider av sovjetpropagandan som många dåtida böcker och även senare lider av?

MVH

Hans

Thunborg
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 oktober 2015, 09:20
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Thunborg » 9 oktober 2015, 15:32

Författaren har ju någon form av dissidentstatus inom Vitryssland, så det tror jag inte. Men jag avlägger rapport när jag har kommit en bit in i boken.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 9 oktober 2015, 16:40

Ser fram emot rapporten.

Själv är jag nästan klar med viewtopic.php?f=6&t=11535&p=723891&hili ... do#p723891 efter en ovanlig skönlitterär parentes med "En man som heter Ove" och "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" vilka bägge rekommenderas för oss svenskar i förskingringen.

MVH

Hans

Skriv svar