Källkritik - "högre" nivå

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
powniac
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 januari 2015, 21:55
Ort: Gävle

Källkritik - "högre" nivå

Inlägg av powniac » 27 januari 2015, 10:35

goddag mina skalman:are :D

Det är så att jag håller på att göra några instuderingsfrågor till ett prov som jag ska ha om ca 2 veckor - det provet inkluderar källkritik som ett moment! Jag har några frågor vad gäller källkritiken, och jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig lite med dem?

Dessa frågor står/finns givetvis inte med i boken då min lärare givit mig dem och sagt att de är lite högre nivå detta - hon gav mig 12 frågor, jag har klarat av 7 frågor hittills men skulle som sagt behöva lite hjälp med dessa två nedanstående frågor!

1-I det moderna samhället har informationsmängden ökat kraftigt. Hur tror du nyheterna förmedlades innan förekomsten av radio, TV, tidningar och internet? Fundera över möjliga vägar! Vilka källkritiska problem kan människorna ställts inför? Hur hanterade de dessa?

2- Varför är källkritiken inte ett tillräckligt verktyg för att nå fram till sanningen om det förflutna?

Tacksam för alla hjälpande svar =)

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Källkritik - "högre" nivå

Inlägg av Gott » 27 januari 2015, 11:45

Att ge ett rakt svar vore nog att bidra till fusk, men ang punkt 1 är tipset att föreställa sig att du under en veckas tid ej har tillgång till TV, internet, osv. Om det under den veckan skulle ske en dramatisk händelse, säg en naturkatastrof eller krigsutbrott i ett inte alltför avlägset land, hur skulle du få reda på det och från vem. (Själv skulle det nog vara på första fikarasten på jobbet och från en kollega, kanske från någon med annan kunskap, erfarenhet, intressen och politiskt åskådning än mig, osv)

Ang fråga 2 - vad tror du själv? Vilken information saknas i de vanliga källorna om en historisk händelse, osv.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Källkritik - "högre" nivå

Inlägg av KoteGaeshi » 27 januari 2015, 13:18

Vad gäller fråga 2, fundera på "vems" historia det är som syns i källorna.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Källkritik - "högre" nivå

Inlägg av Ralf Palmgren » 28 januari 2015, 09:48

Jag är själv en anhängare av källkritik i weibulliansk anda. Källkritik behövs för att kunna fastställa någonting vetenskapligt i stället för att endast hålla på med hypoteser. Att framföra information som kunskap utan källkritik är ovetenskapligt. I så fall har forskaren inte på en empirisk grund kunnat fastställa äktheten i hypotesen. I så fall är det fortfarande a priori i en kunskapsteoretisk bemärkelse. I all historievetenskaplig forskning skall forskare således använda källkritik. Sedan finns det diverse angreppssätt för att besvara olika forskningsfrågor. Du använder då metoder från disciplinen historia eller historiska hjälpvetenskaper. Källkritiken skall dock hela tiden finnas där. Om källkritiken inte finns med så befinner vi oss i tiden före den moderna källkritiska disciplinen historia som har sin grund i Leopold von Ranke och den weibullianska skolan.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Källkritik - "högre" nivå

Inlägg av LasseMaja » 28 januari 2015, 19:51

Det skulle vara intressant att höra lite om de källkritiska metoder som används inom historievetenskapen?

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Källkritik - "högre" nivå

Inlägg av jean-jacques » 29 januari 2015, 11:33

> Hur tror du nyheterna förmedlades innan förekomsten av radio, TV, tidningar och internet?

Hur kommer det sig att inte ens historielärare på universitetsnivå behärskar svenska språket tillräckligt bra för att kunna skilja på "innan" och "före"?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Länk

Inlägg av LasseMaja » 30 januari 2015, 09:39

https://www.iis.se/lar-dig-mer/guider/k ... allkritik/

Kortfattat:

Det finns tre typer av källor
- Muntliga
- Skriftliga
- Materiella

Man skiljer mellan
- Primärkälla
- Sekundärkälla
- Tredjepartskälla

Källorna bedöms angående
- Äkthet
- Tid
- Beroende
- Tendens

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Källkritik - "högre" nivå

Inlägg av LasseMaja » 1 februari 2015, 09:43

Lite matnyttigt från wikipedias artikel:


Vanliga rekommendationer till uppsatsförfattare är att ställa sig följande frågor om varje källa:

- Vem är källans författare? Är författaren expert på området och neutral?
- I vilket syfte har källan skapats? För att sakligt presentera faktauppgifter, för att göra reklam, för att argumentera för egna åsikter eller för att underhålla?
- Är informationen aktuell? Går det att hitta något datum för publiceringen?
- Har andra faktagranskat och godkänt publiceringen? Ligger en myndighet eller stor organisation bakom informationen, och är det viktigt för organisationen att informationen är korrekt? Är källan en forskningspublikation som har granskats av andra forskare? Är källan en lärobok som har getts ut på ett akademiskt läromedelsförlag?
- Kan andra kontrollera uppgifterna? Uppger författaren i sin tur källor, eller redovisar författaren tillvägagångssätt som han eller hon har använt för komma fram till sina slutsatser på ett sätt så att undersökningen eller experimentet kan upprepas?
- Går det att hitta andra trovärdiga källor? Säger andra källor samma sak?

Olika aspekter som studeras i källkritik är:

- Identifikationen av källan, där man försöker bedöma dess upphovsman, dess tillkomstsituation, avsikten med tillkomsten och om källan är äkta eller inte.
- Tidskriteriet (även samtidighetskriteriet), där man bedömer upphovsmannens (samtidsvittnets) närhet i tid och rum till den information källan förmedlar, det vill säga om det är förstahandsuppgift från ett ögonvittne, eller om muntlig tradition kan ha förändrat uppgiften.
- Tendenskriteriet, där man bedömer upphovsmannens intresse av att påverka opinioner i en bestämd riktning.
- Beroendekriteriet, där man bedömer samstämmiga källors interna beroende av varandra.
- Urvalskriteriet, där man bedömer upphovsmannens val av källor och deras tendens, vilket även omfattar en bedömning av vilka källor som saknas och eventuellt skulle kunna förändra utsagan.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Källkritik - "högre" nivå

Inlägg av varjag » 1 februari 2015, 12:06

2- Varför är källkritiken inte ett tillräckligt verktyg för att nå fram till sanningen om det förflutna?
Däför att källkritiken kräver hinkande ur - ''politiskt rena'' källor.

Som inte alltid innehåller hela sanningen - :(

Varjag

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Källkritik - "högre" nivå

Inlägg av LasseMaja » 1 februari 2015, 15:54

varjag skrev:Däför att källkritiken kräver hinkande ur - ''politiskt rena'' källor.
Det är väl just det man skall komma åt med hjälp av källkritiken?

Sen kommer man ju ingen vart med källkritik, om källor saknas eller har otillräckligt innehåll.

powniac
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 januari 2015, 21:55
Ort: Gävle

Re: Källkritik - "högre" nivå

Inlägg av powniac » 3 februari 2015, 14:02

tack för informationen!

Alltså, om jag ska försöka besvara frågorna m.h.a er:

1-I det moderna samhället har informationsmängden ökat kraftigt. Hur tror du nyheterna förmedlades innan förekomsten av radio, TV, tidningar och internet? Fundera över möjliga vägar! Vilka källkritiska problem kan människorna ställts inför? Hur hanterade de dessa?

Man förmedlade nyheter muntligt, via den muntliga traditionen. Ett källkritiskt problem är att muntligt återberättande av samma information leder till slut till att källan inte kan hittas eller härledas. Men också att informationen kan ändras lite, att man t.ex. kryddar på nyheten.

Finns det någon annan väg än den muntliga vägen?
Finns det några andra källkritiska problem som människorna ställts inför (än det jag skrivit?)

Och något som jag inte kan besvara är "hur hanterade de dessa?" - vet inte hur jag ska göra :/

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Källkritik - "högre" nivå

Inlägg av jean-jacques » 6 februari 2015, 09:19

> Finns det någon annan väg än den muntliga vägen?

Det fanns massor av skriftlig information. Redan de gamla romarna hade ju historieförfattare som försökte sprida information om republikens förträfflighet resp. skadlighet, och kejsardömets förträfflighet resp. skadlighet. Och de isländska sagorna, och de medeltida krönikörerna - de utgör skolexempel på skriftliga källor som den källkritiska historieforskningen har studerat noga.

I modern tid, men före radio, TV, internet m.m., kan vi ta Gustav Vasa som exempel: han lät trycka en massa propagandaskrivelser, han skrev brev, han anställde krönikörer m.m. Jag skulle nog tro att skriftlig information var lika viktig som muntlig, åtminstone när det gällde frågor som den centrala statsmakten ville få ut till allmänheten. Därmed ska man naturligtvis inte heller underskatta den muntliga informationen: Gustav Vasa såg till att hans skrivelser lästes upp på kyrkbacken inför den församlade menigheten.

Även så tidigt fanns det också skriftlig information som gick emot centralmaktens intentioner. Olavus Petris "En svensk krönika" är ett sådant exempel - även om den aldrig fick tryckas under Gustav Vasas livstid, utan bara spreds i handskrifter. Och i slutet av 1500-talet kan man nämna striden mellan hertig Karl och kung Sigismund; då spred bägge sidorna en rad propagandaskrifter (även om hertig Karl var betydligt skickligare i det avseendet). De första tidningarna i Sverige kom på 1600-talet. De var helt regeringskontrollerade, men redan på 1700-talet kom privata tidningar som kunde ha en regeringskritisk tendens i nyhetsförmedlingen.

Vad gäller språkliga källor fanns det således både skriftlig och muntlig information (och motinformation). Sedan tillkommer konsten: måleri och musik, som tjänade att förhärliga en viss samhällelig institution. Från 1500-talet och framåt publicerades kopparstick som framställde än den ena sidans, än den andra sidans, segrar. Exempelvis finns det från 30-åriga kriget stora bildsviter som antingen framstället svenskarna som hjältar, eller som fega skurkar.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Källkritik - "högre" nivå

Inlägg av LasseMaja » 9 februari 2015, 14:17

jean-jacques skrev:Sedan tillkommer konsten: måleri och musik, som tjänade att förhärliga en viss samhällelig institution. Från 1500-talet och framåt publicerades kopparstick som framställde än den ena sidans, än den andra sidans, segrar. Exempelvis finns det från 30-åriga kriget stora bildsviter som antingen framstället svenskarna som hjältar, eller som fega skurkar.
Också monument och statyer, kunde resas för att hylla något eller någon. Egyptens pyramider är ju än idag ett monument som imponerar och berättar för oss vilka stora kungar och drottningar som en gång styrde över landet. Våra runstenar innehåller inte bara text utan även bilder som visar något, hällristningar finns som bildkonst, även jättegamla målningar från stenåldersgrottor är ett sätt att förmedla något.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Källkritik - "högre" nivå

Inlägg av koroshiya » 9 februari 2015, 21:38

powniac skrev:goddag mina skalman:are :D

Det är så att jag håller på att göra några instuderingsfrågor till ett prov som jag ska ha om ca 2 veckor - det provet inkluderar källkritik som ett moment! Jag har några frågor vad gäller källkritiken, och jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig lite med dem?

Dessa frågor står/finns givetvis inte med i boken då min lärare givit mig dem och sagt att de är lite högre nivå detta - hon gav mig 12 frågor, jag har klarat av 7 frågor hittills men skulle som sagt behöva lite hjälp med dessa två nedanstående frågor!

1-I det moderna samhället har informationsmängden ökat kraftigt. Hur tror du nyheterna förmedlades innan förekomsten av radio, TV, tidningar och internet? Fundera över möjliga vägar! Vilka källkritiska problem kan människorna ställts inför? Hur hanterade de dessa?

2- Varför är källkritiken inte ett tillräckligt verktyg för att nå fram till sanningen om det förflutna?

Tacksam för alla hjälpande svar =)

Det finns otroligt mycket att säga om båda frågorna, men för lite hjälp om fråga 2. Vad man måste inse är att de bevarade källorna inte är det förflutna. Det är därför det är så extremt viktigt att försöka komma fram till just vad det är för typ av text man läser.

Typexempel är Stresemanns korrespondens och diplomati, såsom den framkommer i sammanfattande bokutgivningar.

I en tysk version handlar det mesta om hans förhandlingar med "väst". I en översatt engelsk och nedkortad version är det än mer så. Översättaren ville inte syssla med ointressanta saker som Sovjet. Nu råkar det emellertid vara så att Stresemanns korrespondens finns bevarad. Den visar att han var mycket intresserad av diplomati med Östeuropa. Han ägnade sådan avsevärt mer text än annan diplomati.

Kort sagt - de tryckta alstren ger inte alls en korrekt bild.

Man kan gå vidare. Stresemanns korrespondens är i sin tur redigerad. Läser man den kommer man finna att Stresemann nästan alltid uttalade sig välgenomtänkt och vist. De som han samtalade med var inte alls i hans nivå.

Det är uppenbart att man utifrån en viss given källa inte alltid kan nå sanning.

Ofta är det så att den sanning man kan finna är av en typ av derivatakunskap, "så här ville Stresemann att korrespondensen skulle se ut", och så vidare - givet att man kan få gissa sådant, förstås.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Källkritik - "högre" nivå

Inlägg av jean-jacques » 11 februari 2015, 09:54

> Stresemanns korrespondens är i sin tur redigerad.

Ett liknande exempel utgörs av Sveriges ambassadörs (Carl von Stedingk) korrespondens med svenska regeringen åren före 1808-1809 års krig. Den korrespondensen finns utgiven, men i regigerat skick. Utgivaren tyckte att vissa stycken i Stedingks brev var onödiga, och regigerade bort dem för att spara utrymme. Men senare forskare har visat att det finns en tydlig anti-gustaviansk tendens i de redigeringarna.

Skriv svar