Nationalitetsmärken för flygvapen under andra världskriget

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Nationalitetsmärken för flygvapen under andra världskrig

Inlägg av tyskaorden » 18 juli 2014, 15:26

Britterna hade redan 1918-19 en "low-visibility" märkning på sina nattbombare. 1940-44 brukades den av alla PRU-blå fotospaningsflygplan. Många plan bar den också på vingarnas ovansida fram till 1947. Den är också snarlik den rundel som infördes på 1970-talet.

Bild

Den moderna low-visibility rundeln:

Bild

Och en variant i laxrosa och babyblått som från 1980-talet brukas på de fpl som är målade i air superiority grey.

Bild

PS Sonderling det verkar som USAAF/USAF:s emblem går under namnet "Star and bars".

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Nationalitetsmärken för flygvapen under andra världskrig

Inlägg av tyskaorden » 18 juli 2014, 15:38

sonderling skrev:Intressant tråd,jag gillar att bygga modellflygplan med udda markeringar och då snappar man upp ett och annat. Detta intresse började när jag i tolv års åldern köpte en Matchbox Me-109e i skala 1/72 där man kunde välja Rumäniens nationalitetsmärken.
Jag har också ett intresse för lite okända flygvapens märkning, som sydarbiska federationen och annat :milsmile:
Thailand hade väl den röda rektangeln med vi elefant under sitt gränskrig med Franska Indochina. Så att man inte förväxlade varandra.
Låter inte helt omöjligt.
När det gäller de Amerikanska emblemen så hade de en variant 1942 med gul bård. Men jag är osäker på om detta bara gällde under operation torch?
Ja så verkar vara fallet, tydligen för att särskilja dem från franska flygplan. Se här http://wwiisquadronpatches.com/National ... craft.html
Nederländerna verkar också ha den vanliga flaggan på flygkroppen, överhuvudtaget blir jag förvirrad över när man hade vad och var. Själv gillar jag den oranga triangeln bäst.
Har sett bilder på att flaggan brukades på B-25 Mitchell i Australien 1944. Men ämnet kräver nog lite mer efterforskning.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Nationalitetsmärken för flygvapen under andra världskrig

Inlägg av tyskaorden » 30 juli 2014, 11:14

Bild
RAF Spitfire med Low-viz. rundlar på ovansidan av vingarna.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Nationalitetsmärken för flygvapen under andra världskrig

Inlägg av tyskaorden » 30 juli 2014, 11:20

Bild
P-47 Thunderbolt i märknigen för den brasilianska jaktdivisionen som stred i Italien under andra världskriget. Idag "grindvakt" på flygbasen i Santa Cruz.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Nationalitetsmärken för flygvapen under andra världskrig

Inlägg av sveahk » 30 juli 2014, 14:16

Man kan fråga sig vad de 75 "kill"(?)-strecken betyder under den brasilianska Thunderbolt-cockpitten...? Inte betyder det nedskjutna tyska plan...det är säkert...!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nationalitetsmärken för flygvapen under andra världskrig

Inlägg av Hans » 30 juli 2014, 14:28

Som jag fattar det här, utförda bombuppdrag.

http://wp.scn.ru/en/ww2/f/350/26/0

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Nationalitetsmärken för flygvapen under andra världskrig

Inlägg av sonderling » 30 juli 2014, 15:51

Hans skrev:Som jag fattar det här, utförda bombuppdrag.

http://wp.scn.ru/en/ww2/f/350/26/0

MVH

Hans
Uoff!? Vilken rörig men intressant sida. Jo strecken det är bombuppdrag, ibland är det små små målade bomber också. (eller annat typ sjöminor eller vad man nu gjort)
Nedskjuta plan brukar markeras med små hakkors eller motsvarande.

Så Brasilianaren har mest attackerat markmål och inte varit i luftstrid ser det ut som.

Sonderling

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Nationalitetsmärken för flygvapen under andra världskrig

Inlägg av Stellan Bojerud » 30 juli 2014, 16:39

Utförlig redogörelse för brasilianska flygets insats i Italien enligt nedanstående:
http://en.wikipedia.org/wiki/Brazilian_ ... nary_Force

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Nationalitetsmärken för flygvapen under andra världskrig

Inlägg av sveahk » 30 juli 2014, 17:26

Naturligtvis bombuppdrag - syns bra på förstorade bilder. Tack för svaren :D . Trodde först att brassarna hade brassat på med bra många "bomber", i synnerhet som jag hittade ytterligare fyra Thunderbolts på nätet som alla hade mellan 75 och 90 bombstreck, men med 2.500 individuella "missions" under 1oGAVCA:s sex aktiva månader i Europa...ja, så passar det nog...

...om så mer efter att jag fann dessa brasilianska Thunderbolt-foton tagna under/strax efter 2 VK - med påmålade bomber...
IMG_3229.jpg
(Bilderna norpade från den utmärkta "Latin American Wars and Aircraft 1912-1969)

Hans K

Skriv svar