Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Battler » 5 september 2011, 17:31

Hans skrev:Berätta gärna vad du tyckte om 'Bortom horisonten'

MVH

Hans
Intressant ämne, senare delen av 40-talet fotospanade Sverige med flyg mot Baltikum, Polen och Östra delen av Tyskland och respektera inte alltid landsgränser, men efter en del diplomatiska turer skärpte Sverige till sig. Signalspaningen uppträdde inte lika aggresivt, men fick ändå sota igenom nerskjutningen av DC-3 den 13 juni 1952. Boken tar även upp USA's och Storbritanniens flygspaning mot Sovjetunionen. Vad som är mindre känt i Sverige, är att samma dag som DC-3 sköts ner, sköt Sovjetiskt flyg ner en amerikansk RB-29 med 12 besättningsmedlemmar under uppdrag över Japanska havet.
Boken då: lite knastertorr emellanåt, mycke rabblande av utrustningsfakta på planen, men eftersom jag är lite torsk på tiden/epoken Kalla kriget, så blir betyget godkänt.
Läs viewtopic.php?f=21&t=39743 trots att jag presterade en vedervärdig recension.
Boken ligger i "läsa traven" men nu skall jag sätta mig in i "solidaritetsförklaringen" med hjälp av Bo Hugemarks "Till bröders hjälp".
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5106
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 6 september 2011, 03:37

"One of our Thursdays is missing" av Jasper Fforde.

Boken handlar som vanligt om diverse problem i bokvärlden. Den här gången har den riktiga Thursday försvunnit och hennes skådespelare försöker klura ut vad som har hänt. Hittar man inte Thursday i tid kan det kanske bli krig i bokvärlden mellan Racy Novel och Women's fiction.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5944
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Sarvi » 6 september 2011, 17:29

"Krigsfall Sverige! Tysklands anfallsplan mot Sverige 1943" av Jan Linder. Medryckande och livfullt skrivet med bland annat utdrag ur memoarerna från en officer som tjänstgjorde i Östersund under beredskapstiden. Dock är källmaterialet om de tyska planerna synnerligen, ja nästan genererande tunt och författaren fyller därför ut sidorna med uppgifter om försvarsuppbyggnaden under kriget, en fallstudie från Norge 1940, div. försvarstal för den förda neutralitetspolitiken och avstegen från denna osv osv. Det blir rätt spretigt överlag. En lättläst men ofokuserad bok.

Användarvisningsbild
Darius
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 februari 2003, 10:01
Ort: Härnösand

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Darius » 7 september 2011, 16:51

Köpte Vietnam kriget av Marco Smedberg på Bromma flygplats för att ta död på lite tid, höll faktiskt på att missa flyget då jag fastnade relativt snabbt. Hoppas fortsättningen har samma effekt.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Ori » 7 september 2011, 20:07

"Pegaus-bron" av Stephen E. Ambrose.

Hittills (2-3 kapitel) är det lättläst och intressant, nästan lite thriller-upplägg med några olika trådar/personer som skildras parallellt.
--
Jörgen

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 9 september 2011, 19:35

Semir Osmanagic, The World of the Maya. Får månkonspiratörerna att verka klartänkta. :-)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28889
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 10 september 2011, 18:46

1) Bortom horisonten - på köplistan
2) Pegasusboken, har jag signerad av Mj Howard
3) Maya - har haft nog av slika saker här

Själv är jag halvt igenom Lasse Bergs 'Gryning över Kalahari - hur människan blev människa' rekommenderas redan nu.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7208
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 11 september 2011, 08:00

Dagen till ära börjar jag läsa 102 Minutes - The Untold Story of the Fight to Survive Inside the Twin Towers
av Jim Dwyer, Kevin Flynn.

Och eftersom jag inte är byggnadsingenjör eller metallurg, så ska jag med nöje läsa
Debunking 9/11 Myths Usa Edition - An In-depth Investigation by "Popular Mechanics"
av David Dunbar

Om inte annat för ta reda på vad det är sanningsägarna säger se för sanning. :?

Sonderling

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wooster » 11 september 2011, 12:42

Läser om Peter Englunds "Brev till nollpunkten" som i någon form försöker behandla 1900-talets tragedier. Kom först idag på ironin i att det är idag är tio år sedan 2000-talets tragedier började - vid just Ground Zero, nollpunkten.

För övrigt är det närmast tråkigt att Peter Englund är ständig sekreterare i Akademin, då det håller honom från att skriva nya böcker.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5106
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 11 september 2011, 21:40

Hans skrev: Själv är jag halvt igenom Lasse Bergs 'Gryning över Kalahari - hur människan blev människa' rekommenderas redan nu.
Det låter som en intressant bok. Själv läser jag fjärde delen i Norstedts sverigehistoria. Bandet avhandlar stormaktstiden.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2815
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av ola » 25 september 2011, 19:53

Började läsa Johanne Hildebrandts bok "krigare" igår kväll och fastnade direkt för den
innan jag lade ner boken för natten så hade jag sträckläst 46 sidor !!! 8O .

Om boken
//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wooster » 25 september 2011, 21:25

Michael Herr - Rapporter

Tyvärr ganska besviken, kanske på grund av höga förväntningar. I delar är den väldigt bra, i delar omständig och seg. Särskilt bokens första delar är rätt långdragna. Det som är bra är miljö och personporträtten - tyvärr krävs det mycket detaljkunskap om Vietnamkrigen för att kunna sätta de skildrade striderna i sitt sammanhang, och de saknar jag.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Ori » 25 september 2011, 22:16

Max Hastings och Simon Jenkins "Slaget om Falklandsöarna"

Verkar lovande, enligt förordet ska både politik (från flera sidor) och strider täckas. Boken börjar med en historik över upptäckt och besittning av ö-gruppen, vilket gjorde att jag förstår bättre varför det kunde och kan bli konflikt över några öar mitt i ingenting.
--
Jörgen

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Fredrik Andersson » 26 september 2011, 01:03

Harrisons krigshistoria som jag fick som någon slags premie från SMB. Lättsam och lagom långa avsnitt för mitt studierum - WC:n...
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
BaheraFelix5
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 15 maj 2011, 23:51
Ort: Skåneland

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av BaheraFelix5 » 30 september 2011, 19:23

Har idag erhållt Ship Models from Kits. Basic and advanced Techniques for small scales / David Griffith

MVH
Immoculata conceptio

Skriv svar