Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Battler » 10 mars 2011, 17:50

NIL skrev:Vattendrag i Blekinge, Halland och Småland...och???

Glömmer aldrig när jag som tonåring för första gången såg den sägensomsusade Mörrumsån, med Norrlandsögon var den ju ett skämt.
Har liknande vibbar, uppvuxen vid luleälven så var standarden satt hur stor en älv skulle vara. Kommer ihåg hur besviken jag var första gången jag passerade vattendragen på västkusten (igenvuxna, man såg knappt vattenspegeln) - dem hade man tragglat och lärt sig utantill i skolan (Lagan, Nissan, Ätran och Viskan), men Alån behövde man inte lära sig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Al%C3%A5n
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wooster » 11 mars 2011, 17:11

Läste ut Fidel Castro av Björn Kumm i början av veckan - den har jag recenserat här: viewtopic.php?f=21&t=38968

Nu läser jag Lasse Wierup och Erik de la Regueras "Kokain". Har läst Svensk Maffia och Infiltratören av Lasse Wierup tidigare och tyckt de varit bra men lite väl mycket "skvaller" om den undre världen. Kokain är däremot ett gediget journalistiskt arbete som varvar svensk "droghistoria" med Kokainets historia i Sydamerika de senaste decennierna och intervjuer med personer som idags berörs av Kokain, från svenska brukare till bönder som odlar koka-blad i Colombia och lever i skräck för Farc-gerillan och dess motståndare i fascistiska milisförband.

Dessutom lyckas den hålla sig nyanserad till ett infekterat och känsligt ämne - sådana här skildringar brukar oftast förklara att alla droger är fruktansvärda, alternativt - men mindre vanligt - mena att olika droger egentligen inte har några bieffekter om bara inte polisen hade jagat alla narkomaner. Här ger man sansade beskrivningar av Kokainets verkning och biverkning och detsamma kring hur olika narkotikapolitiska åtgärder gett effekt.

Möjligen att man är lite väl konspiratoriska kring CIAs inblandning i kokainsmugglingen på 80-talet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 20 mars 2011, 11:36

Svante Löfgren, Heydrich - slaktaren från Prag.

Det blir en recension vad det lider. Tills dess undrar jag hur mycket annat som finns skrivet om Heydrich på svenska?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5944
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Sarvi » 20 mars 2011, 12:09

"Den militära underrättelsetjänsten - fem kriser under kalla kriget" av Stefan Ekman. Ursprungligen en KH-utredning från 1975 som nu i huvudsak är avhemligad och utgivits i bokform. I förordet säger författaren att han övervägt att omarbeta det hela från rapportform till bokform men istället valt att ge ut allt i oförändrad form. Nog för att det är autentiskt, men också närapå outsägligt torrt med sida efter sida av kanslisvenska från 1970-talet.

Jaja, jag ska inte klaga, jag köpte den för faktainnehållet och inte för den sköna prosan.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Battler » 20 mars 2011, 12:36

Hexmaster skrev:Svante Löfgren, Heydrich - slaktaren från Prag.

Det blir en recension vad det lider. Tills dess undrar jag hur mycket annat som finns skrivet om Heydrich på svenska?
Heydrich : förintelsens arkitekt, av Knut Kristofersen

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100123935
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 20 mars 2011, 12:52

Tack!
Förlaget skrev:För första gången kommer nu på svenska ett detaljrikt och nyanserat porträtt av denne, kanske den minst kände, av de nazistiska bödlarna.
Löfgrens bok gavs ut 1967, den som jag har är "den nya utökade upplagan 2011". Så Kristofersens porträtt är inte det första på svenska - däremot kan jag tänka mig att det är det första som är "detaljrikt och nyanserat", ty det är åtminstone inte Löfgrens.

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Konigsberg » 21 mars 2011, 22:06

Har precis läst ut ¨Battleground Prussia - The assault on Germanys eastern front 1944-45¨ av Prit Buttar. Boken är skriven ur ett militärt tyskt perspektiv. Detaljerade redogörelser om striderna i Kurland och Memel under hösten 1944 samt den ryska attacken in i Ostpreussen 1945, där fokus ligger på striderna kring Königsberg, Danzig och Gotenhafen. Buttar har använt sig av ett flertal ögonvittnesskildringar från såväl tyska soldater som civila vilket ger skildringen extra tyngd och liv. En del avsnitt är riktigt jobbiga att ta till sig, som till exempel de fasansfulla sovjetiska övergreppen i Nemmersdorf och sänkningen av fartyget Wilhelm Gustloff.

Boken har en utmärkt svensk motsvarighet i ¨Stalins hämnd¨ av Niklas Sennerteg. Jag rekommenderar starkt Buttars bok för alla med ett intresse för Östfronten, men även de med ett allmänt intresse för andra världskriget.

Började nyss med Robert Butlers ¨SS-Totenkopf - Hitlers dödsdivision¨ som SMB gav ut förra månaden. Beställde även månadens bok ¨Till siste man¨ om striderna i Estland.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7208
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 30 mars 2011, 08:12

Tobruk 1941 - Australiensarna som hejdade Rommel
K-G Norén

Började just med denna bok som jag kanske kommenterar i recensionstråden när jag är klar.
Lånande den på biblan pga av "permanent ekonomiska skitår" men Norén kan trösta sig med att det var jag som rekomenderade att biblioteket skulle ta in den.

Avslutade just Ospreys essential histories om kinesiska inbördeskriget 1946-1949. Mycket intressant, speciellt med tanke på att det nya Kina 1 år senare involverar sig i Korea-kriget. Och det var just för att jag läst om det senare som jag ville ha lite bakgrundsfakta kring detta.

Sonderling

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2284
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av cats » 30 mars 2011, 09:33

Professor Heikki Ylikangas bok "Klubbekriget"

En bok som kom ut redan 1977, och lär redan då ha varit rätt så kraftigt omdebaterad. Känner inte till hur svängningarna gick då, eftersom jag själv vid den tiden var i "legoåldern", men kan förstå varför den väckte uppseende. Den nytryckta och lätt omarbetade versionen är från 1999, vilken jag läser för tillfället.
Funderar på att skriva en egen recension i min blogg. Enligt förordet fick den en recension redan 1978 i Historialllinen Aikakausikirja (Historiska tidskrift) som skulle ha varit "den längsta recension som ägnats ett enskilt verk i tidskriftens historia"(ref. Ylikangas)

Min blir nog lite kortare :D

Det finns fakta och slutsatser jag också ställer mig lite frågande till. Men klart läsvärd är i alla fall boken. På många olika sätt och vis.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Martin Lundvall » 30 mars 2011, 11:37

Hans skrev:Jag har precis läst ut SuperFreakonomics.
Läst ut den första boken, men visste inte att det fanns en uppföljare. Tack. :)

/Martin

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Torbjörn J » 1 april 2011, 13:15

Ulf Bjereld, Wilhelm Agrell, SOU 2002:108 och annat som har med neutralitetspolitiken att göra. Snart i kombination med dokumentationen som UD släppte i februari i år om Baltikum och Sovjet. Tanken är att det ska bli en uppsats. Hoppas det inte stannar vid tanken. :)

Någon som läst Mikael Holmströms bok Den dolda alliansen än? Jag är medveten om att den inte varit ute mer än en vecka.

/Torbjörn

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 3 april 2011, 14:10

Percival Lowell, Mars (1895).

På internätet - länk - det är sannerligen inte ofta jag läser hela böcker på skärmen men nu är det dags igen. :-)

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: 11 oktober 2006, 09:30
Ort: Fotskäl
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av leifhh » 4 april 2011, 08:37

Har precis läst ut Lars Wilderängs Midvintermörker. Får ses som en Operation Garbo för 2010 talet.

Att jag nämner den här beror på att den skisserar en potentiell framtid/konsekvens utifrån våra senaste 20 års historia och politiska beslut, samt att den kan tänkas vara av intresse framför allt för forumets MÖPar.
http://cornucopia.cornubot.se/p/kop-bok ... orker.html

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 10 april 2011, 18:06

Percival Lowell, Mars and its canals (1906)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28889
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 10 april 2011, 18:15

Vi som läser bloggen är inte direkt förvånade :P :wink:

MVH

Hans

Skriv svar