Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Lasse O » 18 november 2010, 21:08

MD650 skrev:
lago skrev:
Påminner om "Karelska näset 1944 - Slutstriden" av Ilja Mosjtjanski och där allt som sovjeterna gör är skickligt, modigt och heroiskt.
Är det den som är nog så väl sovjetiskt tillrättalagd?
:)
Jo, men den är inte unik då det gäller sovjetisk historieskrivning. I själva verket trampar den på i samma hjulspår som allt annat som skrevs och skrivs om Det Stora Fosterländska Kriget, d v s ett förhärligande av de egna insatserna.
Kanske kommer det en gång en realistisk rysk beskrivning av vad som egentligen hände men tiden börjar bli knapp. Snart är veteranerna döda och kan inte längre berätta om hur det egentligen var under kriget.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28889
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 18 november 2010, 22:02

lago skrev:Det Stora Fosterländska Kriget
Jag har aldrig läst färdigt en bok om VK II från Sovjetunionen som skrevs under kriget och fram till 1989. Jag inser att jag aldrig ens börjat läsa en tysk bok från 1933-1945. Kan någon som läst både och ge en jämförelse?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av B Hellqvist » 18 november 2010, 23:06

lago skrev:
sonderling skrev:Läste just slut; Malta : kriget i Medelhavet 1940 - 1942
av Michael Tamelander
Mycket bra och det väckte ett slumrande intresse för ökenkriget igen. Nått som jag var väldigt intresserad av i yngre tonåren. Och som så många andra nya böcker om VK2 är den full av nya infallsvinklar och ny (för mig) information. Tänkte te.x inte på att det bodde Italienska civila i Libyen, fast detta nämndes mest i förbi gående och man undrar hur de påverkades av kriget.
Boken rekomenderas!

Fortsätter med: Pansarchef under Rommel av Hans von Luck
Började med den i våras men tog en paus. Intressant, speciellt ur från andra sidan kullen perspektiv men kan inte komma över att det är sån "kläm tjäck" ton i boken. Börjar nästan bli lite jobbigt.

Sonderling
Kan hålla med angående Hans von Lucks bok. Den är intressant men man kan inte komma ifrån känslan av att han inte berättar allt utan bara tar med sådant som inte är kontroversiellt.
Den som vill läsa vad som tilldrog sig på andra sidan kullen bör istället läsa "It Never Snows in September: The German View of Market Garden and the Battle of Arnhem, September 1944" av Robert Kershaw.
Boken är visserligen begränsad till Arnhemoperationen men ger en mycket tillförlitlig bild av hur tyskarna tänkte och agerade under striderna.
von Lucks bok är kul läsning. Det finns gott om "tyngre" skildringar, så en lite lättsammare bok kan vara ett bra avbrott.

"It Never Snows in September" är utmärkt. Inte lika lättsmält som de populärare böckerna om Market-Garden, men den ger en bra inblick i hur det egentligen var.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av lampros » 19 november 2010, 10:54

B Hellqvist skrev: von Lucks bok är kul läsning. Det finns gott om "tyngre" skildringar, så en lite lättsammare bok kan vara ett bra avbrott.
Jag håller med. Att skriva lättsamt är inte allom givet. -- En bra skriven självbiografi som von Lucks är guld värd; man får sig till livs en massa "oviktiga detaljer" som ändå är viktiga. Typ hur han i fängelse i Ryssland lärde sig sticka strumpor: från chef för en pansarstridsgrupp till strumpknypplare, med bevarad värdighet, det är inte dåligt. Det är livet!

Intressant är också hur han i ryskt fängelse tas ut till en kvalificerad uppgift en dag: mura hus. "Du som är överste, du måste väl kunna bygga hus" säger vakten. "Javisst" säger von Luck även om han kan föga om att mura. Men väl ställd inför murbruk och tegel så är det bara att "faking it" och låtsas som om han kan det, och han lär sig medan han gör det.

Notera också episoden då han är i öknen med sitt pansar och kommer till en oas med beduiner. De bjuder honom på te och säger något i stil med, "Välkommen vite man, njut av vistelsen, snart har du rest igen men vi förblir här ty vi är del av detta landskap." Detsamma säger några ryska kalmucker han gästar medan han är på den fronten. Konstruerat? Nej, det känns otvunget. Författaren gör iaf ingen duktig reflektion i sammanhanget, typ, "de sa samma sak där som i öknen, ack så mänskligt och fint". Nej, det är bra skildrade scener helt enkelt, rakt på sak och utan störande kommentarer.

von Lucks bok jämte Sinermaas om finländaren Ehrnroot hör till de bästa AVK-böcker jag läst. Det är odödlig litteratur helt enkelt, sju resor bättre än romaner om kriget. Och de är bättre än vissa faktaböcker (typ Beevor i sina sämre stunder) när det bara hopas en massa detaljer utan syntes.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7208
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 19 november 2010, 13:07

Nu har jag läst klart Lucks biografi. Jag får ibland också en känsla av som Lagos skrev att:
inte berättar allt
men å andra sidan så tror jag (utan att träffat honom) att Von Luck tillhör den positiva typen som kan ta saker med en ....inte klackspark kanske men som inte sjunker ner i grubblerier.
Och det är väl det som gör att man kan överleva Gulag och nazist regimer.
(Jag höll nästan andan när han går till Kaltenbrunner för att försöka rädda sin "svärfar" från Sachenhausen, det kräver guts.)

Jag har oxå läst "it never snows..." och det är en höjdar bok. Det är inte alltid "ridderlighet" mellan Tyskland och England. :wink:

Sonderling

Ps Och nu lite skönlitteratur denna gång, på nattduksbordet ligger "Svart krabba" av Jerker Virdborg.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2284
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av cats » 19 november 2010, 13:08

"Landet annorlunda" av Nils Erik (Nisse) Villstrand. En samling uppsatser om Österbottens historia

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5106
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 27 november 2010, 13:11

Ancient Greece: A History in Eleven Cities och Ättlingen från Mecklenburg. Jag tyckte inte att den första boken var så enorm. Det var en enkel grekisk historia centrerad kring elva städer: emellertid välskriven och den kan väl rekommenderas såsom en introduktion till det antika Grekland.

Ättlingen från Mecklenburg har jag just börjat på. Det enda jag läst av Erik Andersson tidigare är "Den larmande hopens dal". Den här boken börjar bra och jag tror att jag kommer tycka om den. Den larmande hopens dal handlar om ett pseudoverkligt Västergötland, dess tidningar, och dess historia. Jag älskar den :) Andersson är för övrigt den som översatt den senaste versionen av Tolkiens Lord of the Rings. Jag har inte läst den, men det blir till att jag får göra det :D Jag ska inte skriva mer för då finns det nog ett annat forum här som passar bättre.

Jag har också läst en bok som heter, "Nordkorea, änden av tunneln?" av en Johan Engblom. Johans svenska är inte så fantastisk. Boken är fylld av diverse stavfel. Den är också något slarvigt skriven. Jag vet ju inte vem han är, men vad det verkar har han bott utomlands i kanske mer än 20 år, det må kanske därför vara förlåtet att svenskan är som den är. Boken kom ut runt 2006 och kan därför redan vara lite gammal, men där finns intressanta kapitel om koreansk religion, och om de olika nordkoreanska härskarna och deras lustifikationer. Där finns även ett bra kapitel om hur livet kan tänkas vara för medel-Kim, såsom medborgare i Nordkorea.

Som gospelare är det lätt för mig att dra paralleller till utvecklingen i Sydkorea, både från det att exbekanta till mig arbetade där som sjuksköterskor, till att de idag kanske är världens bästa gospelare, eller för att använda deras eget ord, badukspelare. De var galna i baduk, redan under kriget, och de hade säkert varit det sedan länge tidigare. Sydkorea var dock ett land med problem, och det var inte förrän under 90-talet som dess medborgare i full kraft kunde visa hur bra de var på att spela. Sydkoreas spelare är idag ungefär lika bra som de kinesiska, vilket säger en del om viljan i ett land där det inte bor 1/20-del av vad det gör i Kina. Japan är i det här sammanhanget ett sorgligt kapitel, men orsaken till det är troligen att alla barn i japansk skola måste lära de grunder som behövs för en världsmedborgare idag. En misslyckad japansk spelare kan få ett bra liv, men som misslyckad i Korea och Kina har man inget att falla tillbaka på. Det enda man har är det man kan skapa själv.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 december 2010, 22:37

Jag har fått ett antal tidigare nummer av Industribaneföreningens tidning "Spårläget" och dess föregångare "SMB-meddelande" som innehåller bl a historiska uppgifter om industrilok och industrier.

Stefan

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: 11 oktober 2006, 09:30
Ort: Fotskäl
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av leifhh » 16 december 2010, 13:45

Gunsmithing - rifles Patrick Sweeney
och
Remington KD Kirkland

Står i begrepp att köpa en Remington 700ADL (30-06) som skall användas som bas i ett gevärsbygge, men måste kolla upp lite saker först innan jag lämnar in licensansökan....

Åtminstone den sistnämnda boken är relevant för forumet då det förutom en katalogdel finns bra företags- och vapenhistorik.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7208
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 17 december 2010, 07:36

Läser en sådan där osprey bok som man brukar plöja igen om på en helg. "Conflict in the Balkans (Osprey Combat Aircraft)"Tim Ripley
Tänkte inte ens ta upp den men den var faktiskt rätt intressant. Man har ju intrycket av att inget hände under de där åren på 90-talet. Och man var rätt frusterad för att FN inte ingrep med hårdhandskarna (nu gjorde ju NATO det istället).
Boken täcker alla de konflikter som härjade på Balkan och det som man uppfattade som ett krig var flera små. I slutet är det en förteckning över de flyplan och flygförband som användes av alla inblandade och dessutom vilka förluster som man hade varav det enda man minns är ju ett F-16 och en F-117 men det var betydligt fler. Hade heller ingen koll på att Serbiska Mig 29 försökte ta upp kampen med NATO planen som oftast blev rena självmords uppdragen.

F-117 planet´s orsak till nedskjutning tas upp som okänd men jag har för mig att vi hade det uppe här och att en medlem presenterade en källa som menade att man använde ack ack som som man helt enkelt sköt i blindo som en järngardin upp i himlen. (Tror att Irakierna gjorde likadant under OIF mot apache helikoptrar?)

Sonderling

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wooster » 2 januari 2011, 18:22

sonderling skrev: F-117 planet´s orsak till nedskjutning tas upp som okänd men jag har för mig att vi hade det uppe här och att en medlem presenterade en källa som menade att man använde ack ack som som man helt enkelt sköt i blindo som en järngardin upp i himlen. (Tror att Irakierna gjorde likadant under OIF mot apache helikoptrar?)
Enligt Wikipedia sköt F-117 planer ned med en SA-3 (http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F ... bat_losses) efter att ha upptäckt planet genom att använda radar med extremt långa vågor samt visuell spaning.

Dock har jag för mig att järngardins-teorin eller lyckoskottet var en teori som florerade i media direkt efter nedskjutningen som den "enda rimliga förklaringen".

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wooster » 2 januari 2011, 18:38

Har läst ut Tobruk 1941 - Australiensarna som hejdade Rommel av K-G Norén

Recenserade den åt Skalman - vilket kan läsas här: viewtopic.php?f=21&t=38575 :)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wooster » 8 januari 2011, 23:34

Nu läser jag George W Bush memoarer "Decision Points". Oavsett vad man tycker om Bush som president tror jag man kommer tycka det är intressant läsning eftersom han är väldigt öppen och ödmjuk kring mycket av det som hände under hans presidentskap (och till det faktum att han som president ofta var hårt kritiserad).

En lustig passage i boken var när han beskrev sin karriär som stridspilot i National Air Guard - d v s spaka en F-102 Dagger på kvällar och helger när han inte jobbade. Hade Hemvärnet erbjudit sådana möjligheter i Sverige hade rekryteringsmöjligheterna ökat drastiskt ;)

Användarvisningsbild
Hedmark
Medlem
Inlägg: 228
Blev medlem: 9 augusti 2010, 19:23

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hedmark » 11 januari 2011, 15:18

Just nu läser jag Äventyr på riktigt en slags biografi av Sveriges största internationella kändis Sven Hedin, skriven av Axel Odelberg.

Väldigt väldigt bra bok.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Per Andersson » 13 januari 2011, 23:06

Bokboxen om Sveriges statsministrar under 100 år.

Skriv svar