Janus Metz Afghanistan-dokumentär Armadillo
Janus Metz Afghanistan-dokumentär Armadillo
Har någon sett den och har några synpunkter?
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Janus Metz Afghanistan-dokumentär Armadillo
Finns den på DVD?

Efter en snabbtrål så tror jag inte det - än. Förmodligen finns den någonstans att ladda ner, får fråga den kriminelle och kristna fjortonåringen.MD650 skrev:Finns den på DVD?
MVH
Hans
Som anmäler att han hittar den inte.Hans skrev:... får fråga den kriminelle och kristna fjortonåringen.
MVH
Hans
-
Camilla.dk
- Medlem
Den går stadig i biograferne i Danmark, så den kommer først på dvd efter her. Jeg ved ikke hvornår den stopper i biograferne.
Har du sett den?Camilla.dk skrev:Den går stadig i biograferne i Danmark, så den kommer først på dvd efter her. Jeg ved ikke hvornår den stopper i biograferne.
-
Camilla.dk
- Medlem
Nej mænd der skyder løs på hinanden og bløder er ikke lige min smagMD650 skrev:Har du sett den?Camilla.dk skrev:Den går stadig i biograferne i Danmark, så den kommer først på dvd efter her. Jeg ved ikke hvornår den stopper i biograferne.
Hur har mottagandet i danska medier varit, har den fått några hugg för att vara felvinklad?
Äh, det löser sig.
På TV4 sa Metz: i Danmark ser vänstern filmen som en skildring av imperialism, högern däremot ser modiga danska soldater göra sitt jobb. Just pga dessa divergerande åsikter kanske han lyckats med en objektiv framställning, så långt det nu är möjligt.NIL skrev:Hur har mottagandet i danska medier varit, har den fått några hugg för att vara felvinklad?
Edit: förtydligande
-
Camilla.dk
- Medlem
Her er en anmeldelse af filmen skrevet af en tidligere officer i den danske hær:
http://www.180grader.dk/Film/armadillo
http://www.180grader.dk/Film/armadillo
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Även här ser vänstern filmen som ett bevis på att kriget är "ett nytt Vietnam" och att det "inte kan vinnas" bla bla.lampros skrev:På TV4 sa Metz: i Danmark ser vänstern filmen som en skildring av imperialism, högern däremot ser modiga danska soldater göra sitt jobb. Just pga dessa divergerande åsikter kanske han lyckats med en objektiv framställning, så långt det nu är möjligt.NIL skrev:Hur har mottagandet i danska medier varit, har den fått några hugg för att vara felvinklad?
Edit: förtydligande
Själv kommer jag vänta tålmodigt för se denna film om modiga Danska soldater som gör sitt jobb.
Och jo den verkar fått bra recensioner i Svensk media men det är just för den visar en sann skildring hur fel krig är i allmänhet och Imperialismen i synnerhet.
Sonderling
Här i Göteborg så går den tydligen på Hagabion för 60 spänn. Har inte kommit iväg och sett den än, dock.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Jag såg den idag på blue-ray. Den var klart sevärd, en avslöjande skildring av både soldaterna, tristess, och strid. Kameramannen var med ute på patrull när det small till, satt inte o tryckte på campen. I efterhand får man väl skapa sin egen uppfattning av hur rättvisande urval och vinklingar är.
Mvh -Dan
Mvh -Dan
- Per Andersson
- Medlem
Jag såg den på Folkets Bio i Umeå någon gång i fjol.
Den var inte jättebra, men definitivt tillräckligt bra för att vara sevärd.
Jag vet inte om den visade 'Afghanistan som ett nytt Vietnam', men ett något oroande intryck jag fick av filmen var att soldaterna verkar leva i en västerländsk 'bubbla' som man ibland lämnar för ett kort besök i den afghanska verkligheten. Det ser ut som att vi väljer att medvetet försämra våra förbands 'situational awareness'.
Det kan dessutom vara värt att notera att basen 'Armadillo' övergavs av iSAF/OIF under 2010.
Den var inte jättebra, men definitivt tillräckligt bra för att vara sevärd.
Jag vet inte om den visade 'Afghanistan som ett nytt Vietnam', men ett något oroande intryck jag fick av filmen var att soldaterna verkar leva i en västerländsk 'bubbla' som man ibland lämnar för ett kort besök i den afghanska verkligheten. Det ser ut som att vi väljer att medvetet försämra våra förbands 'situational awareness'.
Det kan dessutom vara värt att notera att basen 'Armadillo' övergavs av iSAF/OIF under 2010.