Spökbilder ifrån 2VK

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Spökbilder ifrån 2VK

Inlägg av Ori » 2 augusti 2010, 16:13

Nej, det är inte så illa som titeln kanske antyder, inget övernaturligt, bara en fotograf som har photoshopat in gamla bilder i nytagna bilder. En intressant idé som kanske kunde gjorts lite bättre i en del fall och framförallt kommenterats, jag saknar åtminstone information om var bilden är tagen i många fall, men även tanken bakom en del av bildmontagen.

The Ghosts of World War II's Past (20 photos)
--
Jörgen

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Spökbilder ifrån 2VK

Inlägg av B Hellqvist » 2 augusti 2010, 16:27

Intressant! Tanken bakom montagen är väl inte så svår att inse; fotografen har sökt upp exakt samma ställe och tagit en ny bild, så att man kan se "nu" och "då" samtidigt. Ungefär som tidningen After the Battle, men ett steg längre.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Spökbilder ifrån 2VK

Inlägg av Wooster » 2 augusti 2010, 17:51

Riktigt coolt!

Angående att bilderna är okommenterade så beror det ju på att länken ju inte är orginalkällan.

Fotografen bakom, Sergey Larenkov, har en hemsida där han lägger upp bilderna med kommentarer. Kommentarerna är visserligen nästan uteslutande på ryska - men Googles översättningsprogram gör ju iallafall tid och plats begriplig.

http://sergey-larenkov.livejournal.com/

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Spökbilder ifrån 2VK

Inlägg av Ori » 2 augusti 2010, 18:42

B Hellqvist: Jag förstod grundtanken som du beskrev, men jag tänker exvis på bilden med statyen i gropen (eller vad är det?), spårvagnen och barnen på gatan, är det någon viktig händelse eller plats som man försöker belysa med montagen eller är det bara ett tidsdokument. Får se om det står mer på originalsidan.

Wooster: Tackar för original-länken, jag hittade "min" länk via en fotografi-el-brevs-lista och hade inte tanke på att kolla bakgrunden.
--
Jörgen

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Spökbilder ifrån 2VK

Inlägg av B Hellqvist » 2 augusti 2010, 20:29

Statyn i gropen kan möjligen vara där för att skyddas från förstörelse.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5111
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Spökbilder ifrån 2VK

Inlägg av koroshiya » 3 augusti 2010, 00:42

Flera av bilderna är från St. Petersburg iaf. Jag kände igen några byggnader från en skolresa dit. De var inte en del av utflyktsmålen, men om aftonen gick vi ut, festade och såg oss omkring. Vid en av de pampiga byggnaderna hängde rebjata. Om jag minns rätt åkte de skateboard och drack.

Att döma av bilderna var det inte riktigt samma nöjen man hade under andra världskriget. Det var bra och tankeväckande bilder.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Spökbilder ifrån 2VK

Inlägg av Hexmaster » 3 augusti 2010, 11:23

Oj! Vilken höjdare.

Vill se sånt här från andra ställen. Har han med något från Stalingrad? Där har vi Berlin också. Vilken häftig idé.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Spökbilder ifrån 2VK

Inlägg av Wooster » 3 augusti 2010, 12:31

Vad som nästan imponerar mest på mig är hur exakt han har lyckats hitta rätt vinkel för att ta det nutida fotografiet så att det passar mot det dåtida.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28915
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Spökbilder ifrån 2VK

Inlägg av Hans » 3 augusti 2010, 13:50

Jätteintressant, tack för den.

http://translate.google.com/translate?u ... =&ie=UTF-8

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Spökbilder ifrån 2VK

Inlägg av Hexmaster » 3 augusti 2010, 14:21

Ja, han har satt många platser som verkar bra kniviga att identifiera i första hand. Passformen är imponerande.

Och After the Battle-känslan överväldigande.

Skriv svar