Fångad av hakkorset av Bruno Manz
Någon här som hunnit med att läsa den?
http://www.historiskamedia.se/o.o.i.s?i ... ct_id=3425
Stod om den i min lokala blaska (SMP) idag, 30/5. Men recensionen var inte så klargörande som jag önskat. Speciellt om den är välskriven och trovärdig.
Fast priset var ytterst behagligt, 173kr på Adlibris.
http://www.historiskamedia.se/o.o.i.s?i ... ct_id=3425
Stod om den i min lokala blaska (SMP) idag, 30/5. Men recensionen var inte så klargörande som jag önskat. Speciellt om den är välskriven och trovärdig.
Fast priset var ytterst behagligt, 173kr på Adlibris.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Re: Fångad av hakkorset av Bruno Manz
Fasen läste inte SMP i fredags. De nämnde boken på P1 för ett tag sedan. Verkade intressant. Samtidigt med ett annan ögonvittnes skildring över en Jude som överlevde ett sonderkommando.
Sonderkommando : ett vittnesmål av Venezia, Shlomo
Sonderling
Sonderkommando : ett vittnesmål av Venezia, Shlomo
Sonderling
-
kajalfred1
- Tidigare medlem
Hej jo jag har läst Bruno Manz bok om sina upplevelser före under och efter kriget vilket jag han skildrar mycket ärligt dock blir hans omdömen om sitt nya hemland (USA) ganska tafatt han har tydligen inte kunnat se USA.s övergräpp på färgade och Indianer som i min mening upplevt liknande övergrepp som judarna i Tyskland,ty han glorifigerar USA.s roll som demokratins högborg, annars är boken bra han verkar ärlig och självransakar sig öppet i boken jag kanske hade bara hoppats att han skulle gå lite djupare in i det personliga
- Niedzwiadek
- Medlem
Liknande övergrepp? Det finns en väsentlig skillnad, den tyska staten hade som policy att mörda judar vilket ledde till att cirka 6 miljoner dödades medan den amerikanska regeringen inte direkt dödat vare sig svarta eller indianer under samma period!
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Hej,
Här kommer utdrag ur tre recensioner av Fångad av hakkorset:
Svenska Dagbladet:
"Grovt räknat kan man dela in självbiografier i två kategorier: den självförhärligande sorten, där det är tänkt att läsaren ska gripas av medömkan över författarens oblida öde, och den där berättaren går till rätta med sig själv. Jag har en känsla av att den sistnämnda kategorin är mer sällsynt; Bruno Manz – före detta nazist och officer i Tredje rikets armé – har dock skrivit en sådan bok."
(min kommentar - Manz var dock inte officer utan underofficer)
Hela recensionen: http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/ar ... 447049.svd
Sydsvenskan:
"När Bruno Manz långt senare som medborgare i ett annat land – USA – läser berättelsen om syskonen Scholl och Vita rosen upplever han ett av de mest ångestfyllda ögonblicken i sitt liv. Vad gav syskonen Scholl styrkan att välja rätt och stå emot? Varför var inte han, Bruno Manz, en av dem som valde att göra motstånd mot en ond och hatisk ideologi? Varför valde han att lyda, ja inte bara lyda, utan bejaka, tro, övertygas om nazismens förträfflighet?"
Hela här: http://sydsvenskan.se/kultur/bokrecensi ... 342145.ece
Jönköpings-Posten:
"Ett avslöjande dokument, gripande, till stora delar otäckt, samtidigt dramatiskt. Boken är ett självutlämnande vittnesmål om ett fruktansvärt och omänskligt system."
Här kommer utdrag ur tre recensioner av Fångad av hakkorset:
Svenska Dagbladet:
"Grovt räknat kan man dela in självbiografier i två kategorier: den självförhärligande sorten, där det är tänkt att läsaren ska gripas av medömkan över författarens oblida öde, och den där berättaren går till rätta med sig själv. Jag har en känsla av att den sistnämnda kategorin är mer sällsynt; Bruno Manz – före detta nazist och officer i Tredje rikets armé – har dock skrivit en sådan bok."
(min kommentar - Manz var dock inte officer utan underofficer)
Hela recensionen: http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/ar ... 447049.svd
Sydsvenskan:
"När Bruno Manz långt senare som medborgare i ett annat land – USA – läser berättelsen om syskonen Scholl och Vita rosen upplever han ett av de mest ångestfyllda ögonblicken i sitt liv. Vad gav syskonen Scholl styrkan att välja rätt och stå emot? Varför var inte han, Bruno Manz, en av dem som valde att göra motstånd mot en ond och hatisk ideologi? Varför valde han att lyda, ja inte bara lyda, utan bejaka, tro, övertygas om nazismens förträfflighet?"
Hela här: http://sydsvenskan.se/kultur/bokrecensi ... 342145.ece
Jönköpings-Posten:
"Ett avslöjande dokument, gripande, till stora delar otäckt, samtidigt dramatiskt. Boken är ett självutlämnande vittnesmål om ett fruktansvärt och omänskligt system."
Sparkar liv i den här gamla tråden.
Kan först bara tillägga att jag (till skillnad från Lars Gyllenhaal) inte anser att den här boken är värd att nämnas i samma andetag som exempelvis Soldat i Waffen-SS eller Frontschwein.
Men nu till mitt egentliga spörsmål.
I förordet skriver Gyllenhaal att detta är den första självbiografin på svenska som skildrar hur det var att som tysk soldat genomkorsa Sverige,
Men då bortser man från Fred Hildebrandts bok Fronsoldater (Einen Besseren Findst Du Nicht) i översättning av Knut Stubbendorff, som utgavs redan 1956 av Militärlitteraturföreningen.
Så kort fråga till Gyllenhaal - självklart kan man inte känna till alla böcker som finns, men är detta ett rent förbiseende eller menar du att nämnda bok inte är autentisk?
Mvh
Albert
Kan först bara tillägga att jag (till skillnad från Lars Gyllenhaal) inte anser att den här boken är värd att nämnas i samma andetag som exempelvis Soldat i Waffen-SS eller Frontschwein.
Men nu till mitt egentliga spörsmål.
I förordet skriver Gyllenhaal att detta är den första självbiografin på svenska som skildrar hur det var att som tysk soldat genomkorsa Sverige,
Men då bortser man från Fred Hildebrandts bok Fronsoldater (Einen Besseren Findst Du Nicht) i översättning av Knut Stubbendorff, som utgavs redan 1956 av Militärlitteraturföreningen.
Så kort fråga till Gyllenhaal - självklart kan man inte känna till alla böcker som finns, men är detta ett rent förbiseende eller menar du att nämnda bok inte är autentisk?
Mvh
Albert
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Fångad av hakkorset
Hej Albert,
Det glädjer mig att du fick en god läsupplevelse av Soldat i Waffen-SS. Om du kollar en av de första sidorna så kan du se att jag var en av de två faktagranskarna av översättningen.
Vad gäller böckernas värde så tycker jag att de har olika värden. Måhända att Soldat i Waffen-SS är den starkare av de två (givetvis upp till var och en att inte/hålla med om det) ur ren läsupplevelse-synpunkt, men är man intresserad av ishavsfronten (även kallad Litsafronten, Murmanskfronten mm) och Sverige under IIVK så har ju Soldat i Waffen-SS inte mycket att komma med.
Fångad av hakkorset är mig veterligen den första självbiografin på svenska som skildrar hur det var att som tysk soldat genomkorsa Sverige. Detta eftersom pseudonymen Fred Hildebrandts bok är en roman enligt en mängd tyska kvalitetskällor. Den är nog i många delar baserad på verkliga händelser men vad som är dikt och vad som är autentiskt framgår inte. Jag föresatte mig att lista alla självbiografier på svenska. Hade jag föresatt mig att även lista samtliga biografier och romaner hade listan blivit mycket längre och förordet hade blivit mer än ett förord - det hade blivit någon sorts essä som inte riktigt hade passat i boken.
Jag har dock missat minst en självbiografi! En annan Luftwaffe-veterans minnen! Jag kommer att ta upp den i något framtida sammanhang.
Mvh,
Lars
Det glädjer mig att du fick en god läsupplevelse av Soldat i Waffen-SS. Om du kollar en av de första sidorna så kan du se att jag var en av de två faktagranskarna av översättningen.
Vad gäller böckernas värde så tycker jag att de har olika värden. Måhända att Soldat i Waffen-SS är den starkare av de två (givetvis upp till var och en att inte/hålla med om det) ur ren läsupplevelse-synpunkt, men är man intresserad av ishavsfronten (även kallad Litsafronten, Murmanskfronten mm) och Sverige under IIVK så har ju Soldat i Waffen-SS inte mycket att komma med.
Fångad av hakkorset är mig veterligen den första självbiografin på svenska som skildrar hur det var att som tysk soldat genomkorsa Sverige. Detta eftersom pseudonymen Fred Hildebrandts bok är en roman enligt en mängd tyska kvalitetskällor. Den är nog i många delar baserad på verkliga händelser men vad som är dikt och vad som är autentiskt framgår inte. Jag föresatte mig att lista alla självbiografier på svenska. Hade jag föresatt mig att även lista samtliga biografier och romaner hade listan blivit mycket längre och förordet hade blivit mer än ett förord - det hade blivit någon sorts essä som inte riktigt hade passat i boken.
Jag har dock missat minst en självbiografi! En annan Luftwaffe-veterans minnen! Jag kommer att ta upp den i något framtida sammanhang.
Mvh,
Lars
Tack för ett mycket utförligt och klarläggande svar.
mvh
Albert
Ps - finns din lista över självbiografier på svenska tillgänglig någonstans?
mvh
Albert
Ps - finns din lista över självbiografier på svenska tillgänglig någonstans?
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Hej Albert,
Mvh,
Lars
De står i förordet till Manz-boken som du väl har? Eller har du lånat boken på bibblan och har den inte kvar längre?Ps - finns din lista över självbiografier på svenska tillgänglig någonstans?
Mvh,
Lars
Är det samtliga?Lars Gyllenhaal skrev:Hej Albert,
De står i förordet till Manz-boken som du väl har? Eller har du lånat boken på bibblan och har den inte kvar längre?
Mvh,
Lars
Med andra ord finns det väldigt få tyska självbiografier utgivna på svenska (om ww2 vill säga).
Jag får det till 7 stycken (om vi stryker Hassel och räknar med Manz).
Mvh
Albert
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Minst åtta självbiografier av TYSKA WH+SS-veteraner
Minst åtta då eftersom jag missat minst en - den Luftwaffe-veteranens bok vars titel jag ej återfinner i datorn men har uppskriven på något papper.
Jag utesluter inte att jag kan ha missat fler, men skulle bli mycket förvånad om det var mer än 1-2 stycken.
Tycker inte det är så få med tanke på mängden översatta självbiografier av RKKA- och NKVD-veteraner under 1941-45: en enda (Zjukovs memoarer).
Mvh,
Lars
Jag utesluter inte att jag kan ha missat fler, men skulle bli mycket förvånad om det var mer än 1-2 stycken.
Tycker inte det är så få med tanke på mängden översatta självbiografier av RKKA- och NKVD-veteraner under 1941-45: en enda (Zjukovs memoarer).
Mvh,
Lars
Senast redigerad av 1 Lars Gyllenhaal, redigerad totalt 12 gånger.
Jag vet inte vilka 7 böcker som nämns i boken, men kan det vara så att du avser boken Jag flög för Hitler av Heinz Knoke? Vilken jag läste för många år sedan. Min mor som kommer från Tyskland läste den också då och jag minns (fritt ur minnet) särskilt hur berörd hon blev av ett avsnitt där piloten beskriver den vrede han känner över att andra länders folkslag sjunger Stilla natt heliga natt. Det var ju en TYSK sång...??? Hon erinrade sig hur den tyska överlägsenheten mot andra folkgrupper starkt framhölls i propagandan under dessa år, inte minst i ungdomsorganisationerna.
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Japp, den var det!
Tack!
Tack!
-
Krigshistoria
- Ny medlem
Hej!
Jag har just läst ut boken Fångad av hakkorset. Jag upptäckte att en släkting till mig befann sig i Petsamo vid samma tidpunkt, med - vad jag förstår - samma uppgifter som Bruno Manz hade. Eftersom jag har ett antal fotografier, som jag inte alltid kan härleda men helt klart är tagna i Fiinland, skulle jag vilja komma i kontakt med Bruno Manz, om han är i livet. Jag är medveten om att Bruno Manz fyller 90 år i år.
Finns det en möjlighet att förmedla kontakten? Jag talar tyska och kan göra mig förstått på engelska, om så behövs.
Min släkting var bror till min mor, hade "Unteroffiziers" grad vid Luftwaffe och uppges avliden den 15.mars 1944 i Petsamo. Senare efterforskningar tyder dock på att han har avlidit på lasarett i Kemi pga något som kallas miliartuberkulos.
Tacksam för svar.
Jag har just läst ut boken Fångad av hakkorset. Jag upptäckte att en släkting till mig befann sig i Petsamo vid samma tidpunkt, med - vad jag förstår - samma uppgifter som Bruno Manz hade. Eftersom jag har ett antal fotografier, som jag inte alltid kan härleda men helt klart är tagna i Fiinland, skulle jag vilja komma i kontakt med Bruno Manz, om han är i livet. Jag är medveten om att Bruno Manz fyller 90 år i år.
Finns det en möjlighet att förmedla kontakten? Jag talar tyska och kan göra mig förstått på engelska, om så behövs.
Min släkting var bror till min mor, hade "Unteroffiziers" grad vid Luftwaffe och uppges avliden den 15.mars 1944 i Petsamo. Senare efterforskningar tyder dock på att han har avlidit på lasarett i Kemi pga något som kallas miliartuberkulos.
Tacksam för svar.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Bruno Manz har bott i USA sedan 1957, och borde tala flytande engelska. Adressen går att hitta. Jag har skickat ett PM till dig.