Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
kakmonster77
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 3 mars 2007, 21:18
Ort: Mölndal

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av kakmonster77 » 8 september 2008, 21:29

Läser By any means necessary - Americas Secret Air War av William E. Burrows

Boken handlar om USA:s foto- och signalspaning mot Sovjetuninonen och Kina från slutet av andra världskriget och framåt. Författaren skildrar en mängd händelseförlopp och nedskjutningar. Bl.a. nämns hur USA efter nedskjutningen av en PB4Y-2 Privateer i april 1950 utanför Lettlands kust får av svensk underrättelsetjänst uppsnappad information mellan sovjetisk stridsledning och jaktplan order att skjuta ner planet. Detta lite drygt två år innan "vår" egen DC-3:a försvinner spårlöst...

//Daniel

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av B Hellqvist » 9 september 2008, 00:11

Richard Dawkins: "Illusionen om Gud".

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 13 september 2008, 14:56

Niclas Sennerteg, Nionde arméns undergång - Kampen om Berlin 1945.

Mycket levande och insatt om en fas av kriget som jag inte kunde mycket om (visst var utgången given, men det hindrar inte att det finns mycket att berätta om - och katastrofer är ju alltid tacksamt att beskriva). Fina perspektivförflyttningar mellan ledning och fotfolk. Lite svårt att hålla reda på namnen bland åtminstone de senare. Som vanligt :roll: lämnar kartorna mycket övrigt att önska, kanske en tredjedel av alla geografiska namn återfinns där, resten får man leta efter någon annanstans. I striderna vid Oder spelade topografi och terräng stor roll, dessa framgår inte alls av kartorna.

Rekommenderas.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 september 2008, 16:15

DNA - The secret of life av James Watson.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7183
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 30 september 2008, 09:00

Har avslutat Steve Coll´s bok nu, mycket bra kan rekomenderas till alla som är intresserade av ämnet. En sak som slår mig är att Clinton administrationen gör allt som Bush anklagas för att inte göra och det verkade ju inte (heller?) funka. Fast okej Clinton var delvis distraherad av Lewinsky skandalen för att kunna agera utrikes politiskt under 90-talet. En annan sak som fick mig att höja på ögonbrynet var att Clinton själv använde termen "kriget mot terrorismen" efter ambassad bombningarna 98, något som Bush fått (skulden?) för. Vilket stärker min tes att detta krig (VK3 :wink: ) började betydligt tidigare än 01.

Fortsätter på samma tema och läser nu
Lawrence wright: The Looming Tower: Al Qaeda and the Road to 9/11

(Plus Macormacs bok "the road" emellan åt.)

Sonderling

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 september 2008, 18:32

Svensk konsthistoria.

Stefan

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: 11 oktober 2006, 09:30
Ort: Fotskäl
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av leifhh » 7 oktober 2008, 10:13

Riktig vetenskap och dåliga imitationer av Olle Häggström

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 7 oktober 2008, 11:41

Niklas Zetterling, Blixtkrig!

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: 11 oktober 2006, 09:30
Ort: Fotskäl
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av leifhh » 9 oktober 2008, 08:01

Vägen genom historien - arkeologi längs väg 117. red Per Wranning. Kom från tryckeriet igår så den är rykande färsk. Boken innehåller ett 30-tal hyfsat välskrivna och populärt hållna artiklar om arkeologin inför omläggningen av väg 117 strax norr om Laholm. Artiklarna tar upp såväl metoder som resultat. Boken kan beställas från kulturmiljö halland, http://www.kulturmiljohalland.se/aktuellt.jsp#header2 , såg inget pris på hemsidan men på senaste avdelningsmötet pratades det om typ 120 kr. En längre kommentar kommer inom de närmaste dagarna på min blogg.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 21 oktober 2008, 16:07

Hanns Fischer, Die Sintflut und Hörbigers Welteislehre (Leipzig 1924). För att jag 1) är nyfiken på Hörbigers Welteislehre, 2) behöver öva tyskan, och 3) behöver öva fraktur-läsandet. Å jäsiken vad trögt är att komma igång... Men efter något kapitel så. :)

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av NIL » 22 oktober 2008, 10:35

Jack Swaab:
Field of fire, diary of a gunner officer.

Publicerade dagboksanteckningar av Jack Swaab som tjänstgjorde som eldledare vi 51st Highland Division 1943-1945.
Har inte kommit så långt men inledningen är lovande.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 22 oktober 2008, 23:37

Läste nyss ut Heather Pringles "Härskarplanen - Himmlers jakt på det ariska ursprunget", intressant bok om Ahnenerbe. Är på de sista sidorna i "Potsdam, Staat, Armee, Residenz" red. Bernhard R. Kroener, om staden Potsdam och den tyska historien (framför allt militärhistorien).

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7183
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 23 oktober 2008, 12:42

Började igår på:
First in: An Insider's Account of How the CIA Spearheaded the War on Terror in Afghanistan av Schroen, Gary

Ska bli intressant att läsa en ögonvittnesskildring av en person som omnämnts i de böcker jag tidigare läst. Sedan blir det ju något av en fortsättning. Då de tidigare böckerna slutar vi 9/11. Men efter detta får jag nog ta en paus från al-Qaida ett tag. Kanske t.o.m. läsa nått skönlitterärt :wink: Fast ju mer man läser desto mer vill man veta, som vad som hänt bakom kullisserna de senaste 7 åren i detta 16 år långa krig.

Sonderling

Ps apropå skönlitterärt, Cormac Macarthy´s bok "the Road" var fasen den bästa dystopi jag läst på länge.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 23 oktober 2008, 19:46

Låter intressant Sonderling, får sätta upp den boken på min att läsa-lista. Läste för övrigt ut Potsdam-boken igår så nu har jag gett mig i kast med den lilla skriften Antikens krigskonst I. greker och makedonier av F.E. Adcock.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 oktober 2008, 01:52

Börja läsa lite historisk material i mina mappar.

Stefan

Skriv svar