Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Inlägg av Wavy Gravy » 12 november 2007, 18:36

Peter Englunds Ofärdsår. :)

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 12 november 2007, 19:24

Jag fortsatte på Bysanstemat med Bysantinsk kulturhistoria av Sture Linnér. Nu har jag kommit in 200 sidor på Norman Davies Mastodontverk "Europe, a history".

darth
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 5 november 2007, 10:50
Ort: Göteborg

Inlägg av darth » 13 november 2007, 08:52

Peter Englunds Den oövervinnerlige :)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 13 november 2007, 10:04

"Hello Sweden, I'm Johnny Cash - Allt om "the man in black" och alla hans Sverigebesök" av Börje Lundberg och Lasse Lindfors.

Ett stycke kulturhistoria, kanske mest intressant om man är ett Cash-fan - men då riktigt intressant (till exempel om Cash's framträdande i Österåker).

Har dock sina svackor - som när det blir lite mycket navelskåderi om författarnas relation med artisten eller när man klipper in små rutor om vad svenska artister tycker om Cash (rutorna kommer från Nöjesguiden och hade kunnat stanna där).

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 november 2007, 11:01

Albert Speer, Slavstaten.

Speer går igenom såväl dokument som, lika självklart som ovärderligt, personliga hågkomster av nazi-intrigerande i allmänhet men i synnerhet Himmlers planer på att göra sitt SS till en storspelare i rustning och annan industri, på sikt självförsörjande.

Bristerna jag kan komma på är två: Dels är det svårt att bedöma i vilken mån personlig affekt spelar in i skildrandet (jag hade t.ex. ingen aning om att Himmler mer eller mindre försökte ta livet av Speer i början av 1944), dels blir det ibland väl mycket siffror och administrativa frågor s.a.s. Men de är inga större problem; som helhet är det en ytterst läsvärd och intressant skildring av Tredje rikets ledning, främst under kriget och i synnerhet de sista krigsåren. Ibland blir det närmast en bister humoresk, som när Himmler beordrar framställande av gummi ur maskrosor eller bensin ur bageriångor.

Vad jag konkret var ute efter denna gång (alltid lite lättare att läsa med ett givet mål för ögonen) var belägg för att riket inte bara kännetecknades av grymhet och ondska, utan även dumhet, inkompetens och ineffektivitet. Sådana fanns i mängd.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 22 november 2007, 12:07

riket inte bara kännetecknades av grymhet och ondska, utan även dumhet, inkompetens och ineffektivitet. Sådana fanns i mängd.
Men vi bör inte glömma - att Speer räddade nacken undan snaran i Nürnberg
- just - genom att ta den linjen :) , Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 november 2007, 14:31

Inget att sträckläsa med själsförmågorna i behåll, men en guldgruva att ströläsa i: Marius Wingårdh (pseud.), Så går det till i umgänge och sällskapsliv (1937).

Här kan man bli fullärd vad beträffar titelbortläggningar, brorsskålar, placeringar, middagstal, ringars bärande inuti eller utanpå handskar, familjemedlemmarnas relativa placeringar vid promenader, visitkorts avlämnande och mottagande, firande av ekvatorns passerande, uppbrott från hotell, skillnaden på souper dansant och soirée dansant m.fl., formulerandet av inbjudningar till klubbfester och så vidare.

Inom flygresandet har en del hänt:
I flertalet Junkersmaskiner har man möjlighet att erhålla friskluft genom en slang, som hänger vid sidan om passageraresätena.
På andra områden mindre:
Det är nu en gång så, att unga damer omåttligt intressera sig för att se det mindervärdiga på nära håll, även om de inte begripa ett dyft av saken.
Det passar sig icke på teatern eller därför jämförlig lokal:
- att tala så högt om sina grannar att de hör det
- att för en mindre begåvad granne högt förklara de roliga ställena i pjäsen
Sitter just förhäxad av ett kort avsnitt om gigolos på dans "å allmän restaurant", och skillnaden på inrikes dansmoitiéer "med en nimbus av demimonde" och utländska taxi-girls som "gärna biträda till en stunds förströelse med prat om ditt och datt över ett glas och sedan försvinna som skuggan tillsammans med arvodet för några ögonblicks sällskapsliv". Det där låter inte som något han läst sig till...

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 23 november 2007, 22:01

Hexmaster skrev:Albert Speer, Slavstaten.
Det var ganska många år sedan jag läste den men jag minns den som fantastiskt vinklad och onyanserad, en kort sammanfattning var närmast: "Allt gott var tack vare Speer, allt ont var på grund av SS".

/Marcus

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 november 2007, 22:16

Marcus Wendel skrev:"Allt gott var tack vare Speer, allt ont var på grund av SS"
:) Ah jo. Men vad som är vinklat är jag inte människa att avgöra.

Edit: Får nog erkänna att mitt letande efter beskrivningar av Rikets maktstruktur med flerdubbla organisationer, oklara ansvarsuppdelningar och intrigerande m.m. (som jag hittat motsvarande belägg för på andra håll) gjorde mig mindre kritisk till Speers detaljbeskrivningar.

darth
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 5 november 2007, 10:50
Ort: Göteborg

Inlägg av darth » 26 november 2007, 11:20

Krigen under kalla kriget av Gunnar Åselius. Skildringar av avgörande skeden i konflikterna under kalla kriget, t ex Inchon under Koreakriget, Dien Bien Phu i Vietnam etc.

I varje konflikt skildras båda sidor ur ett militärt och politiskt perspektiv på ett mycket intressant sätt. Extra plus för ett stort antal fotografier från de olika konflikterna.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 26 november 2007, 11:24

Marcus Wendel skrev:"Cosa nostra: historien om den sicilianska maffian" av John Dickie och "Världens mått: berättelsen om hur metersystemet förändrade världen" av Ken Alder, båda två är så här långt mycket bra och rekommenderas.

/Marcus
Läser också "Cosa Nostra" av John Dickie för stunden.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7200
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 26 november 2007, 13:05

darth skrev:Krigen under kalla kriget av Gunnar Åselius. Skildringar av avgörande skeden i konflikterna under kalla kriget, t ex Inchon under Koreakriget, Dien Bien Phu i Vietnam etc.

I varje konflikt skildras båda sidor ur ett militärt och politiskt perspektiv på ett mycket intressant sätt. Extra plus för ett stort antal fotografier från de olika konflikterna.
Ja den boken låter väldigt intressant, hoppas man får den i julklapp.

Läser just nu: Guests of the Ayatollah: The Iran Hostage Crisis: The First Battle in America's War with Militant Islam

Av Mark Bowden

Ja just det, det var ju så här det började.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 november 2007, 15:33

Wavy Gravy skrev:Peter Englunds Ofärdsår. :)
Eller snarare Ofredsår. ;) :)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 26 november 2007, 16:27

sonderling skrev:Läser just nu: Guests of the Ayatollah: The Iran Hostage Crisis: The First Battle in America's War with Militant Islam
Har precis läst klart den, läsvärd men inte helt nöjd.
Läser just nu Uniting Africa av David Francis och North Korea: The Paranoid Peninsula av Paul French.
Särskilt den sista är mycket intressant.

/Martin

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 26 november 2007, 21:10

Belisarius skrev: Läser också "Cosa Nostra" av John Dickie för stunden.
Läser en 'närbesläktad': "Svensk maffia: en kartläggning av de kriminella gängen" av Matti Larsson och Lasse Wierup.

Jag tycker det verkar vara ett gediget bakgrundsarbete gjort och den ger en nyanserad bild av den organiserade brottsligheten, samtidigt som den har stilistisk kvalitet. Dess kanske främsta förtjänst är att den sätter ett samband kring många händelser som man läst och hört om i media men som nu får ett sammanhang.

Skriv svar