Hejsan alla skalmaniter.
Jag undrar bara om någon kan hjälpa mig med en sak.
Jag håller på att skriva en c-uppsats om occidentalism, dvs hur folk från andra kulturer upplever europa och västvärlden.
Mina källor ska vara reseskildringar, krönikor eller liknande. Kanske memoarer.
Jag har tänkt att skriva om antingen kinesiska eller japanska besökare, beroende vilka källor som jag får tag i. Tidsperioden jag valt är 1800-talet eller kanske tidigt 1900-tal. Källorna bestämmer även här.
Är det någon som har ett bra boktips eller liknande så skulle jag vara väldigt tacksam.
Det skulle även vara bra om någon hade en bra sida på nätet som handlar om liknade saker.
Problemet med internet är att om man inte vet var man ska leta så letar man altid efter en nål i en nålstack.
MVH
Daniel H
Asiatiska besökare i väst
tack, hexmaster, jag ska kolla upp det.
Min vita val verkar vara Fokuzawa Yukichis bok "Condition in the west" ( har även titeln "Things western").
Fokuzawa reste runt i väst under ett år på 1860-talet och skrev sedan denna bok. Vad jag vet ger den en inblick i västvärlden för japaner som varit isolerade i 500 år. Problemet kan vara att den kanske är ganska tedentiös eftersom fokuzawa ville förändra japan och var en av de ledande männen under meijiresturationen. Han kanske skönmålar.
Om någon vet hur man kan få tag i denna bok skulle jag bli väldigt tacksam.
MVH Daniel H
Min vita val verkar vara Fokuzawa Yukichis bok "Condition in the west" ( har även titeln "Things western").
Fokuzawa reste runt i väst under ett år på 1860-talet och skrev sedan denna bok. Vad jag vet ger den en inblick i västvärlden för japaner som varit isolerade i 500 år. Problemet kan vara att den kanske är ganska tedentiös eftersom fokuzawa ville förändra japan och var en av de ledande männen under meijiresturationen. Han kanske skönmålar.
Om någon vet hur man kan få tag i denna bok skulle jag bli väldigt tacksam.
MVH Daniel H
Ett hett tips är att se över stavningen: Fukuzawa Yukichi ska det nog vara. 
På Libris kan du leta bland böcker på alla landets bibliotek samtidigt (ungefär):
http://websok.libris.kb.se/websearch/form
En del av och om Yukichi, självbiografin t.ex., dock inte hans Condition (jap. Seiyo Jijo enl. Wikipedia).
På Libris kan du leta bland böcker på alla landets bibliotek samtidigt (ungefär):
http://websok.libris.kb.se/websearch/form
En del av och om Yukichi, självbiografin t.ex., dock inte hans Condition (jap. Seiyo Jijo enl. Wikipedia).