Tips på bra översiktliga verk över svensk kulturhistoria?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Thyr
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 oktober 2007, 18:22
Ort: Haninge

Tips på bra översiktliga verk över svensk kulturhistoria?

Inlägg av Thyr » 3 oktober 2007, 18:31

Hej på er kära historievänner,

Ja jag är ny här, men det jag känner, efter att ha surfat omkring på denna hemsida, är att detta är den enda plats där ordet må ljuda fritt, i Carl XVI Gustafs Sverige. Här hör jag hemma!

Nu till min fråga: har någon av er några tips på bra "standardverk" över allmän svensk kulturhistoria? Jag är inte särdeles förtjust i Signums serie, och jag äger sedan tidigare en trevlig och till dispositionen sympatisk bok som heter "Svensk kulturhistoria - Svenska krönikan", men dess huvudförfattare heter dessvärre Åke Ohlmarks. Alla vi som är bekanta med gubben vet ju att han inte är många knop bättre än Herman Lindqvist, varför jag inte vågat påbörja boken, istället står den i bokhyllan år ut och år in och bligar på mig.

Är det någon som är insatt i ämnet och som läst Ohlmarks bok eller känner något närmare till om den? Håller den måttet, är den vederhäftig? Eller bör jag läsa någonting helt annat?

Vad, i sådant fall? Tack på förhand kamrater! :P

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 oktober 2007, 09:26

Den Svenska Historien, ett 15-bandigt uppslagsverk ska vad jag förstått vara bra. Och jag har inte hittat något fel på mina examplar, hittils. Tyvä¨rr har jag glömt författare och dylikt, men titeln har du ju iallafall.

MvH
/Tomas

Thyr
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 oktober 2007, 18:22
Ort: Haninge

Inlägg av Thyr » 4 oktober 2007, 16:45

Tomas Ibsen skrev:Den Svenska Historien, ett 15-bandigt uppslagsverk ska vad jag förstått vara bra. Och jag har inte hittat något fel på mina examplar, hittils. Tyvä¨rr har jag glömt författare och dylikt, men titeln har du ju iallafall.

MvH
/Tomas
Tack Tomas! Jo, "Den svenska historien" känner jag till, ganska bra, men inte renodlat kulturhistorisk utan mer utav traditionell krönikelitteratur (liksom Grimberg och Lindqvist). Har du något annat tips?

Är det någon som känner närmare till Ohlmarks "Svensk kulturhistoria/Svenska krönikan" och som kan uttala sig om den?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 oktober 2007, 19:42

Om du kan engelska kan du alltid kolla på denna tidskrift.

http://etnhum.etn.lu.se/eth_scand/

Det är inte alla år som är i pdf-format ännu, så du får söka dig fram, återigen, på engelska. Där kan du nog finna en hel del om svensk och nordisk folkliv.

Stefan

Thyr
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 oktober 2007, 18:22
Ort: Haninge

Inlägg av Thyr » 8 oktober 2007, 01:26

Stefan Lundgren skrev:Om du kan engelska kan du alltid kolla på denna tidskrift.

http://etnhum.etn.lu.se/eth_scand/

Det är inte alla år som är i pdf-format ännu, så du får söka dig fram, återigen, på engelska. Där kan du nog finna en hel del om svensk och nordisk folkliv.

Stefan
Tack kära vänner! Men är det ingen som kan säga något om Ohlmarks/Baehrandtz bok?

Fann förresten en annan bok med en intressant titel, nämligen "Svenska folkets historia" av Hans Wallentin från 1978. Är det någon som kan yttra sig om denna? :?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 oktober 2007, 12:32

Nej, jag känner inte till boken som skrev av denna dou, om du vill så kan du söka efter boken på Libris.

Stefan

Skriv svar