SMB:s bokserie "Hitlers krigare"

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

SMB:s bokserie "Hitlers krigare"

Inlägg av B Hellqvist » 8 mars 2007, 07:56

SMB vill ha förhandsbeställningar av sin nya bokserie om (primärt) Waffen-SS. Jag undrar om någon här läst någon/några av följande titlar:

"SS Hitler's Foreign Divisions" av Chris Bishop
"Weapons and Fighting Tactics of the Waffen-SS" av Paul Wood, S. Hart & R. Hart
"SS-Das Reich" av Gregory Mattson
"SS-Totenkopf" av Chris Mann
"Hitler Youth in Peace and War" av Brenda Ralph Lewis
"SS Roll of Infamy" av Christopher Ailsby
"SS-Leibstandarte" av Rupert Butler
"SS-Wiking" av Rupert Butler
"SS-Hitlerjugend" av Rupert Butler
"Gestapo" av Rupert Butler

Med tanke på att SMB presenterar serien med buller och bång på samma sätt som deras nytryck av Aldus/Ballantine-pocketböckerna för ett år sedan, och där det rörde sig om 35 år gamla titlar som trycktes utan uppdateringar, så undrar jag om de försöker med ett liknande stunt med den här serien. Visserligen är titlarna av färskare datum (publicerade de senaste tio åren), men hur är det med innehållet? Jag har sett enstaka recensioner och kommentarer om några av böckerna, men söker fler.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 8 mars 2007, 16:59

Mark Yerger gillar inte dem och jag var tvungen att leta fram nedanstående citat som svar på en fråga om sämst böcker :-)
Mark Yerger skrev:Everything to date by Rupert Butler or Ailsby. Good for children level readers only
/Marcus

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Re: SMB:s bokserie "Hitlers krigare"

Inlägg av Wooster » 8 mars 2007, 17:44

B Hellqvist skrev:SMB vill ha förhandsbeställningar av sin nya bokserie om (primärt) Waffen-SS. Jag undrar om någon här läst någon/några av följande titlar:

"SS Hitler's Foreign Divisions" av Chris Bishop
"Weapons and Fighting Tactics of the Waffen-SS" av Paul Wood, S. Hart & R. Hart
"SS-Das Reich" av Gregory Mattson
"SS-Totenkopf" av Chris Mann
"Hitler Youth in Peace and War" av Brenda Ralph Lewis
"SS Roll of Infamy" av Christopher Ailsby
"SS-Leibstandarte" av Rupert Butler
"SS-Wiking" av Rupert Butler
"SS-Hitlerjugend" av Rupert Butler
"Gestapo" av Rupert Butler

Med tanke på att SMB presenterar serien med buller och bång på samma sätt som deras nytryck av Aldus/Ballantine-pocketböckerna för ett år sedan, och där det rörde sig om 35 år gamla titlar som trycktes utan uppdateringar, så undrar jag om de försöker med ett liknande stunt med den här serien. Visserligen är titlarna av färskare datum (publicerade de senaste tio åren), men hur är det med innehållet? Jag har sett enstaka recensioner och kommentarer om några av böckerna, men söker fler.
SMB har väl åtminstone översatt böckerna, eller?

(Har tyvärr inte själv sett senaste numret av Pennan och svärdet än).

Jag tycker personligen inte tanken att publicera gamla titlar behöver vara fel - en del böcker håller ju väldigt bra kvalitet, åldern till trots. Andra kan behöva lite lättare uppfräschning och revidering och sen vara väl så läsvärda. Problemet med SMB är ju att de inte verkar sila titlarna längre - utan publicerar allt de kommer över och helst till lägsta möjliga uppoffring (som faksimilkopiorna man gav ut nyligen).

Torbjörn Aronsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 8 mars 2007, 19:51

Jag har roat mig med att se vad dessa böcker fått för kundbetyg på Amazon.com. Betyg på en femgradig skala (medelvärde) följt av antalet betygssättare inom parentes:

"SS Hitler's Foreign Divisions" av Chris Bishop /1 (1)
"Weapons and Fighting Tactics of the Waffen-SS" av Paul Wood, S. Hart & R. Hart /-
"SS-Das Reich" av Gregory Mattson /-
"SS-Totenkopf" av Chris Mann /-
"Hitler Youth in Peace and War" av Brenda Ralph Lewis /5(1)
"SS Roll of Infamy" av Christopher Ailsby /3(3)
"SS-Leibstandarte" av Rupert Butler /3(2)
"SS-Wiking" av Rupert Butler /-
"SS-Hitlerjugend" av Rupert Butler /3(2)
"Gestapo" av Rupert Butler /5(2)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 mars 2007, 01:36

Jag har kollat lite mer, och det verkar som om Rupert Butlers böcker lider av dålig research, så där faller fyra av tio böcker bort. Ailsbys bok har visst också ett antal fel, så där faller en till ifrån. Jag har inte hittat något om Manns TK-bok, men hans "Hitler's Arctic War" ska tydligen vara rätt usel. Brenda R Lewis har en diger produktion som omfattar alla möjliga ämnen; det behöver inte vara ett tecken på att hennes HJ-bok är ytlig, men det pekar inte på någon djupare kunskap om ämnet, så det blir ett "?" i hennes fall. Mattsons bok verkar vara en OK introduktion, Woods & Harts likaså, medan Bishops bok verkar i bästa fall oinspirerad enligt recensionen Torbjörn refererar till. Så de tio böcker som enligt SMB ska vara "ett unikt och exklusivt bibliotek och referensverk av hög klass" och "[troligen] det bästa som har skrivits om SS, Waffen-SS, Gestapo och Hitlerjugend (...) av de mest kunniga skribenterna i världen", så verkar det som om varken skribenter eller deras verk är särskilt respekterade av personer som läst mycket om ämnena. Med tanke på att det inte går att hitta några recensioner (eller i förekommande fall mer än en recension), så förefaller det som om böckerna inte är riktigt så fantastiska som SMB utger dem för att vara, och författarna ligger vanligen bakom böcker av allmän natur som knappast krävt några djupdykningar i forskningsarkiv. Det återstår att se om SMB kan skrapa ihop de 2000 förhandsbeställningar på serien som de behöver för att trycka den, men för egen del så tror jag att jag står över...

Då SMB:s nytryck av de gamla Alduspocketerna introducerades med liknande fanfarer, och det sedan visade sig att den redan dåliga bildkvaliteten i originalutgåvorna i det närmaste blivit sämre i scanningen, samt att innehållet inte reviderats trots att 30 års forskning borde ha påverkat en del av innehållet i originalutgåvorna, börjar jag undra hur det är beställt med omdömet hos SMB. De erbjuder en hel del bra titlar till i vissa fall väldigt bra priser, men man ska nog ta deras säljsnack med en stor nypa salt. Då de marknadsför sig som den seriösa och schyssta bokklubben för militärintresserade, blir man lite fundersam om det stämmer i alla lägen.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 9 mars 2007, 07:11

Citerar mig själv från ett annat svenskt forum:

Jag har "Tredje rikets bödlar" i det engelska orginalet, då under namnet "SS Roll of infamy". Personligen tycker jag att namnet är lite missvisande, med Tredje rikets Bödlar kanske man räknar med en bok om krigsförbrytare, KZ-kommendanter etc, men detta är mer en lite allmän bok över kända och mer okända SS män och officerare, där större delen av boken i min mening utgörs av Waffen-SS manskap/officerare som blivit tilldelade högre utmärkelser som Ritterkreuz med en kortare summering kring dessa.

Är boken bra då? Njaa..... Jag vet inte riktigt hur jag ska placera det hela, men jag tycker nog inte direkt den är något märkvärdigt på så vis att all information i den går mer eller mindre att hitta på internet utan större problem, då det är väldigt korta sammanfattningar på varje person. Dessutom om jag inte har fel arbetas det på ett utfyllande verk kring alla Waffen-SS riddarkorsbärare, vilket enligt mig vore betydligt bättre att lägga pengarna på. Den Gustavsson som de omnämner i texten kring boken "visste du att det fanns en SS-officer vid namn Gustavsson?", är inte svensk utan det rör sig om Karl-Heinz Gustavsson från Hamburg. (Dock fanns det en svensk SS officer vid namn Gustavsson, men ingen av svenskarna tas upp i denna bok).

Förövrigt kan det nämnas att omslaget till deras bok är detsamma som orginalet, även fast texten säger något i stilen med att det skulle röra sig om nyframtagna omslag.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 mars 2007, 19:09

I morgon går utökade tiden för förhandsbokning ut. Vi får väl se om SMB får ihop tillräckligt med bokningar; på sätt och vis skulle det vara bra om de inte gjorde det, utan fick tänka om vilka böcker de ska erbjuda medlemmarna. Nog kan de bättre än att ta fram böcker baserade på 2:a- och 3:e-handskällor, skrivna av personer som tvärtemot vad de påstår inte är internationellt erkända auktoriteter, och som i de fall de överhuvudtaget recenserats har fått ljumma eller dåliga omdömen. SMB:s grundidé är bra; frågan är om den nuvarande inriktningen är den rätta. Som den gamla schlagern slog fast: "Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt"...

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Inlägg av Ori » 12 mars 2007, 19:15

Jag vill bara framföra ett tack till alla som har plockat fram fakta i denna tråd som har hjälpt mig att ta ett mer välgrundat beslut :D ! Skalman visade sig från sin bästa sida :wink: !

--
Jörgen

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 mars 2007, 12:39

Jag vill understryka att jag initialt var intresserad av bokserien (vilket framgår av mitt inledande inlägg), men då jag ville skaffa mig lite mer kött på benen så la jag ut frågan här och på AHF. Svaren i kombination med vad jag själv hittade (eller i många fall inte hittade - böcker som inte får några recensioner på t.ex. Amazon kan misstänkas vara mindre intressanta) gjorde att jag bestämde mig för att inte förhandsboka serien. Detta är givetvis ett personligt ställningstagande, och diskussionen här är inte på något vis Skalman.nu:s åsikt utifall någon skulle bli purken. Ansvaret faller i slutändan på SMB, som borde anstränga sig bättre för att ta fram böcker som verkligen tilltalar finsmakarna.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Inlägg av Ori » 13 mars 2007, 13:44

Då passar jag på att klargöra att jag på intet sätt ville antyda att denna tråd utgör något officiellt ställningstagande ifrån Skalman.nu, jag uppfattar den enbart som faktapresentation samt några privata åsikter utan avsikt att påverka andras beslut.

Jag ville veta mer om böckerna och utan att ens själv ha ställt frågan så fick jag en massa information, som gav en objektiv bild som hjälpte mig i mitt beslut, vilket var det enda jag menade med att Skalman visade sig från sin bästa sida.

Som sagt, så ingen blir purken.

--
Jörgen

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 13 mars 2007, 19:53

Jag blir väldigt purken om någon skulle få för sig att det här (eller någon annan diskussion om litteratur) är ett "officiellt" ställningstagande från Skalman :)

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 15 mars 2007, 18:38

Shit, jag förhandsbokade.

Jag får maila och be dom ta bort den. Fasen Björn du skulle ha tagit upp frågan på Mickes sida också. :lol:

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 16 mars 2007, 05:11

Jag funderade faktiskt på att posta på Mickes sida, men med tanke på att han och de andra där är författare som har böcker (och kommer att ha nya titlar) i SMB:s sortiment, så var jag tveksam till om det skulle vara uppskattat att använda forumet där som plattform.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 18 mars 2007, 01:34

Fick ytterligare info om en av titlarna, den om 12:e SS "Hitlerjugend". Den ska tydligen vara skriven för folk som inte har någon närmare kännedom om divisionen, och ägna större delen av första halvan av boken åt en beskrivning av organisationen HJ, för att sedan gå över till att handla om divisionen. Tydligen är ett antal av fotona felaktigt identifierade, med vanliga armésoldater istf SS-HJ. Tja, boken lär väl bli det bästa som publicerats på ämnet på svenska...

Torbjörn Aronsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 18 mars 2007, 11:28

Rupert Butler väckte tydligen en del uppmärksamhet med "The Legions of Death: The Nazi Enslavement of Europe" när den kom 1983. Vad som är mest kontroversiellt är hans uppgifter om omständigheterna kring förhören av Rudolf Höss. Att han blev slagen etc. De används ofta av historierevisionister för att underbygga argument.

Tom Houlihan har recenserat två av Butlers böcker på Axis History Forum:

"SS-Wiking"
http://www.axishistory.com/index.php?id=5650

"The Gestapo"
http://www.axishistory.com/index.php?id=5677

Skriv svar