Jadå, jag rekommenderar den, men den är övergripande. I källförteckningen finns fler lästips!Wooster skrev: "Det tysta kriget: olja makt kontroll" av Vladislav Savic - jag antar det är den. Är den bra?
Vad läser du just nu?
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Hermans böcker om svensk historia är bättre, jag tycker han har slarvat ovanligt mycket, det finns en del passager om Lord Nelson so är motsägelsefulla och ute och cyklar.Gutekrigaren skrev:Tycker att den var sådär, men bra för att vara Herman. Som vanligt har han drömt sig in i sitt objekt ganska mycket, med det teatraliska drag som ofta uppträder i hans böcker.Wooster skrev:Är "Napoleon" bra? Har funderat på att läsa den, men Napoleon-tiden är inte riktigt min bit av kakan så det har aldrig blivit av. Har fått för mig att den boken dock skulle vara en bra introduktion till ämnet.
Lindqvist är ju oftast en bra berättare, om än lite svajig i sina påstående och källor (något han dock påstås ha bättrat i Napoleon)...
Mvh Petter
Boken är en bra början om Boney väcker lite intresse för att fördjupa sig här och där.
Med anledning som nämns i annan tråd
viewtopic.php?t=26325
läser jag Lars Molins självbiografiska Lasse-Majas besynnerliga äventyr. Hittade först en upplaga från 2003, den hade tydligen genomgått en bearbetning, och det av folk som på fullt allvar menade att han var transvestit - den fick ligga kvar, till förmån för en från 1958. (Kan redan nu nämna att LM har namnet gemensamt med årets julkalender, fast nog inte så mycket mer.)
viewtopic.php?t=26325
läser jag Lars Molins självbiografiska Lasse-Majas besynnerliga äventyr. Hittade först en upplaga från 2003, den hade tydligen genomgått en bearbetning, och det av folk som på fullt allvar menade att han var transvestit - den fick ligga kvar, till förmån för en från 1958. (Kan redan nu nämna att LM har namnet gemensamt med årets julkalender, fast nog inte så mycket mer.)
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- MoparMadness
- Medlem
-
Torbjörn J
- Medlem
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jag började igår med Jan Guillo´s senaste Madame terror. Ni har säkert läst mycket om den i media, så ord är väl överflödiga.
http://www.svd.se/dynamiskt/rec_littera ... 472368.asp
Än så länge har jag bara läst prologen och den var intressant
.
Jag gillade och har läst alla hamilton böckerna (även Hamlon) få se nu om den här håller stilen eller om den ballar ur.
Sonderling
http://www.svd.se/dynamiskt/rec_littera ... 472368.asp
Än så länge har jag bara läst prologen och den var intressant
Jag gillade och har läst alla hamilton böckerna (även Hamlon) få se nu om den här håller stilen eller om den ballar ur.
Sonderling
På svenska och som sammanfattande bok är den utmärkt. Det jag störde mig på var den oerhört bristfälliga texten om de olika slagen, som på sin höjd förklaras i förbifart. Inte ens Waterloo har han någon som helst fördjupning i.Wooster skrev:Är "Napoleon" bra? Har funderat på att läsa den, men Napoleon-tiden är inte riktigt min bit av kakan så det har aldrig blivit av. Har fått för mig att den boken dock skulle vara en bra introduktion till ämnet.
Lindqvist är ju oftast en bra berättare, om än lite svajig i sina påstående och källor (något han dock påstås ha bättrat i Napoleon)...
Eftersom Nappe främst var en Militär befälhavare med största framsteg i strategi borde boken innhålla avsevärt mycket mer krigande än vilka slott som står kvar här o var än idag etc.
Har läst boken Campaigns of Napoleon av Richard Chandler, som beskriver alla slag utmärkt men jag kan egentligen inte rekommendera denna bok då den är 1. på tok för dyr och 2. Inget för nybörjaren. boken är oerhört svårläst, iallafall enligt mig.
- Professor Kalkyl
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Har precis läst klart Suharto a political biography av R. E. Elson. En mycket äsvärd och intressant bok, hade varit intressant med lite mer hur Suharto tänkte eller vad som låg till grunden för hans beslut.
Nu läser jag två böcker parallelt, The colonial present av Derek Gregory och Putins Ryssland av Anna Politkovskaja. Den förstnämnda har jag bara läst ett kapitel men verkar än så länge intressant, handlar om Afghanistan, Irak och Palestinakonflikten och vilken betydelse historien har haft i dessa konflikter. Den andra boken är också bra och tror jag ger en delförklaring till situtionen i Ryssland.
/Martin
Nu läser jag två böcker parallelt, The colonial present av Derek Gregory och Putins Ryssland av Anna Politkovskaja. Den förstnämnda har jag bara läst ett kapitel men verkar än så länge intressant, handlar om Afghanistan, Irak och Palestinakonflikten och vilken betydelse historien har haft i dessa konflikter. Den andra boken är också bra och tror jag ger en delförklaring till situtionen i Ryssland.
/Martin