Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 9 augusti 2006, 14:46

Wooster skrev: "Det tysta kriget: olja makt kontroll" av Vladislav Savic - jag antar det är den. Är den bra?
Jadå, jag rekommenderar den, men den är övergripande. I källförteckningen finns fler lästips!

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 augusti 2006, 18:38

En av de senaste Osprey Elite. "Finland at War 1939-45".

Zam
Ny medlem

Inlägg av Zam » 9 augusti 2006, 21:11

Djingis Khan och modernitetens uppkomst av Jack Weatherford (professor i antropologi vid Macalester College, Minnesota.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 13 augusti 2006, 16:25

Gutekrigaren skrev:
Wooster skrev:Är "Napoleon" bra? Har funderat på att läsa den, men Napoleon-tiden är inte riktigt min bit av kakan så det har aldrig blivit av. Har fått för mig att den boken dock skulle vara en bra introduktion till ämnet.

Lindqvist är ju oftast en bra berättare, om än lite svajig i sina påstående och källor (något han dock påstås ha bättrat i Napoleon)...
Tycker att den var sådär, men bra för att vara Herman. Som vanligt har han drömt sig in i sitt objekt ganska mycket, med det teatraliska drag som ofta uppträder i hans böcker.

Mvh Petter
Hermans böcker om svensk historia är bättre, jag tycker han har slarvat ovanligt mycket, det finns en del passager om Lord Nelson so är motsägelsefulla och ute och cyklar.

Boken är en bra början om Boney väcker lite intresse för att fördjupa sig här och där.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 augusti 2006, 23:22

Med anledning som nämns i annan tråd
viewtopic.php?t=26325

läser jag Lars Molins självbiografiska Lasse-Majas besynnerliga äventyr. Hittade först en upplaga från 2003, den hade tydligen genomgått en bearbetning, och det av folk som på fullt allvar menade att han var transvestit - den fick ligga kvar, till förmån för en från 1958. (Kan redan nu nämna att LM har namnet gemensamt med årets julkalender, fast nog inte så mycket mer.)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 16 augusti 2006, 00:15

Läser Eino Hanskis "Brödrabataljonen", som jag hittade på loppis för en femma i lördags. Riktigt bra!

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 16 augusti 2006, 09:07

Egentligen tror jag inte på sammanträffanden, men ibland undrar man ju...

Bild

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 16 augusti 2006, 11:35

Ska börja med Väinö Linnas Okänd soldat, som jag precis varit och köpt!

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 18 augusti 2006, 07:43

Jag började igår med Jan Guillo´s senaste Madame terror. Ni har säkert läst mycket om den i media, så ord är väl överflödiga.

http://www.svd.se/dynamiskt/rec_littera ... 472368.asp

Än så länge har jag bara läst prologen och den var intressant :wink: .

Jag gillade och har läst alla hamilton böckerna (även Hamlon) få se nu om den här håller stilen eller om den ballar ur.

Sonderling

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 18 augusti 2006, 10:00

Krigsfångarna av Guido Knopp - handlar om tyskarna som krigsfångar hos de allierade.

MVH

-vils-
Medlem

Inlägg av -vils- » 19 augusti 2006, 19:38

Wooster skrev:Är "Napoleon" bra? Har funderat på att läsa den, men Napoleon-tiden är inte riktigt min bit av kakan så det har aldrig blivit av. Har fått för mig att den boken dock skulle vara en bra introduktion till ämnet.

Lindqvist är ju oftast en bra berättare, om än lite svajig i sina påstående och källor (något han dock påstås ha bättrat i Napoleon)...
På svenska och som sammanfattande bok är den utmärkt. Det jag störde mig på var den oerhört bristfälliga texten om de olika slagen, som på sin höjd förklaras i förbifart. Inte ens Waterloo har han någon som helst fördjupning i.

Eftersom Nappe främst var en Militär befälhavare med största framsteg i strategi borde boken innhålla avsevärt mycket mer krigande än vilka slott som står kvar här o var än idag etc.

Har läst boken Campaigns of Napoleon av Richard Chandler, som beskriver alla slag utmärkt men jag kan egentligen inte rekommendera denna bok då den är 1. på tok för dyr och 2. Inget för nybörjaren. boken är oerhört svårläst, iallafall enligt mig.

Användarvisningsbild
Professor Kalkyl
Medlem

Inlägg av Professor Kalkyl » 21 augusti 2006, 14:59

De opstand in de Nederlanden (1555-1609) av Anton van der Lem

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 22 augusti 2006, 08:45

Battler skrev:Krigsfångarna av Guido Knopp - handlar om tyskarna som krigsfångar hos de allierade.

MVH
Battler:

Vad tycker du om boken?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 22 augusti 2006, 08:55

På rekommendation - Quicksilver av Stephenson.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 28 augusti 2006, 15:58

Har precis läst klart Suharto a political biography av R. E. Elson. En mycket äsvärd och intressant bok, hade varit intressant med lite mer hur Suharto tänkte eller vad som låg till grunden för hans beslut.

Nu läser jag två böcker parallelt, The colonial present av Derek Gregory och Putins Ryssland av Anna Politkovskaja. Den förstnämnda har jag bara läst ett kapitel men verkar än så länge intressant, handlar om Afghanistan, Irak och Palestinakonflikten och vilken betydelse historien har haft i dessa konflikter. Den andra boken är också bra och tror jag ger en delförklaring till situtionen i Ryssland.

/Martin

Skriv svar