Lästips: Hans Von Luck

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 april 2004, 15:27
Ort: Helsingborg

Lästips: Hans Von Luck

Inlägg av Confident » 28 augusti 2005, 22:18

Jag var inne i en av stans större bokhandlar i fredags.
Såg att en ny bok av Hans Von Luck-Befäl under Rommel (?, tror jag den hette....) utgivits.


Verkar vara intressant!

Tänkte passa på och fråga om någon här läst den eller nyligen införskaffat den?

Kanske borde min tråd passa bättre i facket Historisk Litteratur hät på skalman.nu.
Ber om ursäkt för det i så fall.


Som sagt, jag funderar på att låna boken! :)


mvh/Björn

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 28 augusti 2005, 22:21

Jo, det här gör sig allt bättre under "Historiska Källor & Litteratur". I vilket fall som helst är "Pansarbefäl under Rommel" mycket underhållande och informativ, och hade von Luck varit amerikan skulle det gjorts en film om honom för länge sedan.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 28 augusti 2005, 22:39

Aka "Panzer Commander" om man hittar boken på engelska. Jag hoppas att den svenska översättningen av den utmärkta och läsvärda bok är ok. Jag had iaf svårt att sluta läs ai den när jag väl börjat, den ger en fascinernade bild av kriget ur tysk synvinkel och skildrar inte bara kruget utan även alla de fscinernade mäniskor som Von Luck mötte i olika länder. Det är fascinernade att han verkar ha varit så fri från bitterhet trots sin fångenskap i Sovjet.

Du har helt rätt att hans liv skulel blivit en utmärkt film eller kanske ännu bättre en tv-serie i BoB format.

Undrar om Nils Schwartz kommer att få uppdraget att recensera igen...

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 29 augusti 2005, 09:48

Jag läste klart den i veckan. Den var bra, mycket bra och det var svårt att sluta läsa den när man väl hade börjat, det enda jag reagerade för var att boken var utan hat. I många biografier så kan man läsa vilket helvete frontsoldaten hade det, helst när det gäller dödandet, den här boken hade nästan ingenting av det. Han kände inte av något hat från från invånarna i dom länder som dom invaderade. I Frankrike blev han istället vän med många fransmänn. Han beskriver ridderligheten soldater imellan under frankrikekampanjen, afrika mm.

Det enda negativa som skrivs om fienden är igentligen under den ryska fångeskapen, att ryssen är korrupt, odiciplinerad och outbildad, det beskrivs inte hatiskt, utan som ett konstaterande, då ryssarna tog hjälp av fångarna för att göra saker dom själva inte kunde göra. Just bristen på detaljer "dödandet" vid fronten får läsaren (i alla fall jag) att tänka på att Von Luck pga av sin rang kanske inte befann sig vid den yttersta frontlinjen utan strax bakom.


Återföreningen med sina frontkamrater efter kriget får läsaren att känna medlidande och även en viss överbelastning i tårkanalen är på sin plats.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 29 augusti 2005, 13:10

Ska nog köpa boken :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 29 augusti 2005, 17:30

Har haft förmånen att träffa Hans von Luck i slutet av 80-talet.
Han var en krigare d.v.s. han satt inte bakom fronten. Det var känslan man fick när man pratade med honom. Dessutom upplevde jag honom väldigt ödmjuk och beleved. Tyvärr var man för ung för att fatta vad han varit med om.

Boken är för övrigt mycket bra.
:)

Användarvisningsbild
Stompe
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 februari 2004, 02:34
Ort: Örebro

Inlägg av Stompe » 1 september 2005, 22:19

I rädsla för att gå OT, men du får gärna dela tråden om du har mycket att säga.
Hur/var/när träffade du denna herre? Du säger att du var för ung för att förstå vad han gått igenom, så exakt i vilka sammanhang pratade ni?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 september 2005, 22:41

Stompe skrev:I rädsla för att gå OT, men du får gärna dela tråden om du har mycket att säga.
Hur/var/när träffade du denna herre? Du säger att du var för ung för att förstå vad han gått igenom, så exakt i vilka sammanhang pratade ni?
Träffade dels honom på Karlbergs slott en lördag eftermiddag och sedan på en resa i Normandie. Detta var i slutet av 80-talet.
:)

Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 april 2004, 15:27
Ort: Helsingborg

El Alamein 1942 (Karl -Gunnar Norén)

Inlägg av Confident » 2 september 2005, 12:10

Jag noterade också att Karl -Gunnar Norén, tidigare författare till Normandie 1944, har givit ut en ny bok. :)

El Alamein 1942.

Ska också passa på att läsa den, när så passar. :)

Någon här som läst hans bok?


mvh/Björn

Skriv svar