El Alamein 1942 av Karl-Gunnar Norén

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

El Alamein 1942 av Karl-Gunnar Norén

Inlägg av Königstiger » 26 maj 2005, 19:42

Är det någon som har några synpunkter på denna bok?=) bra eller dåliga

/Johan

Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 april 2004, 15:27
Ort: Helsingborg

K G Norén

Inlägg av Confident » 26 maj 2005, 20:20

Nej, jag har inte läst den. Sitter just nu med Harmagedon som känns något mer...lockande, så att säga.

Norén gav väl ut en bok om Normandie 1944 för ett par år sedan med?
Medelmåttig... :|


Mvh Dagwood

Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Inlägg av Königstiger » 26 maj 2005, 21:24

Ja det stämmer.. Det var lite dålig källredovisning i den faktiskt. Han angav egentligen ineg källa alls.. Det är lite bättre med denna bok, men inget att jämföra med t.ex. Anthony Beevor :P Han har väl ett tiotal noter bara.

Mvh

/Johan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 26 maj 2005, 23:56

Håller på att läsa den just nu, se min kommentar i andra tråden. "El Alamein" är full med källhänvisningar, iallafall så fort han slänger upp en siffra så kommer det en liten fotnot som anger källan vilket jag uppskattar. Än så länge är jag väldigt nöjd, han ger en bild från båda sidorna tillsammans med ögonvittneskildringar som hjälper en hel del, även om de tyska är i stor del från redan publicerat material. En del saker förklaras lite väl överslätande också, vad gäller vapensystem, underrättelsetjänst, "orsak och verkan" och så vidare, men som ett komplement till andra böcker tycker jag att den fungerar.

Vad gäller Normandie, så är väl själva upplägget svårt att källhänvisa då ena halvan är en resedagbok och den andra halvan en sammanfattning från okänt håll, vet inte om CGN har skrivit det materialet själv. Men det finns ju iallafall en liten lista i slutet.

Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Inlägg av Königstiger » 27 maj 2005, 00:25

Belisarius skrev:Håller på att läsa den just nu, se min kommentar i andra tråden. "El Alamein" är full med källhänvisningar, iallafall så fort han slänger upp en siffra så kommer det en liten fotnot som anger källan vilket jag uppskattar. Än så länge är jag väldigt nöjd, han ger en bild från båda sidorna tillsammans med ögonvittneskildringar som hjälper en hel del, även om de tyska är i stor del från redan publicerat material. En del saker förklaras lite väl överslätande också, vad gäller vapensystem, underrättelsetjänst, "orsak och verkan" och så vidare, men som ett komplement till andra böcker tycker jag att den fungerar.
Jag fick den idag och har bara hunnit bläddra lite. Den verkar bra men för jag jag ska känna att alla uppgifter stämmer så krävs det fler noter.
Vad gäller Normandie, så är väl själva upplägget svårt att källhänvisa då ena halvan är en resedagbok och den andra halvan en sammanfattning från okänt håll, vet inte om CGN har skrivit det materialet själv. Men det finns ju iallafall en liten lista i slutet.
Jag syftar på de här berättelserna från olika soldater från båda sidorna. Det framgår aldrig om han hittat på dessa berättelser eller om det är tagna från någon riktig dagbok t.ex.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 27 maj 2005, 02:35

Königstiger skrev:Jag syftar på de här berättelserna från olika soldater från båda sidorna. Det framgår aldrig om han hittat på dessa berättelser eller om det är tagna från någon riktig dagbok t.ex.
Norén har träffat och intervjuat Sam Bradshaw, Ted Kelly, Alf Davies, Heinz Kreft, Günter Saur och Gerhard Thees. Intervjuerna var ganska långa och endast en bråkdel är med i boken.

mvh/ Daniel

Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Inlägg av Königstiger » 27 maj 2005, 02:44

D. Löwenhamn skrev:
Königstiger skrev:Jag syftar på de här berättelserna från olika soldater från båda sidorna. Det framgår aldrig om han hittat på dessa berättelser eller om det är tagna från någon riktig dagbok t.ex.
Norén har träffat och intervjuat Sam Bradshaw, Ted Kelly, Alf Davies, Heinz Kreft, Günter Saur och Gerhard Thees. Intervjuerna var ganska långa och endast en bråkdel är med i boken.

mvh/ Daniel
Jasså då är det äkta vara alltså :) Men tycker ändå han skulle ha redovisat vem som sa vad lite mer exakt... Annars kan man tro att han ändrat lite i berättelserna..

Är det förresten du som har hjälpt honom med att översätta tyska källor till svenska i hans bok om El Alamein??

/Johan

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 27 maj 2005, 05:22

Boken står sig slätt jämfört med nyare forskning om El Alamein som Nial Barr's "Pendulum of War" och det märks att författaren har använt sig av ett realtivt begränsat och något ålderdomligt källmaterial. Därmed inte sagt att den är "dålig", problemet är att det skrivits böcker som är mer omfattadne, detaljerade och "modernare".

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 27 maj 2005, 12:53

Königstiger skrev:Är det förresten du som har hjälpt honom med att översätta tyska källor till svenska i hans bok om El Alamein??
Jag har hjälpt till med översättning av de tyska intervjuerna. Jag önskar dock att de hade redigerats bättre innan de hamnade i boken.

mvh/ Daniel

Skriv svar