En kanonbra bokklubb!

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 23 augusti 2004, 19:00

Marcus Wendel skrev:
Tomas Ibsen skrev:
Marcus Wendel skrev:
Usquebaugh skrev:Mycket information och bara krav på en bok i halvåret.
Ursäkta? SMB har inget köpkrav.
Jo, de har det. Två böcker per år fördelat på en bok i halvåret. Minst. Det vet jag därför att det var därför jag provade att bli medlem. En bok i halvåret och inga avgifter. Hm, börjar förstå varför de ibland har så höga priser.
Det är inte vad de själva säger:
SMB:s enkla medlemsregler i senaste Pennan & Svärdet skrev:Du har inget köptvång.
smb.nu skrev:Slutligen, är det något köptvång i SMB?

Nej. Det enda Du måste komma ihåg är att skicka in det portofria svarskortet och avbeställa den särskilt utvalda förmånsboken om Du inte vill ha den. Om Du vill lämna SMB är det bara att meddela medlemsservice, så stryks Du omgående.
http://www.smb.nu/smb/fragor_och_svar.asp

/Marcus
Ursäkta i så fall. :)

Dom måste ha ändrat fån senaste gången jag läste.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 23 augusti 2004, 23:25

De har inget köptvång på det vis att du tvingas köpa böcker, men det har ju i så fall ingen bokklubb alls. Däremot har även jag för mig att man måste köpa ett visst antal böcker per år för att stå kvar som medlem i klubben.

/Johan

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Exakt

Inlägg av Ori » 24 augusti 2004, 07:49

I rutan "Medlemsförmåner i SMB" på sista sidan i P&S står som sista punkt:
Aktivitet, d.v.s. en bokbeställning då och då, är ett krav för förtsatt medlemskap.

Dessutom har det stått nåt liknande i de brev som kommer då & då ifrån SMB. Motivationen som anges där är att om man inte köper böcker är det meningslöst att vara medlem i en bokklubb och kostar klubben onödiga pengar. Något som jag tycker är ganska vettigt egentligen.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 31 augusti 2004, 12:29

Ja, självklart är det vettigt för bokklubben och det var det jag menade med att klubben har köptvång.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 september 2004, 17:45

Dom kör verkligen på med reklam nu. Nu fick jag ett vykort från Nyborgs fästning, adresserat till bara mig. :)
Tyvärr verkar det inte finnas något jag är intresserad av i det här njumret heller... :? :(

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 13 september 2004, 20:15

Tomas Ibsen skrev:Dom kör verkligen på med reklam nu. Nu fick jag ett vykort från Nyborgs fästning, adresserat till bara mig. :)
"Bara till dig"? Nja. :P Alla dina P&S är väl också adresserade bara till dig. :wink:

/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 13 september 2004, 21:25

Tomas Ibsen skrev:Dom kör verkligen på med reklam nu. Nu fick jag ett vykort från Nyborgs fästning, adresserat till bara mig. :)
Tyvärr verkar det inte finnas något jag är intresserad av i det här njumret heller... :? :(
Jag blev rätt intresserad av den bok som handlade om när tyska kvinnor 1943 protesterade över att deras judiska män (blandäktenskap) hade fängslats av GESTAPO. Tillslut släpptes de på order av Goebbels, och många av dem (2000) slapp genomgå förintelsen.

/Martin

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 september 2004, 21:49

Martin Tunström skrev:
Tomas Ibsen skrev:Dom kör verkligen på med reklam nu. Nu fick jag ett vykort från Nyborgs fästning, adresserat till bara mig. :)
Tyvärr verkar det inte finnas något jag är intresserad av i det här njumret heller... :? :(
Jag blev rätt intresserad av den bok som handlade om när tyska kvinnor 1943 protesterade över att deras judiska män (blandäktenskap) hade fängslats av GESTAPO. Tillslut släpptes de på order av Goebbels, och många av dem (2000) slapp genomgå förintelsen.

/Martin
Vad hette den?

@Johan Elisson: Du vet mycket väl vad jag pratar om. Gör dig inte dum för min skull. :P

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 13 september 2004, 23:20

Tomas Ibsen skrev:Nu fick jag ett vykort från Nyborgs fästning, adresserat till bara mig. :)
Lustigt, själv fick jag Viborgs slott ... :wink:

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 13 september 2004, 23:53

Lindir skrev:
Tomas Ibsen skrev:Nu fick jag ett vykort från Nyborgs fästning, adresserat till bara mig. :)
Lustigt, själv fick jag Viborgs slott ... :wink:
jag me vi måste vara unika Lindir! :D

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 september 2004, 08:00

Lindir skrev:
Tomas Ibsen skrev:Nu fick jag ett vykort från Nyborgs fästning, adresserat till bara mig. :)
Lustigt, själv fick jag Viborgs slott ... :wink:
Jag menar Viborgs slott. Jag hade inte kortet framför mig när jag skrev det och jag chansade. Men hur tror ni de har fått det poststämplat i Finland? Jag vet, skickat det... Men är inte det rätt dyrt att skicka utomlands till alla SMBs medlemmar?

/Tomas (Som också är unik. :D)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 14 september 2004, 11:13

Tomas Ibsen skrev: Men hur tror ni de har fått det poststämplat i Finland? Jag vet, skickat det... Men är inte det rätt dyrt att skicka utomlands till alla SMBs medlemmar?
Saker pa det? Med tanke pa hur dyrt det ar att skicka brev inom Sverige kan det kanske lona sig att skicka brev fran Finland. Har for mig att det ett tag var var vanligt att svenska foretag skickade ut sin post till sina dotterkontor i varlden genom email och dotterkontoren postade breven som vanligt och skickade hem den till addressaterna i Sverige igen. Jag vet i och for sig inte hur dyrt portot ar i Finland och jag har inte fatt nagot brev. Om du verkligen ar intresserad far du val fraga nagon finlandare pa forumet hur dyrt portot ar, fast du gor nog bast i att ta det via PM.

/Martin

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 14 september 2004, 11:59

Känns som det skulle räcka med reklamen för "På vakt i öster" som fanns med i P&S men å andra sidan var det ett fint vykort.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 september 2004, 12:19

@Martin: Nej, så intresserad är jag inte. Inte är jag säker heller. Men utrikesbrev är ju i regel dyrare än inrikes.

@Usquebaugh: Ja, det var det. :)

Necros
Medlem
Inlägg: 1003
Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
Ort: Värmland

Inlägg av Necros » 14 september 2004, 13:37

Tomas Ibsen skrev:
Martin Tunström skrev:
Tomas Ibsen skrev:Dom kör verkligen på med reklam nu. Nu fick jag ett vykort från Nyborgs fästning, adresserat till bara mig. :)
Tyvärr verkar det inte finnas något jag är intresserad av i det här njumret heller... :? :(
Jag blev rätt intresserad av den bok som handlade om när tyska kvinnor 1943 protesterade över att deras judiska män (blandäktenskap) hade fängslats av GESTAPO. Tillslut släpptes de på order av Goebbels, och många av dem (2000) slapp genomgå förintelsen.

/Martin
Vad hette den?

@Johan Elisson: Du vet mycket väl vad jag pratar om. Gör dig inte dum för min skull. :P
Jag tror att Martin talar om boken Rosenstrasse - Civilt motstånd och blandäktenskap i Nazityskland av Nathan Stoltzfus.

/Mikael Sundholm

Skriv svar