Böcker om vikingar

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 11 september 2004, 00:20

Det finns en hel uppsjö av referenser på följande sidas källreferenser:

    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=362275

Snorri beskriver Bjarmernas gud Jubmala [eller hur det stavas] med en krona likt de altaiska, med tolv fransar. Jag vet inte så detaljerat om denna huvudbonad, men den torde väl vara den allra första beskrivningen, ca. 1200-tal?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 september 2004, 00:33

Härlig artikel! Gillar särskilt mannen som begrovs med två hästar, diverse vapen samt en mössa... Av silke..!? Tänk om Geijer vetat det.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 11 september 2004, 10:03

Hexmaster skrev:
Tomas Ibsen skrev: Till saken är att det är så himla svårt att hitta "vikingasteriotyper" nu när man behöver dom... :?
Jamen SÄG det då... Här är några:

http://www.hexmaster.com/faktoider/vikingarna.html

Inget tyngre stuff precis, men lite lurigare än den blodtörstige barbaren. Å andra sidan är jag nästan lika störd av den övertydliga mot-bilden, där man skall visa att vikingen var rena motsatsen. Fast allra mest störd är jag nog av historiker som ogillar begreppet "viking"...

Men ursprungsfrågan gällde böcker - jag tror inte att man kan hitta en bok från säg 1815 där det uttryckligen står att "vikingen hade en hjälm med hornformade utskott", och även om det finns så har det inte spelat någon större roll. Det är en myt som spritts med bilder, inte med text. När jag tänker efter är Frithiofs saga som jag nämnde förut, eller rättare illustrationerna i den, ett förträffligt exempel på hur man på 1800-talet på fullt allvar tänkte sig, eller åtminstone presenterade, vikingatidens människor, miljöer och föremål.
Jag SKREV ju det ju! :D

Tyvärr är det så att jag måste begränsa mig till tre sidor, så sådär spymycket kan jag inte ha med. Kanske är bra egentligen...

Tack för länkarna! :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 11 september 2004, 10:08

Vikingarnas stridskonst av Enoksson.
:)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 11 september 2004, 10:16

MD650 skrev:Vikingarnas stridskonst av Enoksson.
:)
Ah! Den har jag ju t.o.m. sett på bibllan ju! Blir en tur idag efter duschen. :)

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 13 september 2004, 08:49

För att svara på din ursprungsfråga så finns ju boken "Vikingarnas stridskonst" av Lars Magnar Enoksen.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 16 september 2004, 09:45

Finns det några litterära källor om vikingarnas livsstil och lagar? I vikingarnas stridskonst står det ju en del intressant om deras lagar angående envigerna, t.o.m. längden på svärdet bestämdes!

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: 30 april 2004, 09:48
Ort: Katrineholm

Inlägg av Kai Robert » 16 september 2004, 10:11

Tomas Ibsen skrev:Finns det några litterära källor om vikingarnas livsstil och lagar? I vikingarnas stridskonst står det ju en del intressant om deras lagar angående envigerna, t.o.m. längden på svärdet bestämdes!
Det står även en del om vad som gäller när man hotar eller sårar nån, olika påföljder beroende på hur stor skadan blev.

MVH Kai

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 16 september 2004, 12:57

Kai Robert skrev:
Tomas Ibsen skrev:Finns det några litterära källor om vikingarnas livsstil och lagar? I vikingarnas stridskonst står det ju en del intressant om deras lagar angående envigerna, t.o.m. längden på svärdet bestämdes!
Det står även en del om vad som gäller när man hotar eller sårar nån, olika påföljder beroende på hur stor skadan blev.

MVH Kai
Ja, fantastiskt om man jämflör den vanliga bilden av vikingen som krigisk barbar.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 23 september 2004, 09:24

Finns det några källor om vikingarnas klädsel? :) Hjälmarna kan vi räkna bort, då jag har en del info om dom redan. :)

Tack på förhand

/Tomas

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 september 2004, 13:08

I artikeln beskrivs Gjermundbu-hjälmen, som tydligen är den enda vikingahjälm som hittats i Skandinavien. Har man hittat vikingahjälmar på andra ställen i världen eller är detta det enda fyndet över huvud taget?

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 24 september 2004, 16:49

Det finns ju anglosachsiska fynd också, speciellt i England vad jag vet.

Det är väl också intressant att betänka "plundringsexpeditioner" från mellaneuropa? med efterföljande konsekvenser i tidiga historiska källor som någon slags tidig skattkammarsökning i gravar o.d.. Hurvida det ska förknippas med "skandnavien" eller mera österliga trakter återstår väl att svara på. Jag menar, det kan nog vara svårt att finna nya fynd, eftersom sådana gravar troligen alltid varit eftertraktade och mytomspunna.

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: 30 april 2004, 09:48
Ort: Katrineholm

Inlägg av Kai Robert » 25 september 2004, 00:41

elof skrev:Det finns ju anglosachsiska fynd också, speciellt i England vad jag vet.

Det är väl också intressant att betänka "plundringsexpeditioner" från mellaneuropa? med efterföljande konsekvenser i tidiga historiska källor som någon slags tidig skattkammarsökning i gravar o.d..
Jag vet inte riktigt vad du menar med detta?
Det låter lite långsökt att tro att "plundringsexpeditioner" skulle ha plundrat gravarna på hjälmar men lämnat vapen kvar.
Bara i Birka har man hittat över 100 vapen i gravarna men inga hjälmar, i Norge har man hittat över 10 000 vapen men bara en hjälm (det bör också noteras att i samma grav hittade man den bäst bevarade ringbrynjan från vikingatid).
Frågan är bara varför så många vapen men inga hjälmar?
Fyndena är få, även i övriga Europa, ändå är det vanligt på avbildningar att se hjälmar.
Har de kanske rostat bort i större utsträckning än vapen? (tunnare, sämre material?). Det som motsäger den spekulationen är hjälmfynden från Vendel, Valsgärde och Sutton Hoo.

Förmodligen (förhoppningsvis) så finns det en och annan hjälm som ligger och väntar i ännu oupptäckta gravar så att vi kan få svar på våra frågor.

MVH Kai

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 25 september 2004, 13:23

Jo, hjälmfrågan verkar vara en rejäl nöt att knäcka. Vapen finns ju drösvis på museer o. dyl., så det är ju ingen tvekan att de blev begravda med sin stridsutrustning. Men hjälmen ingår ju i den. Jag hoppas också på att vi hittar en eller ett par gravar med orörda, fina hjälmar i. :)

/Tomas

Snart klar förresten. :)

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 25 september 2004, 14:29

Kai Robert skrev:Jag vet inte riktigt vad du menar med detta?
Det låter lite långsökt att tro att "plundringsexpeditioner" skulle ha plundrat gravarna på hjälmar men lämnat vapen kvar.
Det står ju faktiskt så i gamla texter, även om det är jag som tillfälligt införde begreppet "plundringsexpedition" och associerade det till gravar.

Skriv svar