Flykten från Ryssland

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Flykten från Ryssland

Inlägg av Kynes » 19 augusti 2004, 18:15

Jag håller för närvarande att läsa "Flykten från Ryssland" skriven av Carl von Roland och är en slags självbiografi(?).

Hur stor är sanningshalten i boken? För om allt stämmer som han (von Roland) skriver så var det minst sagt en makalös strapats.

Lulle
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 maj 2003, 20:53
Ort: Sundbyberg

Flykten från Ryssland

Inlägg av Lulle » 20 augusti 2004, 23:54

Oj! var har du hittat den? Skulle själv vilja läsa den då jag hört mycket om Roland. Vad jag förstått tillmäts han stor tillförlitlighet. Lars Widding har använt sig av honom. Widding är i och för sig författare och inte historiker, men ändå.

/Lulle.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 21 augusti 2004, 01:41

Fanns att köpa på smb förra (eller förr förra månaden). Dock så har en viss "Tommy Jansson" översatt det boken till modern svenska

Lulle
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 maj 2003, 20:53
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Lulle » 23 augusti 2004, 11:42

Tack för infon. Är inte med i SMB då jag är allergisk mot bokklubbar. Men den kanske dyker upp antikvariaten snart.

/Lulle.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Inlägg: 553
Blev medlem: 26 maj 2004, 18:19
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av CRS » 23 augusti 2004, 19:01

Carl von Rolands memoarer var inte svåra att få tag i tidigare heller. De utavs i början av 1900-talet av S. E. Bring och kom på 80-talet i en nyutgåva. Att det skulle vara nödvändigt att "översätta" från gammelsvenska förstår jag inte: hur puckade tror förläggarna att det svenska folket är??? Varför förstöra ett sådant vackert språk, som faktiskt är en stor del av vår i historia? Jaja, nog om det. Jag blir bara sååå besviken. Dessutom kan man ifrågasätta varför Rolands minnen skulle ges ut på nytt istället för att ge ut något som inte tidigare gått i tryck. Slappt kan tyckas. På http://www.antikvariat.net finns von Rolands minnen säkert att få tag i bra mycket billigare än på SMB.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 23 augusti 2004, 19:07

Sökte och fann mycket riktigt flera ex. Vad är halvklotband för slags bindning? :)

Är det någon skillnad på språket i den från -14 och den från -86? Skulle vara rätt kul att ha en 90-årig bok och läsa. :D

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Inlägg: 553
Blev medlem: 26 maj 2004, 18:19
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av CRS » 26 augusti 2004, 11:06

Tomas Ibsen skrev:Sökte och fann mycket riktigt flera ex. Vad är halvklotband för slags bindning? :)

Är det någon skillnad på språket i den från -14 och den från -86? Skulle vara rätt kul att ha en 90-årig bok och läsa. :D
Inga språkliga skillnader nej. Den från 1986 är endast en nyutgåva, fascimil, av den från 1914. Extra förord dock!

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Re: Flykten från Ryssland

Inlägg av Usquebaugh » 6 september 2004, 18:08

Lulle skrev:Oj! var har du hittat den? Skulle själv vilja läsa den då jag hört mycket om Roland. Vad jag förstått tillmäts han stor tillförlitlighet. Lars Widding har använt sig av honom. Widding är i och för sig författare och inte historiker, men ändå.

/Lulle.
Ja, jag blev rätt förvånad när den fanns med i "Svenska äventyr", där ju Lars Widding är medförfattare.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Re: Flykten från Ryssland

Inlägg av Armfeldt » 4 november 2004, 15:09

Kynes skrev: Hur stor är sanningshalten i boken? För om allt stämmer som han (von Roland) skriver så var det minst sagt en makalös strapats.
Det undrar jag också. Det låter ju onekligen osannolikt att han 30 år senare t o m kan minnas allt som sades under fångenskapen. :)
Det framgår inte heller om han förde dagbok eller något liknande.
Mycket lär ju vara dramatiserat och förskönat.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Re: Flykten från Ryssland

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 november 2004, 16:08

Armfeldt skrev:
Kynes skrev: Hur stor är sanningshalten i boken? För om allt stämmer som han (von Roland) skriver så var det minst sagt en makalös strapats.
Det undrar jag också. Det låter ju onekligen osannolikt att han 30 år senare t o m kan minnas allt som sades under fångenskapen. :)
Det framgår inte heller om han förde dagbok eller något liknande.
Mycket lär ju vara dramatiserat och förskönat.
Som allt annat på den tiden. :)

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 30 november 2004, 11:55

"Flykten från Ryssland" bör man akta sig för. Det är förvisso Rolands memoarer i botten, men sedan har redaktören gjort diverse omdisponeringar och rena tillägg. Och dessa är inte markerade på något särskilt sätt, så om man inte jämför med Brings utgåva kan man bli verkligt grundlurad. Dessutom har redaktören brister i sin kunskap om perioden, så det har blivit en förfärlig slutprodukt: inte Rolands memoarer, men heller inte en ren roman. Utan något obestämt mellanting.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 3 december 2004, 16:28

Jag skulle vilja modifiera mitt tidigare omdöme en hel del: boken "Flykten från Ryssland", med Carl von Rolands namn på pärm och titelblad, är ett sådant hopkok av omskrivningar, uteslutningar och rena tillägg att det nästan övergår ens förstånd.

Som Carl von Rolands "memoarer" är boken ett rent falsarium, så stora är tilläggen, uteslutningarna, misstagen och omskrivningarna.

Som "äventyrsroman", vilket varit en hederligare beskrivning på boken, är den ett plagiat av Carl von Rolands memoarer. Och hade den varit avsedd att vara en äventyrsroman måste detta tydligt framgå av inledning osv. Bland annat för att inte lura läsaren.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 4 december 2004, 16:26

Dessa Rolands memoarer som tydligen har en stor kärna av sanning, har de legat som grund till Widdings figur Wild och YR - och hans flykt från Ryssland?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 4 december 2004, 17:11

Hur sant originalet är nog svårt att säga, ibland får man känslan över att Roland överdriver högst betydligt. "Flykten från Ryssland" är en slags omarbetning av Rolands verkliga memoarer, till något slags "romanmemoarer" . Vill man veta vad Roland själv skrev om sin flykt ska man undvika "Flykten från Ryssland". Widding använde Rolands memoarer, men hämtade stoff också från en rad andra håll.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Inlägg: 553
Blev medlem: 26 maj 2004, 18:19
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av CRS » 8 december 2004, 17:47

Man kan fråga sig om inte SMB genom utgivandet av "Rolands memoarer" gjort sig skyldiga till en grov marknadsföringsbluff. De som är så måna om sin kvalitét. Det är märkligt att inte Alex Svensson, som presenterade poken i nr 7 av Pennan & Svärdet, lade märke till de uppenbara skillnaderna mellan Janssons och Brings versioner. Medan Bring har hållit sig till originalmanuset har Jansson hittat på en hel del egna episoder. Frågan blir om Svensson ens läst nyutgåvan eller skrivit utefter egna förväntningar.

Skriv svar