En kanonbra bokklubb!

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Borstrand
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 25 oktober 2002, 01:09
Ort: Höllviken i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Borstrand » 16 augusti 2004, 17:32

Något jag brukar falla för ibland är när dom säger att det är en numrerad upplaga, särskilt för SMB:s medlemar... för då måste jag bara ha boken.

Sen att den brukar finnas onumrerad i boklådorna samtidigt och att tom SMB kan trycka upp fler böcker, även dom onumrerade, är en helt annan sak :)


Hehe men aja... nu har jag gnällt klart, för jag tycker SMB är den bästa bokklubben jag stött på och utan dom hade jag förmodligen inte alls haft så många bra böcker i min bokhylla som jag har nu (å andra sidan hade jag förmodligen haft en bättre ekonomi :wink:)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 augusti 2004, 10:40

Borstrand skrev:Något jag brukar falla för ibland är när dom säger att det är en numrerad upplaga, särskilt för SMB:s medlemar... för då måste jag bara ha boken.
Word! Jag håller med dig om att SMB är en bra bokklubb, men tusan vad den tär på ens ekonomi... Jag är glad att det är bara 2 böcker/år jag behöver köpa, annars skulle jag allvarligt inte klara mig. Funderar nu på att köpa Voss Soldat i WSS. :) Alternativt om jag utnytjar min gratisbokkupong på SMB-dagen. :)

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: 30 april 2004, 09:48
Ort: Katrineholm

Inlägg av Kai Robert » 18 augusti 2004, 16:23

Tomas Ibsen skrev:
Borstrand skrev: Word! Jag håller med dig om att SMB är en bra bokklubb, men tusan vad den tär på ens ekonomi... Jag är glad att det är bara 2 böcker/år jag behöver köpa, annars skulle jag allvarligt inte klara mig. Funderar nu på att köpa Voss Soldat i WSS. :) Alternativt om jag utnytjar min gratisbokkupong på SMB-dagen. :)
Om man tycker att den tär på ekonomin så kan man vända sig till andra bokklubbar t.ex. http://www.bokus.com
Soldat i waffen SS 170:- bokus, 232:- SMB, Tio dagar till dagen D 169:- bokus, 225:- SMB. Dessutom tar bokus bara 19:- i avgifter mot 49:- för SMB.
Jag gjorde själv en blunder, köpte Avgörandets ögonblick (dock inte på SMB) för 235:-, finns på bokus för 109:-.

MVH Kai

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 18 augusti 2004, 17:19

8O HerreGUD! Tror jag ska visa lite mer misstroende mot SMB-ledningen och beställa där istället... :?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 18 augusti 2004, 21:43

Jag har varit med i SMB men sedan jag var utomlands en termin så lade jag mitt medlemsskap på is. Jag har inte återupptagit det, trots detta läser jag minst lika många intressanta böcker som jag gjorde när jag var medlem. Det är klart att med SMB får man tips på många fina böcker men det kan man få på annat sätt också, det räcker till exempel att bara titta i denna avdelningen då och då. Det är dessutom rätt skönt att slippa oroa sig för att bokhyllorna ska ta slut och att det inte finns plats för en ny bokhylla. (starkdryckerna måste ju också få plats) :D

Jag vill absolut inte uppmana någon att gå ur SMB (det är ju era pengar och er plats i bokhyllorna) men det är förföriskt att varje månad få hem en tidning med intressanta böcker som blir hemlevererade. Bibliotek är helt klart underskattade, då riskerar man inte ens att bli sur över att man köpt en dålig bok, på sin höjd har man kastat bort några timmar av sitt liv.

/Martin

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 18 augusti 2004, 22:23

Tomas Ibsen skrev
HerreGUD! Tror jag ska visa lite mer misstroende mot SMB-ledningen och beställa där istället...
till och med CDON.COM är ganska bra, "krig och kultur" av Keegan och "Hitlers generaler" samt många andra böcker är faktiskt hela 100 kronor billigare än i exempelvis bokhandeln.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 augusti 2004, 15:21

Perra skrev:
Tomas Ibsen skrev
HerreGUD! Tror jag ska visa lite mer misstroende mot SMB-ledningen och beställa där istället...
till och med CDON.COM är ganska bra, "krig och kultur" av Keegan och "Hitlers generaler" samt många andra böcker är faktiskt hela 100 kronor billigare än i exempelvis bokhandeln.
8O Jag har förlorat en hel del pengar tiden jag varit med i SMB. Dessutom har de inte så mycket om stormakts- och frihetstiden i SMB, vilket jag börjar intressera mig för (åren runt 1600-1850, typ). Knappt säkert om jag kommer kunna gå på SMB-dagen då jag måste köpa en nu mobiltelefon och lite nytt material till skolan. :?

Tack för tiset om CDON iallafall, jag hade ingen aaaning om att de sålde böcker. Faktiskt.

Användarvisningsbild
peojon
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 7 juli 2004, 15:02
Ort: Stockholm

Inlägg av peojon » 19 augusti 2004, 22:25

För att handla böcker på internet så är pricerunner.com att rekomendera. Där jämförs priserna på de flesta kända bokhandlarna på nätet.
/P-O

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 19 augusti 2004, 23:33

var på flyguppvisning här om dan och gick med! verkar uppenbarligen ypperlig. väntar på mina medlemspapper :)


men så läste jag era inlägg....... ahaha, aja vi får väl se :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 augusti 2004, 08:48

Tja, det ger ju en rätt vinklad bild. Det är ju en bra bokklubb. Den är gratis mot att man köper en bok i halvåret, fast dom försöker ju se till att man köper varje månad, som alla andra bokklubbar. Sen står det ju massa roliga saker i medlemstidningen om olika historiska händelser. Senast nu så stog det om Operation Dragoon. Man får reda på massa saker man inter skulle ha lärt sig annars.
Men så är det ju det här med pengabiten som jag gnällt om i massa inlägg nu... :|

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 20 augusti 2004, 13:14

Det finns ju för och nackdelar med allting. Personligen tycker jag att när det gäller SMB väger fördelarna över. Mycket information och bara krav på en bok i halvåret.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 augusti 2004, 18:42

Någon som var på SMB:s dag som kan redogöra vad som hände? Var förhindrad att komma.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 23 augusti 2004, 17:07

Usquebaugh skrev:Mycket information och bara krav på en bok i halvåret.
Ursäkta? SMB har inget köpkrav.

/Marcus

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 23 augusti 2004, 17:10

Marcus Wendel skrev:
Usquebaugh skrev:Mycket information och bara krav på en bok i halvåret.
Ursäkta? SMB har inget köpkrav.

/Marcus
Jo, de har det. Två böcker per år fördelat på en bok i halvåret. Minst. Det vet jag därför att det var därför jag provade att bli medlem. En bok i halvåret och inga avgifter. Hm, börjar förstå varför de ibland har så höga priser.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 23 augusti 2004, 18:30

Tomas Ibsen skrev:
Marcus Wendel skrev:
Usquebaugh skrev:Mycket information och bara krav på en bok i halvåret.
Ursäkta? SMB har inget köpkrav.
Jo, de har det. Två böcker per år fördelat på en bok i halvåret. Minst. Det vet jag därför att det var därför jag provade att bli medlem. En bok i halvåret och inga avgifter. Hm, börjar förstå varför de ibland har så höga priser.
Det är inte vad de själva säger:
SMB:s enkla medlemsregler i senaste Pennan & Svärdet skrev:Du har inget köptvång.
smb.nu skrev:Slutligen, är det något köptvång i SMB?

Nej. Det enda Du måste komma ihåg är att skicka in det portofria svarskortet och avbeställa den särskilt utvalda förmånsboken om Du inte vill ha den. Om Du vill lämna SMB är det bara att meddela medlemsservice, så stryks Du omgående.
http://www.smb.nu/smb/fragor_och_svar.asp

/Marcus

Skriv svar