Under hagekors og Dannebrog

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Under hagekors og Dannebrog

Inlägg av Ljunggren » 6 augusti 2004, 12:13

Var i Köpenhamn igår och köpte rubr bok - en 521 sidor paperbck för DKK 149:- av trion Christensen, Poulsen & Scharff-Smith. På baskidan står att läsa:

"Denne bog handlar om en gruppe danske statsborgere som oplevde nogle af de mest dramatiske sider av den verdenskrig som rasede mellem 1939 og 1945. De var soldater i den nazistiske militärorganisation Waffen SS og blev insadt på den hårdeste front af dem alle, östfronten. Omkring 6 000 kom til at gjöre tjenest her i löbet af krigen - og en tredjedel af dem faldt inden kapitulationen. For mange af de ovrige fulgte flere år i fangenskab i allierede krigsfangelejr og danske fänglser."

Har någon redan läste denna bok? Från det lilla jag redan bläddrat i boken, ger den en betydligt mer nyanserad bild av de frivilliga än t ex Bosse Schön, med bl a en 18 sidor lång källförteckning och många tidigare ej publicerade bilder.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 6 augusti 2004, 18:28

Jag köpte den för ett antal år sedan, men har tyvärr inte läst mer än delar av den fortfarande, det tycks alltid vara någon annan bok som kommer före så att säga. De delarna jag läst var dock bra och jag vill minnas att den fick ett bra mottagande när den kom ut.

/Marcus

Skriv svar