"I miraklets tid" av Maja Hagerman

Skriv svar
Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem

"I miraklets tid" av Maja Hagerman

Inlägg av Raskolnikov » 20 juni 2004, 18:36

Jag läste för en tid sedan ut denna rikligt ilustrerade bok, säg varannan, vartredje sida är nämligen helsidesbilder, företrädesvis tagna i eller på kyrkor och enskilda konstverk däri. Just bilderna är nog den största behållningen med boken då texten ofta översköljs av författarens filosoferande och poetiska liknelser av alla platser de tycks ha besökt för denna bok, tyvärr får man, tycker jag, inget riktigt bra grepp om ämnet boken ska behandla, snarare brottsstycken.

Måhända kan författaren vara ursäktad om det inte finns goda källor i tillfredställande mängd från kyrkbyggande under tidig medeltid i Sverige, vilket skulle motivera utfyllnad med monologer och filosoferande, vilket även jag brukar tillämpa för att dryga ut uppsatser, fast det är inte så givande att läsa.

För dem som inte har läst den så handlar alltså boken primärt om medeltida kyrkbyggnation i Sverige men berör även kristendomens framväxt runt medelhavet och i Norden.

Jag skulle högeligen uppskatta andras åsikter om boken, vad tycker ni?

erik_nils
Medlem

Inlägg av erik_nils » 21 juni 2004, 01:24

Jag har inte läst denna bok som du nämner men däremot Kungens män av Hagerman och den var mycket mycket bra. Kanske den bästa om den tidiga medeltiden på svenska.

Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem

Inlägg av Raskolnikov » 21 juni 2004, 17:35

åh? vad var det som var bra med den? var den bra upplagd? relevanta anmärkningar och så? en röd tråd boken igenom?(vilket allt saknas i den här boken), för jag blev föga imponerad av hagermans författar-förmåga efter att ha läst "i miraklets tid". En irriterande sak är att boken har rubriker två meningar långa, som tar upp en halv sida vardera, har denna hagerman ett förflutet som tidnings-skribent månne?

erik_nils
Medlem

Inlägg av erik_nils » 22 juni 2004, 00:29

Spåren av kungens män hade en röd tråd och var så pass bra skriven att den renderade henne Augustpriset 1996.

Motivering löd sä här:

"Maja Hagerman har på ett lysande sätt sammanfattat resultatet av ny forskning kring ett av de mest fascinerande skeden i vår tids historia: brytningen mellan hedendom och kristendom. Beskrivningen av hur kungens män kristnade Sverige är sammanvävd med enandet av landet. Hagerman gör ny kunskap tillgänglig en vederhäftig och fantasieggenade skildring av Sverige för tusen år sedan."

Skriv svar