Hitlers ubåtskrig 1 från SMB - Bra?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Klasse
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: 24 mars 2004, 23:39
Ort: VästraGötaland

Hitlers ubåtskrig 1 från SMB - Bra?

Inlägg av Klasse » 18 april 2004, 21:22

Jag fundera på att köpa Hitlers ubåtskrig, del 1 Har någon av er läst den?

Klasse

Användarvisningsbild
Kapitän zur See
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 22 juni 2003, 23:30
Ort: Sverige

Inlägg av Kapitän zur See » 26 april 2004, 15:11

Är det en översättning av Clay Blairs böcker Hitler's U-boat War?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 27 april 2004, 21:55

Kapitän zur See skrev:Är det en översättning av Clay Blairs böcker Hitler's U-boat War?
Ja.

/Marcus

Användarvisningsbild
Kapitän zur See
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 22 juni 2003, 23:30
Ort: Sverige

Inlägg av Kapitän zur See » 28 april 2004, 21:24

Böckerna har fått en del kritik pga författarens attityd (dock ingen aning om hur den svenska utgåvan är).

En bra recension finns på http://www.uboat.net/books/reviews.html/title/537. Längst ner på sidan framförs en del kritik som kanske kan vara intressant att ta del av.

Användarvisningsbild
Kapitän zur See
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 22 juni 2003, 23:30
Ort: Sverige

Inlägg av Kapitän zur See » 28 april 2004, 21:39

Här är några utdrag ifrån http://www.amazon.com. Som synes varierar åsikterna.

Now if we cast aside the statistical scope of these 2 volumes, something must be said:
When a work is so heavily tainted with bias (it seems like Mr. Blair was a German hater) the final product of the author lacks the necessary objectiveness to render an accurate assessment of what happened in the Atlantic theather in World War II.

Mr. Blair goes way overboard when he refers to the German skippers "as civilian volunteers...manning cheap mass produced submarines". (Maybe Mr. Blair was a "natural born submarine crewmen" who had no necessity to volunteer for the navy.)

Well, not bad for a bunch of "civilian volunteers" manning such "inferior" submarines.


------------------

Nevertheless, there is a certain taste of bias, and even something i would refer to as a very powerful commitment Mr. Blair took on his shoulders to ridiculize and to make fun on the German seamen and staff officers which formed the U-boat arm in the German navy in World War II. Someone much more sensitive and emotional could also believe that Mr. Blair was a German hater.

------------------

It's hard to imagine how anyone could surpass this volume, and its 1939-41 companion. Blair knows his subject firsthand as a submariner, and has brought a huge amount of data to play in his account. It's the definitive work on U-boats, and the various campaigns waged with them.

-------------------

Clay Blair has alredady established himself as an authority on submarine warfare, and as a former American submariner he knows of that which he writes. His two volume work "Hitler's U-Boat War" is in many ways his best work to date and must certainly be considered as one (if not the) definitives works on German u-boat warfare. Divided into two volumes, Blair gives a complete picture of the development, crest and ultimate demise of the German attempt to fight a war, actually two wars, at sea with limited resources.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 11 maj 2004, 19:42

Jag tycker del 1 & 2 i den svenska upplagan är helt ok, dock har jag inte läst den engelska utgåvan. En sak jag irriterat mig på är en hel del misstag i texten, men jag misstänker att det uppkommit i översättningen.

Sedan sägs det ju att den svenska utgåvan inehåller en hel del "extramaterial", men förutom tilläggen med sänkta svenska fartyg så vet jag inte exakt vad det är som är tillagt.

Dock, jag tycket böckerna är bra. Dock kan jag kanske hålla med en del av kritiken på den länken som bifogades förut, http://www.uboat.net/books/reviews.html/title/537

Tonen i boken kan vara ganska arrogant.
Dock ska påpekas att jag inte är någon expert på ubåtskrig.

Skriv svar