Hej FredH.
Jag kanske ska säga att även om jag tycker att boken inte var så bra, så är jag ändå glad att ha läst den.
Om jag orkar så ska jag sätta mig ned och göra vissa jämförelser och precisera min kritk.
Att läsa om hur Monty får en skrapa är alltid trevligt, jag förstår att han blev impopulär bland kollegor.
Angående kartorna i boken finns det också mycket att önska, dem är av ganska dålig standard. Det finns inte ens skala angiven, vilket är helt oförlåtligt.
Men, jag håller med dig om att den fyller sitt syfte väldigt bra till läsare som inte har så breda förkunskaper.
Hälsningar/David
Avgörandets ögonblick : Invasionen i Normandie 1944
Håller med om kartorna, de är lite väl enkla.
Ofta t.ex. anges orter som ínte finns med på kartorna bredvid.
Vilket gör det mycket svårt att hänga med i rörelserna på förbanden.
Men boken är läsvärd, mest kanske beroende på att de, som de säger, ger en mer utomstående syn på kriget än tidigare verk.
Ofta t.ex. anges orter som ínte finns med på kartorna bredvid.
Vilket gör det mycket svårt att hänga med i rörelserna på förbanden.
Men boken är läsvärd, mest kanske beroende på att de, som de säger, ger en mer utomstående syn på kriget än tidigare verk.
- Raskolnikov
- Medlem
Vad är så roande med att Montgomery får sig "en känga"? jag tycker att det var en stereotyp beskrivning av honom, de hakade på tåget, det verkar vara någon sorts trend att håna honom.Att jag inte störde mej så mycket på detta återkommande inslag i böcker som behandlar tiden då "monty" var verksam var att de lämnade någon liten brasklapp i boken i någon form.
- Foelkersam
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Jag har precis läst färdigt boken, och även om mycket till en början kändes som gammal skåpmat, så blev den intressantare efterhand. En del av analysen och slutsatserna var uppfriskande, och man förvånas över t.ex. engelsmännens ineffektivitet och amerikanernas räddhågsenhet. Kartorna kunde varit bättre (men det finns skalor!), och bildmaterialet mer rikhaltigt, samt att språket haltade på några ställen (kändes som direktöversättningar från engelska) men på det hela taget är detta en mycket bra bok om D-dagen och kampanjen i Normandie, även jämfört med utrikiska böcker.
- Kai Robert
- Medlem
Jag läser boken sakta men säkert, samtidigt som jag bläddrar i Alarm i atlantvallen och söker på nätet vartefter jag går igenom kapitlena.
Det gör att det tar väldigt lång tid att läsa igenom denna bok men jag får en bredare inblick i händelserna omkring invasionen.
Boken tycker jag är helt underbar, späckad med fakta vilket underlättar om man vill söka mer information om dessa händelser.
Det som är bra är att den inte bara handlar om invasionen utan också väldigt mycket om de svårigheter som de allierade hade efter landstigningen och vilka svårigheter de hade att rycka fram genom Frakrike.
/ Kai
Det gör att det tar väldigt lång tid att läsa igenom denna bok men jag får en bredare inblick i händelserna omkring invasionen.
Boken tycker jag är helt underbar, späckad med fakta vilket underlättar om man vill söka mer information om dessa händelser.
Det som är bra är att den inte bara handlar om invasionen utan också väldigt mycket om de svårigheter som de allierade hade efter landstigningen och vilka svårigheter de hade att rycka fram genom Frakrike.
/ Kai