Avgörandets ögonblick : Invasionen i Normandie 1944
Avgörandets ögonblick : Invasionen i Normandie 1944
Är det någon som har läst boken Avgörandets ögonblick : Invasionen i Normandie 1944 av Niklas Zetterling och Michael Tamelander?
Är den värd att köpa?
Är den värd att köpa?
- Bilagor
-
- 9113012045.gif (15.94 KiB) Visad 3732 gånger
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Marcus Svernvik
- Medlem
- Mathias Forsberg
- Medlem
En liten kul grej är att Michael Tamelander skalman läsare.
Hans alias är wellington.
Ni kan se hans inlägg i tråden ni WWII bok av Tamelander på sidan 2.
Där fick vi möjligheten att ställa frågor till honom, läs gärna tråden och har någon nån fråga så ställ den så får vi se om han har möjlighet att svara.
snacka om exklusivt för just skalmanläsare, du ska vara stolt Marcus!
Hans alias är wellington.
Ni kan se hans inlägg i tråden ni WWII bok av Tamelander på sidan 2.
Där fick vi möjligheten att ställa frågor till honom, läs gärna tråden och har någon nån fråga så ställ den så får vi se om han har möjlighet att svara.
snacka om exklusivt för just skalmanläsare, du ska vara stolt Marcus!
- Raskolnikov
- Medlem
- Foelkersam
- Medlem
Hej, jag läste boken för ett tag sen och blev mycket besviken, den kändes väldigt kopierad och utan bra 'flyt' i texten. Ni kan läsa mer i denna 'tråd'.
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=44100
Hälsningar/David
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=44100
Hälsningar/David
- Foelkersam
- Medlem
Hej FredH, läste du den kopierade tråden?
Jag tycker att den är alldeles för influerad och imiterad av Max Hastings "Overlord". Det känns som om man har läst ett antal verk och sedan satt samman dessa till ett verk.
Vad jag menar med att språket inte flyter bra, så menar jag att den är skriven i en enkel språkdräkt som gör att läsningen inte riktigt blir njutbar, det känns som om författarna har försökt rikta in sig till en så bred publik som möjligt. Detta problem anser jag att man också finner i Zetterling/Frankson "Slaget om Kursk"
Vänliga hälsningar/David
Jag tycker att den är alldeles för influerad och imiterad av Max Hastings "Overlord". Det känns som om man har läst ett antal verk och sedan satt samman dessa till ett verk.
Vad jag menar med att språket inte flyter bra, så menar jag att den är skriven i en enkel språkdräkt som gör att läsningen inte riktigt blir njutbar, det känns som om författarna har försökt rikta in sig till en så bred publik som möjligt. Detta problem anser jag att man också finner i Zetterling/Frankson "Slaget om Kursk"
Vänliga hälsningar/David
Jo jag läste tråden som du länkade till.
Tycker att det käns lite väl vagt att anklaga dem för kopiering med att endast motivera det med att det "käns" så.
Lite mer precist bör det vara.
Att flera olika forskare och författare skriver om samma historiska händelse kan få den effekten. En viss händelse går kanske inte att beskriva på så särskillt många sätt.
De skriver faktiskt i förordet följande:
Vilket inte för mig förtar de intressanta resonemang som de för i boken. Speciellt rörande de olika krigförandenationers egna dokument och historiska beskrivningar om händelserna.
Samt att den självgode "Monty" får sig ett par riktiga skrapor gör det än bättre.
Tycker att det käns lite väl vagt att anklaga dem för kopiering med att endast motivera det med att det "käns" så.
Lite mer precist bör det vara.
Att flera olika forskare och författare skriver om samma historiska händelse kan få den effekten. En viss händelse går kanske inte att beskriva på så särskillt många sätt.
De skriver faktiskt i förordet följande:
Vilket för mig förklarar ganska direkt varför boken, för en kunnig person på området, kan te sig som "enkel".Den är skriven för den som inte äger någon tidigare expertkunskap på området.
Vilket inte för mig förtar de intressanta resonemang som de för i boken. Speciellt rörande de olika krigförandenationers egna dokument och historiska beskrivningar om händelserna.
Samt att den självgode "Monty" får sig ett par riktiga skrapor gör det än bättre.