Dateringar av romerska verk kan göras lite grovt enligt stilen, som varierade under århundradena. Jag skulle väl säga att bysten stämmer överens med den tidens porträttyp, kallad
verism, eller republikansk stil. Det är realism som eftersträvas, ingen idealisering förekommer vid porträtteringen - alla skavanker ska med.
Men, hur har man identifierat porträttet som varandes Caesar frågar jag mig? Finns där någon text? För från porträttet själv kan jag inte se att man kan göra någon identifiering - vi vet inte hur Caesar såg ut. Även bevarade porträtt som faktiskt kan identifieras som avbildandes Caesar, ser olika ut allihop. Och vad jag vet finns det inget specifikt kännetecken på porträtt av Caesar, likt Alexanders lock...
Att man hittar en byst av någon prominent romare i floden vid en stad som Caesar grundat säger naturligtvis ingenting om huruvida det är Caesar som avbildats. Många prominenta romerska statsbor avbildade sig själva. Det kan lika gärna här handla om att någon har intresse av att hävda att det är Caesar.
*Och i artikeln beskrivs Caesar som kejsare, det skulle jag inte säga att han var.
Mvh -Dan