Det romerska vägnätet

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Petthu
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 augusti 2006, 15:06
Ort: Eskilstuna

Det romerska vägnätet

Inlägg av Petthu » 17 augusti 2006, 15:16

När man läser om romarriket så marcheras det ju en hel del... Jag skulle vilja veta mera om vägnätet inom imperiet (var slutade via Appia t.ex?) och vid ungefär vilken tid vägarna byggdes. Likaså om marschvägar och diverse platser och provinser. Man vill gärna veta var t.ex Lugdunum låg även om jag i det fallet vet att det var Lyon.

Jag är också intresserad av tips om länkar/litteratur om den "vanlige" medborgarens liv. Om en legionär hade barn, var fanns dom? Fick de utbildning? Förväntades de bli legionärer? Hur levde mindre bemedlade i staden Rom? osv... Ni fattar vad jag är ute efter.

Jag är bara allmänt intresserad av histora och varken expert eller student, har just börjat intressera mig för lite fördjupningar kring Rom. Är det någon som har tips om länkar till kartor eller tips om böcker gällande ovanstående ämnen?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Det romerska vägnätet

Inlägg av Hexmaster » 17 augusti 2006, 15:46

Petthu skrev:var slutade via Appia t.ex?
Det varierade:
http://en.wikipedia.org/wiki/Via_Appia
Petthu skrev:Jag är också intresserad av tips om länkar/litteratur om den "vanlige" medborgarens liv. Om en legionär hade barn, var fanns dom? Fick de utbildning? Förväntades de bli legionärer? Hur levde mindre bemedlade i staden Rom? osv... Ni fattar vad jag är ute efter.
Något som går långt utanför trådens titel, verkar det som. :)

Min egen favorit är Dagligt liv i antikens Rom av Jérôme Carcopino. Den lever definitivt upp till titeln; kejsare och slag nämns, men i huvudsak är det kläder, sömnvanor, hyresnivåer och tusen andra vardagligheter som avhandlas.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28808
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

vägnätet

Inlägg av Hans » 21 augusti 2006, 13:59

Denna länk kan kanske vara av intresse.

Jag skall forska lite i mina "arkiv", för några år sedan hjälpte jag en student med ett arbete om hur det romerska vägnätet sammanföll med moderna kommunikationsleder och som tack för hjälpen fick jag en kopia som jag hoppas att jag inte har slarvat bort.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28808
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: vägnätet

Inlägg av Hans » 15 september 2006, 12:19

Jag har en hel bunt liknande men de är enorma .pdf filer så om någon verkligen är intresserad så får jag bli mutad att bränna en kopia.

MVH

Hans
Bilagor
Roman.JPG
Roman.JPG (97.36 KiB) Visad 3024 gånger

Skriv svar