Nu förstår jag inte vad du menar faktiskt. Anser du att påståendet skulle ha någon form av sanningsvärde?Dûrion Annûndil skrev:Eftersom Olof kommenterar med att man försöker uppfostra elever i att "invandring är bra för rasen" med detta resonemang, så tolkar jag det som att nonsenspåståendet gäller just invandringens nytta för "rasen".
Så är det naturligtvis inte, detta påstående är lika mycket som Lundborgs motsatta rent poilitiskt/uppfostrande. Lundborg satte man på att bevisa sin tes tills ivriga politiker tyckte att man inte längre kunde vänta när det inte gick så bra så man körde igång med lite rashygien ändå. Förvisso i Sverige främst efter individuelt avvikande men också efter ras. Denna tes är i pricis samma skola. Man struntar i vetenskapliga bevis och framför det som är tidens politiskt korrekta budskap.
Även om jag blivit lite mer osäker på att texten verkligen är omarbetad som jag skrev ovan så funderar jag på att försöka leta rätt på en tidigare upplaga av samma bok för att se hur det politiska budskapet såg ut då.
Men det mest anmärkningsvärda är att den som idag främst av alla har axlat Lundborgs mantel och använder raspåståenden för att framföra sina politiska budskap är Hagerman som bland annat förnekar germanernas existens och slår vilt på och förtalar även seriös helt värderingsfri forskning för att få fram sitt politiska budskap.
DN:s recension var inte helt positiv som visades ovan. Det var inte heller SvD:s
http://www.svd.se/dynamiskt/rec_littera ... 474759.asp
Notera slutknorren:
Maja Hagermans bok är en annan berättelse om vårt förgångna och det är en angelägen berättelse. Om det i djupaste mening är en sannare berättelse är omöjligt att avgöra, men det är i varje fall en mer användbar berättelse....
Man kunde bara önskat att Håkan Arvidsson varit tydligare. Men helt klart så ser han ju rakt igenom vad det är frågan om. Själv är jag faktiskt upprörd över att just den person som främst av alla bär idén om den politiserade rasidéologin vidare (att substanslöst förneka raser är en politiserad rasidéologi) har mage att sprida så mycket förtal.