Vad hade rome för belägrings vapen
-
- Medlem
hej jag unndrar en sak!
hade dem trebuche
trebuche anses har uppfunnits i Kina någon gång mellan 500-talet och 300-talet f.Kr. och nådde Europa någon gång på 500-talet e.Kr. Blidor användes i Italien för första gången på 1100-talet och dök för första gången upp i England 1216 vid belägringen av Dover.
Romarriket avser vanligtvis kejsartiden, tiden efter år 31 f.Kr.
År 476 e.Kr. har i traditionell historieskrivning angivits som året då Romarriket upphörde att existera
var Alexander i strid nån gång med rome
hade dem trebuche
trebuche anses har uppfunnits i Kina någon gång mellan 500-talet och 300-talet f.Kr. och nådde Europa någon gång på 500-talet e.Kr. Blidor användes i Italien för första gången på 1100-talet och dök för första gången upp i England 1216 vid belägringen av Dover.
Romarriket avser vanligtvis kejsartiden, tiden efter år 31 f.Kr.
År 476 e.Kr. har i traditionell historieskrivning angivits som året då Romarriket upphörde att existera
var Alexander i strid nån gång med rome
-
- Medlem
-
- Medlem
a
jag hittade här vad dem annvände
The Romans used battering rams, ballistae, siege towers, and later onagers for siege weapons
ser ut som dem inte hade någon trebuche
var rome och Makedonien i krig någon gång
The Romans used battering rams, ballistae, siege towers, and later onagers for siege weapons
ser ut som dem inte hade någon trebuche
var rome och Makedonien i krig någon gång
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Jag antar att Oddball läser en del på engelska, där det heter ju Rome. Och så vet han att engelsmännen sätter gärna stor bokstav där svenskarna har liten - och så blev det rome. Gissar jag.Giancarlo skrev:Det heter Rom, eller Roma inte "rome"..
Alltså Rom, eller Roma om man vill låta italienskinspirerad, eller Rome om man kör med angliscismer...
-
- Medlem
jo jag ä lite dålig på stavning
jag har köpt 200-300 romerska figurer i skala 1:72
och efter som det fanns ganska mycket av makedonska figurer så köpte ja dem också
det ska bli en diorama på 75x40cm med massa gubbar,war elefants och katapulter.
Inget är jobbigare änn när man inte har läst på ordentligt
när man har gjort klart allt och så upptäker man lite fel.
Blir det här en bra diorama tror ni 200 romare vs makedonska 300 fig med elefanter
eller ska man bytta ut den macedonska armen till ett kändare slag som hannibals slag med hans elefanter
jag har köpt 200-300 romerska figurer i skala 1:72
och efter som det fanns ganska mycket av makedonska figurer så köpte ja dem också
det ska bli en diorama på 75x40cm med massa gubbar,war elefants och katapulter.
Inget är jobbigare änn när man inte har läst på ordentligt
när man har gjort klart allt och så upptäker man lite fel.
Blir det här en bra diorama tror ni 200 romare vs makedonska 300 fig med elefanter
eller ska man bytta ut den macedonska armen till ett kändare slag som hannibals slag med hans elefanter
-
- Medlem
Rom hade en rad krig mot Makedonien, vilket började under 2:a Puniska kriget mot Hannibal. Hannibal slöt förbund med kung Filip V av Makedonien 215 f.Kr. Detta fördes vid sidan av det större kriget, och kallades det 1:a Makedonska kriget. Det slutade i stort sett oavgjort 205.
År 200 var det dags igen, för Roms allierade Pergamon, Rhodos och Athen begärde hjälp mot Makedonien. Filip V förlorade slaget vid Kynoskephylai (stavas lite olika...) år 197, vilket ändade det 2:a Makedonska kriget. Makedonien förlorade då 1000 talenter och nästan hela sin flotta i freden.
Mellan 171 och 168 f.Kr utkämpades så det 3:e Makedonska kriget. Filip V:s son, kung Perseus, försökte återta Makedoniens maktställning i Grekland vilket till slut oroade Rom som besegrade Perseus i slaget vid Pydna den 22 juli 168 f.Kr.
Så det finns nog en hel del att illustrera i ett diorama mellan Rom och Makedonien.
Mvh -Dan
År 200 var det dags igen, för Roms allierade Pergamon, Rhodos och Athen begärde hjälp mot Makedonien. Filip V förlorade slaget vid Kynoskephylai (stavas lite olika...) år 197, vilket ändade det 2:a Makedonska kriget. Makedonien förlorade då 1000 talenter och nästan hela sin flotta i freden.
Mellan 171 och 168 f.Kr utkämpades så det 3:e Makedonska kriget. Filip V:s son, kung Perseus, försökte återta Makedoniens maktställning i Grekland vilket till slut oroade Rom som besegrade Perseus i slaget vid Pydna den 22 juli 168 f.Kr.
Så det finns nog en hel del att illustrera i ett diorama mellan Rom och Makedonien.
Mvh -Dan
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
ha ha
Macedonian phalanx vs. Roman legion
ja jag hittade lite mer iformation
här
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Cynoscephalae
Macedonian phalanx vs. Roman legion
ja jag hittade lite mer iformation
här
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Cynoscephalae
-
- Medlem
-
- Medlem
Andreas K skrev:Jaså så var det. Jag kommer ihåg att vi diskuterade Pyrrhus släktskap med Alexander i en annan tråd.Nej, han var illyrier, men han räknade släktskap med Alexander eftersom dennes mor Olympia var illyrier.
Ja, för att inte tala om att vi hade en medlem som var en ivrig anhängare av det albanska i allmänhet, och albanernas /illyriernas centrala (men inte riktigt erkända) ställning i den medelhavseuropeisk-nordafrikanska världshistorien.
Detta här var naturligtvis ett paradexempel på hans teser.
Slut på parentesen - innan den blir till OT.