scutum
-
- Medlem
scutum
hur realistiska är dom rödmålade scutum sköldarna med gula reliefer?? Som man ser lite överallt som nya legionärer har....har sådana funnits?? eller är det förenklade kopior??
läste att alla scutum var klädda med läder samt relifer typ (blixtar & vingar)
av smide,,,,,
Mvh Kentauer
läste att alla scutum var klädda med läder samt relifer typ (blixtar & vingar)
av smide,,,,,
Mvh Kentauer
-
- Medlem
-
- Medlem
men på ett museum i rom (romana civilta) hade dom en scutum från ca 50 Ad
och den var klädd med brunt läder & smidda blixtrar,,Då är väl frågan om & när dom började
måla sina sköldar röda med gula reliefer???
av dom repliker som finns att beskåda ( om det nu inte är förenklade repliker så måste dom ha målat rött på lädret
och dekorerat blixtrar med gul färg?? autentiskt sett så stämmer väl det inte ...Då smidda reliefer borde stå imot hugg
& slag bättre än målningsdekorationer,,,Och därmed förlänga sköldens livlängd!!!
Mvh Kentauer
och den var klädd med brunt läder & smidda blixtrar,,Då är väl frågan om & när dom började
måla sina sköldar röda med gula reliefer???
av dom repliker som finns att beskåda ( om det nu inte är förenklade repliker så måste dom ha målat rött på lädret
och dekorerat blixtrar med gul färg?? autentiskt sett så stämmer väl det inte ...Då smidda reliefer borde stå imot hugg
& slag bättre än målningsdekorationer,,,Och därmed förlänga sköldens livlängd!!!
Mvh Kentauer
-
- Medlem
Kanske målade man sina scutum först, för att sedan förbättra hållbarheten med smidda blixtar?
Jag har sett ett kort på en scutum från ett museum, kanske samma som du har sett,Kentauer, och den hade smidda blixtar.
Äldre sköldar kanske var lite mer rudimentära, man kanske bara hade blixtarna som dekoration, medan de senare fick ett praktiskt syfte?
Jag har sett ett kort på en scutum från ett museum, kanske samma som du har sett,Kentauer, och den hade smidda blixtar.
Äldre sköldar kanske var lite mer rudimentära, man kanske bara hade blixtarna som dekoration, medan de senare fick ett praktiskt syfte?
-
- Medlem
Någonting säger mig att vissa scutum (tex dom som är målade) är för ett visst syfte
tex parad eller något liknande..typ vakter i ett torn eller så,,,medans andra sköldar var mera gjorda
för närstrider mm.. Men det är bara en ren gissing
jag hittade jingis upplägg om en scutum som hittade i Dura Europos, och den var mycket riktigt målad (påminner lite om en freco målning med djur & människor eller gudar,,,samt blixtar & vingar..men det är från ca 250-300 ad
kentauer
tex parad eller något liknande..typ vakter i ett torn eller så,,,medans andra sköldar var mera gjorda
för närstrider mm.. Men det är bara en ren gissing
jag hittade jingis upplägg om en scutum som hittade i Dura Europos, och den var mycket riktigt målad (påminner lite om en freco målning med djur & människor eller gudar,,,samt blixtar & vingar..men det är från ca 250-300 ad
kentauer
-
- Medlem
Det låter väl inte helt otänkbart? Man kan nog inte utesluta den teorin i alla fall. Av alla sköldar som tillverkats och använts är det kanske inte omöjligt att åtminstone några av dem var målade för att användas i parader eller vakttjänstgöring.Någonting säger mig att vissa scutum (tex dom som är målade) är för ett visst syfte
för närstrider mm..
-
- Medlem
hittade en bild
på en målad scutum.Orginalet från nuvarade syrien
http://www.romancoins.info/MilitaryEqui ... rmour.html
http://www.romancoins.info/MilitaryEqui ... rmour.html
-
- Medlem
jag tror så här...att det hela har med tyngden att göra, Dom äldre generationen scutum
som bör vara runt augustus regeringtid & bakåt.Verkar vara gjorda just av läder & smide.
Men senare utvecklades skölden och (strippades) vart lättare och tämligen lätthanterligare.
lädret ersattes (inte alltid) med linneduk eller lin, dom smidda relieferna tog bort, Men man behöll
samma motiv som tidigare, bara det att man dekorerade(blixtrar & vingar) med typ ockra & schrlackansrött istället...
jag tror att det har med det att göra...eller??
kentauer
som bör vara runt augustus regeringtid & bakåt.Verkar vara gjorda just av läder & smide.
Men senare utvecklades skölden och (strippades) vart lättare och tämligen lätthanterligare.
lädret ersattes (inte alltid) med linneduk eller lin, dom smidda relieferna tog bort, Men man behöll
samma motiv som tidigare, bara det att man dekorerade(blixtrar & vingar) med typ ockra & schrlackansrött istället...
jag tror att det har med det att göra...eller??
kentauer
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-