Goldsworthy citerar ju i stort sett de gamla romerska historikerna. Några andra källor har vi ju inte över hur de olika figurerna agerar. Att Hannibal utrycker sig flera gånger om vad hans målsättning är, står de romerska historikerna för. Hannibal hade heller inte samma möjlighet att förhandla med romarna, han hade ju mindre bemyndigande. Det är Karthagos målsättning som är den viktiga, inte Hannibals. Vad Hannibal sade till karthagiska styret eller till sina officerare har vi egentligen ingen aning om i det här fallet eftersom det inte går att bekräfta från oberoende källor som inte är tendensiösa.Goldsworthy skrev:Hannibal betonade upprepade gånger att han inte stred för att krossa Rom, utan för "äran och makten", och att han ville undanröja de restriktioner som påtvingats Karthago efter det första kriget ochåterupprätta dess dominans i västra Medelhavsområdet.
Detsamma gäller Pyrrhus eventuella åsikter.
Jag håller inte riktigt med Goldsworthy. 216 var Hannibal visserligen obesegrad och tågade runt i södern som han ville, men den strategiska situationen var inte på något sätt ohållbar för romarna. De behärskade havsvägarna kring Italien och kunde åter satsa på att "svälta ut" Hannibal. Områdena i söder hade romerska besättningar som höll stånd i många fall. Hannibal hade uppenbarligen inte bedömt det fruktbart att tåga mot Rom. 10% av stridskrafterna i förlust innebär att 90% återstår.Goldsworthy skrev:Roms vägran att förhandla kan bara ha överraskat Hannibal och kanske sat ner hans humör, men på det hela taget föreföll hans situation i slutet av augusti 216 mycket bra. Hans armé hade fullständigt satt sig fast i Italien och visat sin överlägsenhet över det bästa som Rom hade skickat mot den. Snart skulle större delen av Syditalien avfalla till honom, och de falliska stammarna i Podalen fortsatte sitt öppna uppror. Det fanns ingen anledning att tro något annat än att ett fortsatt tryck mot Rom till slut skulle tvinga romarna att erkänna sig besegrade.
Så här ska alla härförare bete sig. "Alla uppgifter om att motståndet upphör är falska". Det är ett ideal, inte verkligheten, eftersom romerska härförare gav upp både före och efter. I slutändan gav inte Hannibal heller upp, utan tog livet av sig.Goldsworthy skrev:så hade han i alla fall uppträtt som en romersk härförare skulle - han hade omgrupperat sina soldater för att återuppta striden, och han hade vägrat att erkänna sig besegrad eller att förhandla med fienden.
Bara för att göra en historisk paralell:
Låt oss säga att en romersk historiker beskriver det 2:a Världskriget ur en brittisk synvinkel. 1939 Undsätter Storbritanien sin allierade Polen på typiskt brittiskt manér. Efter en rad förkrossande nederlag, och härens undergång i Frankrike, vill parlamentet ge upp. Men in träder Winston Churchhill, som håller ett flammande tal om hur man skall slåss på stränder och i bergen, och aldrig ge upp! Därefter kommer man överens med sina allierade att man inte skall förhandla med fienden förrän denne är krossad. 1945 skriver man under freden. Det brittiska lynnet har segrat, för man ger aldrig upp, och förhandlar inte med fienden förrän man krossat dem.
Är detta 2:a Världskriget i ett nötskal, eller är det något vinklat? Jag vill hävda att det är ungefär samma sak med romersk historieskrivning. Man koncenterar sig på "stora män", och förskönar exemplariska handlingar. Poängen var att ingjuta sina värderingar och uppmana läsarna till att följa dessa exemplum.
Mvh -Dan