Augustus död
-
- Medlem
Augustus död
Tittade på I CLAVDIVS för en tid sedan,,,i serien blir Augustus förgiftad av Livia ( hon hade strykit gift på daddlar som hängde i trädgården) men i Suetonius kejarbiografi står inget om detta i kapitlet om augustus,,,Är det bara ett inlägg från regissören. eller finns det befog för sådana
misstankar,,,,
tacksam för svar
kentauer
misstankar,,,,
tacksam för svar
kentauer
-
- Medlem
Regissören har väl tagit sig den konstnärliga friheten att lyssna på antikt skvaller. Augustus dog 77 år gammal av naturliga skäl. Livias önskan att hennes son Tiberius skulle efterträda honom var redan ordnat sedan länge, Augustus älskade henne, så det finna inga skäl att tro på att hon skulle förgiftat honom. Men misstanken fanns i alla fall redan under antiken som sagt.
Mvh -Dan
Mvh -Dan
-
- Medlem
Regissören för miniserien "I, Claudius" heter Herbert Wise. Han har gjort sin miniserie utgående från böckerna "I, Claudius" och "Claudius the God". De har i sin tur skrivits av författaren Robert Graves. På så sätt är det nog Robert Graves som tagit sig den konstnärliga friheten att lyssna på antikt skvaller och inte direkt regissören Herbert Wise. Trots den konstnärliga friheten är både miniserien och böckerna klassiker.
Senast redigerad av 1 Ralf Palmgren, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Medlem
-
- Medlem
Någon självbiografi av Claudius har man inte hittat. De mest utförliga informationer om Claudius och hans regeringstid hittar man hos Tacitus (Annales XI-XII), Svetonius (Divius Claudius), Dio Cassius (eng Roman History LX) ,Seneca (Ad Polybium, Apocolocyntosis) och Josephus Flavius (Peri tou Ioudaikou polemou eng The Jewish War, History of the Jews).
/ Copernicus
/ Copernicus
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Mmmmmmm jag vet jag håller på med andra delen som just har kommit ut,,,
men det är inte skiven av Suetonius,,, utan av 6 st antika författare (Aelius Spartianus,Julius Capitolinus,AeliusLampriduis,Vulcacius Gallicanus.Trebellius Pollio,samt Flavius Vopiscus och beskriver
kejsare från hadrianus till macrinus
men det är inte skiven av Suetonius,,, utan av 6 st antika författare (Aelius Spartianus,Julius Capitolinus,AeliusLampriduis,Vulcacius Gallicanus.Trebellius Pollio,samt Flavius Vopiscus och beskriver
-
- Medlem
Den boken heter "kejsarhistorier" i svensk översättning men är mer känd under sitt originalnamn "Historia Augusta". Vem eller vilka som har skrivit boken är en omstridd fråga. Författaren/författarna tilltalar ibland kejsar Diocletianus (284-305) och ibland kejsar Konstantin den store (306-337) som om boken är skriven till dem. Flera historiker är dock av den uppfattningen att Historia Augusta skrevs ned betydligt senare under 300-talet av en enda författare. Hela mysteriet med Historia Augusta är ganska fascinerande och jag har aldrig begripit varför någon skulle vilja förfalska en sådan bok.kentauer skrev:Mmmmmmm jag vet jag håller på med andra delen som just har kommit ut,,,
-
- Medlem
-
- Medlem
Enligt antika källor, Claudius lär ha skrivit självbiografi i 8 volymer (böcker) som tyvärr inte bevarades till våra dagar. Andra verk skrivna av Claudius som också försvann spårlöst är bl.a. Etruskernas (Etruriens) historia i 20 volymer, Kartaginas historia i 8 volymer och Augustus' biografi i 41 volymer.kentauer skrev:jag måste nog medge att jag blev lite besviken Copernicus!!!!!
Trodde faktiskt att dom fanns eller åtminstånde har funnits,,,
/ Copernicus
-
- Medlem
Då jag ofta läser att antika eller tidigmedeltida verk har försvunnit spårlöst börjar jag fundera vad kan ha hänt med dem. Spännande då man från senare författare kan observera att de använt verk som inte längre existerar. Jag har nu tre frågor rörande försvunna verk:försvann spårlöst
1) Vad kan ha hänt med Claudius verk? Vet man ungefär när de försvann eller rättare sagt när vet man att de senast har existerat (senare författare har nämligen i flera verk använt nu försvunna verk och som vi på så sätt har litet kännedom om)?
2) Finns Claudius verk citerade i andra verk?
3) Finns det exempel på antika / folkvandringstida / medeltida verk som har varit spårlöst försvunna men som på något sätt återfunnits? Har ni information om hur och var de i så fall har hittats?
-
- Medlem
jag tycker att ämnet om dessa försvunna verk är otroligt kittlande,,,Men om jag får gå vidare på frågan som Ralf skrev... kan det verkligen vara så att 8 verk eller böcker från claudius tid som man (antar) har existerat,,,men inte finns kvar!! hur mycket reeel fakta är det då i boken & i serien I CLAVDIVS,,,,är det bara baserad på antikt skvaller??? som man har hittat lite här & var !!
Kentauer
Kentauer
-
- Medlem
Jag är frestad att säga "svar ja" men Suetonius, som Robert Graves romaner nästan enbart baseras på, var chef över kejsar Hadrianus kansli och hade därmed god tillgång till alla oficiella dokument som fanns i arkiven. Sedan har Robert Graves i skönlitterär stil "förbättrat" den skvalleraktiga tonen som var framträdande redan i Suetonius verk.kentauer skrev:är det bara baserad på antikt skvaller??? som man har hittat lite här & var !!
-
- Medlem
chef över kejsar Hadrianus kansli och hade därmed god tillg
Det var som sjutton,,,jaa då kan jag förstå. Men suetonius skrev väl ingen enskild biografi om claudius för utom den i kejarbiografier???
Kentauer
Kentauer