De romerska legionärerna

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
fritte84
Provmedlem

De romerska legionärerna

Inlägg av fritte84 » 26 jul 2002 11:52

De romerska ligonärerna had een text intatuerad på ena axeln som löd (tror jag) SPOR. Har någon en aning om vad det var förkortning för/betydde?
Tack på förhand

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 26 jul 2002 11:59

SPQR står för "senatus populusque romanus". som betyder Senaten och folket av Rom.

Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem

Inlägg av alexander den store » 14 jul 2005 00:09

Det var inte alla romerska legionärerna som hade SPQR tatuerat på sig. Romarriket var uppdelat i fyra olika delar (SPQR,Julii,Brutii o Scipii) Delarna Julii,Brutii,Scipii hade någonting annat tatuerat vad det va kommer jag inte ihåg.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 jul 2005 12:38

alexander den store skrev:Det var inte alla romerska legionärerna som hade SPQR tatuerat på sig. Romarriket var uppdelat i fyra olika delar (SPQR,Julii,Brutii o Scipii) Delarna Julii,Brutii,Scipii hade någonting annat tatuerat vad det va kommer jag inte ihåg.
Det där har du nog fått från dataspelet Rome: Total War, för det stämmer inte med verkligheten. Romarriket var inte uppdelat enligt det sättet.

Och eftersom romerska legionärer fanns under väldigt många hundra år, i olika skepnader, vilken tid talar vi om specifikt när det skulle haft den här tatueringen allihopa?

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 14 jul 2005 13:05

Den enda källa jag på rak arm känner som visar en dylik tatuering är Galdiator dvs Hollywood fiction , inte historia.
De romerska legionärerna försågs med ett brännmärke när de upptogs i legionen, det finns få 100% tillförlitliga uppgifter om märkets storlek, utformning och placering. Det troligaste är att märket var unikt för legionen ifråga med tanke på att de romerska legionerna fostrade en stark förbandsanda.

Användarvisningsbild
Alaric Quicus
Ny medlem

Inlägg av Alaric Quicus » 14 jul 2005 14:37

Menar du Praetorianerna eller de andra stridstyperna? (triarii, hastati m.m.)

Märket måste ju ha varterat i storlek och typ i tiderna. Och hur kan man vara säker på det? Vi har ju inte mänskliga
hudbitar från den tiden? i så fall måste någon från den tiden ha skrivit ner det?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 16 jul 2005 11:32

SPQR är en vanlig förkortning även i dagens Rom, står till exempel på varenda brunnslock på gatorna. I många delar av Italien utläser man förkortningen som Sono Porci Questi Romani, vilket betyder "Romarna är svin". :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 17 jul 2005 10:24

Kapten_Gars skrev: Det troligaste är att märket var unikt för legionen ifråga med tanke på att de romerska legionerna fostrade en stark förbandsanda.
Inte under republiken väl, då följde man årets cirkel mycket noga, och det var inte bara ämbetsmän och konsuler som byttes ut utan också arméer, och även om samma soldater åter upptogs (man hade 16 fälttåg att genomföra innan man kom undan) så började man om och de förbandsnummer man tilldelades byttes också ut, vilket gjorde att ingen vidare kåranda utvecklades som i senare tider. Hur det blev senare är jag dock inte lika bekant med.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 17 jul 2005 10:56

Perra skrev:
Kapten_Gars skrev: Det troligaste är att märket var unikt för legionen ifråga med tanke på att de romerska legionerna fostrade en stark förbandsanda.
Inte under republiken väl, då följde man årets cirkel mycket noga, och det var inte bara ämbetsmän och konsuler som byttes ut utan också arméer, och även om samma soldater åter upptogs (man hade 16 fälttåg att genomföra innan man kom undan) så började man om och de förbandsnummer man tilldelades byttes också ut, vilket gjorde att ingen vidare kåranda utvecklades som i senare tider. Hur det blev senare är jag dock inte lika bekant med.
Det är riktigt, jag tror inte brännmärkning öht nämns innan Marius reformer och yrkesarmens införande men säker är jag inte.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 17 sep 2005 12:56

Lånar den här tråden då det är onödigt att skapa en ny eftersom detta också handlar om legionärer.

Fick soldaterna bära uniform och vapen innanför Roms murar?

Användarvisningsbild
johane
Medlem

Inlägg av johane » 17 sep 2005 18:36

Kapten_Gars skrev:
Perra skrev:
Det är riktigt, jag tror inte brännmärkning öht nämns innan Marius reformer och yrkesarmens införande men säker är jag inte.
vad var marius reformer?

Jag tror inte att man fick bära vapen och uniform inanför Roms murar

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 sep 2005 02:25

Fältherren Marius omvandlade mellan år 104-103 f.Kr den romerska hären så att man fortsättningsvis värvade egendomslösa till hären. Därmed byggde man upp en yrkesarmé, som tjänstgjorde för löftet om land vid pensionen. Och legionens taktiska uppställning förändrades.

Under republikens tid fick man inte förlägga trupper inom staden Roms murar. Soldaterna utrustades och mönstrades utanför murarna, på Campus Martius. Men om så krävdes så bemannade de ju murarna, så det var inte förbud mot vapen och uniform. Under kejsardömets tid förlades Praetorianergardet innanför murarna, så de gick ju omkring med vapen och uniform. Däremot fick fick inte de andra legionerna föras in i provinsen Italia. Regler fanns ju över vem som fick göra vad redan under Caesars tid, för när han gick över Rubicon så förde han in sin legion i Italia utan att ha imperium i Italia. Caesar fick endast föra sina trupper i sina provinser och mot fientliga folk.

Mvh -Dan

Conny Edman
Ny medlem

Inlägg av Conny Edman » 20 sep 2005 13:04

Det är tveksamt om legionärerna i den tidiga republiken hade tatueringar för att markera att de var just legionärer. Alla fria män skulle tjäna i armén under 20 års tid, det skulle innebära att alla män i Rom hade en tatuering. Hur många år de låg i fält var beroende på i fall Rom var i krig eller ej. Varje legionär skulle även bidra med sin egen utrustning beroende på rikedom. Marius förändrar detta under sin tid med att även fattigare medborgare skulle delta i hären samt att staten bidrog med utrustning till legionnärerna. Det innebar att de rikas privilegier begränsades inom armén, inget populärt beslut. Men under denna tid började även legionärerna att bli mer och mer lik en yrkesarmé. Rom hade alltid behov av soldater och det är möjligt att en form av tatuering kom till stånd under denna period men det är jag tveksam till! Det finns inga källor där jag har läst om någon tatuering och det är extremt svårt att bevisa nu då det inte finns mycket hud kvar ifrån legionärerna under Romartiden :c).

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 20 sep 2005 16:12

Perra skrev:
Senare under kejsardömet och något tidigare infördes en yrkesarmé och dess enheter kunde bli mycket långlivade. Flera Legioner bestod under nästan hela kejsardömets tid. Så här fanns det rejält med tid för att utveckla en kåranda. Stoltheten över sitt förband tog sig bl.a. det uttrycket att man på avlidna centurioner och legionärers gravstenar skrev in namnet på det förband denne tjänat.

Voltaire
Ny medlem

Inlägg av Voltaire » 17 okt 2005 22:38

De romerska legionärerna försågs med ett brännmärke när de upptogs i legionen, det finns få 100% tillförlitliga uppgifter om märkets storlek, utformning och placering. Det troligaste är att märket var unikt för legionen ifråga med tanke på att de romerska legionerna fostrade en stark förbandsanda.
Jag har aldrig hört om nåt brännmärke. Romarna tyckte inte om tatueringar och brännmärke; dem tyckte att det förstörde kroppens skönhet, som dem tyckte var godomlig. J. Caesar talade om detta i hans "De Bello Gallico". Det var under senare tid som dem kristna soldaterna tatuerade ett kors på sin kropp med hjälp av kol. Det var deras sätt att visa sin tro. Dem flesta av dem blev straffade med döden.