Äldre Pompeji funnet.

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Äldre Pompeji funnet.

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 april 2005, 16:32

Nytt Pompeji före Pompeji funnet
2005-04-14

Svenska arkeologer har hittat tidigare okända förhistoriska bosättningar under det antika Pompeji.

Svenska Pompejiprojektet, knutet till Stockholms universitet och Svenska institutet i Rom, har under fem säsonger arbetat i ett kvarter i Pompeji för att studera och dokumentera den antika stadens lämningar. Vid tömningen av en brunn fylld med pimpsten från Vesuvius utbrott år 79 e. Kr. gjordes en spektakulär upptäckt. Ungefär två meter under den antika golvnivån avslöjade brunnens vägg en förhistorisk lagerföljd. Det understa och äldsta lagret har med C14-metod daterats till ca 3 500 f. Kr., dvs. stenålder. Det täcks av ett asklager som troligen vittnar om ett tidigare vulkanutbrott. Ovanför finns lämningar från bronsåldern. Den feta jorden är rik på krukskärvor. Det rör sig alltså om bosättningslager. En stenåldersbebyggelse har begravts i ett vulkanutbrott från Vesuvius, precis som det antika Pompeji. Under bronsåldern togs platsen på nytt i anspråk för boende.

– Planen är nu att fortsätta undersökningen för att ta reda på hur omfattande de förhistoriska bosättningarna var, säger professor Anne-Marie Leander Touati som är ansvarig för projektet. Arbetet kräver drastiska återgärder eftersom den antika gatubeläggningen måste lyftas bort för att man skall kunna gräva ut en större yta än det trånga rummet runt brunnen tillåter.

– På den arkeologiska myndigheten i Pompeji är man entusiastisk över fyndet och har höga förväntningar på det fortsatta fältarbetet, säger Anne-Marie Leander Touati.
När detta presenterades på nyheterna så drog man väl slutsatsen att folk aldrig lär sig... :)

Mvh -Dan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 april 2005, 17:20

Jag hörde nånting om att de hade börjat grävit under bro och på det viset hade upptäckt nånting som var okänt förut.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Äldre Pompeji funnet.

Inlägg av Hexmaster » 21 april 2005, 18:29

Dûrion Annûndil skrev:När detta presenterades på nyheterna så drog man väl slutsatsen att folk aldrig lär sig... :)
Med tanke på Neapels utbredning så kan man dra samma slutsats - det är väl en sensationell rubrik på sitt sätt: Nytt Pompeji efter Pompeji.

Finns det indikationer på att stenålders-utbrottet varit lika konserverande som det antika? Visserligen byggdes väl husen inte av sten och cement på den tiden, och organiskt material har ju som regel inte bevarats, men tänk om de kunde få till såna där kusliga gipsavgjutningar...

Fascinerande tanke: En arkeologisk utgrävning i en arkeologisk utgrävning. Fast det finns ju på fler ställen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Äldre Pompeji funnet.

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 april 2005, 15:42

Hexmaster skrev:
Dûrion Annûndil skrev:När detta presenterades på nyheterna så drog man väl slutsatsen att folk aldrig lär sig... :)
Med tanke på Neapels utbredning så kan man dra samma slutsats - det är väl en sensationell rubrik på sitt sätt: Nytt Pompeji efter Pompeji.

Finns det indikationer på att stenålders-utbrottet varit lika konserverande som det antika? Visserligen byggdes väl husen inte av sten och cement på den tiden, och organiskt material har ju som regel inte bevarats, men tänk om de kunde få till såna där kusliga gipsavgjutningar...

Fascinerande tanke: En arkeologisk utgrävning i en arkeologisk utgrävning. Fast det finns ju på fler ställen.
Det kan ju vara samma stad också, fast lite mera okänd.

Stefan

qt_mizze
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 november 2005, 18:59
Ort: Huskvarna

Inlägg av qt_mizze » 8 september 2006, 17:02

Hejsan allihopa! Jag är relativt ny här på sidan (rättare sagt, jag har varit medlem länge men inte loggat in här :P). Skulle egentligen velat ha en egen tråd till detta men jag har inte lyckats lura ut hur man gör :P Så ni får ursäkta om detta hamnar fel nu...

Men men, till mitt lilla ärende som jag hoppas få hjälp med: Jag ska skriva en berättande historiauppsats om vulkanutbrottet i Pompeji år 79 e.Kr (går i tvåan på gymnasiet). Min tanke är att "jag" ska vandra omkring i staden innan vulkanutbrottet, och sedan vara med vid utbrottet och som avslut begravas i lavan (lät hemskt..) Det jag främst behöver är massa roliga (o ibland lite onödiga:)) detaljer som kan få min berättelse att bli mer levande. Det kan handla om allting, från arkitekturen och infrastruktur, till familjerelationer och hur man levde, till religion och traditioner. Hoppas ni kan hjälpa mig med mina efterlängtade detaljer. Tar gärna emot länkar o.dy, även boktips i viss mån.

Tack på förhand!
Mizze

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 8 september 2006, 18:21

Jag läste en kanonbra bok från stadsbiblioteket i Jönköping en gång, som behandlar just hur livet i Pompeii var innan utbrottet. Den var mycket bra, skriven av en(eller var det två?) kvinnor som hade studerat de arkeologiska lämningarna, mm. Kruxet är bara att jag inte kommer ihåg vad den hette. Men gå till biblioteket och kolla så hjälper de dig. :)

qt_mizze
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 november 2005, 18:59
Ort: Huskvarna

Inlägg av qt_mizze » 8 september 2006, 20:50

Jättebra, tack :D Ska bara masa mej iväg till biblan nu då...:P hehe

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Inlägg av kentauer » 9 september 2006, 21:23

Den bok du söker eller SKA läsa angående Pompei har allt du vill ha .....
om vardagliga ting med mingel .satyg..mänsklig humor ,relationer
och som är uppbyggda efter personer som verkligen levde där innan utbrottet

boken heter Pompeji av Maja lundgren,,,en underbar bok..
rekomederar den varmt till alla här,,

mvh Kentauer

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 9 september 2006, 23:49

boken heter Pompeji av Maja lundgren,,,en underbar bok..
Visst är den? Undrar bara hur jag kunde glömma bort en så uppenbar titel... :lol:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 september 2006, 09:48

qt_mizze skrev:Min tanke är att "jag" ska vandra omkring i staden innan vulkanutbrottet, och sedan vara med vid utbrottet och som avslut begravas i lavan
Då skall du absolut läsa en herre Plinius den yngre som var med om det hela. Fast han överlevde (såklart), till skillnad från farsan Plinius den äldre, som tyvärr var lite för nyfiken. Det är en kort och rättfram text, om vad de såg och gjorde och tänkte.

(Not, hur många som begravdes av lava vet jag inte, men det var nog bra många fler som begravdes av aska och annat lättare material som regnade ner från luften.)


...Fast nu divergerar vi; trådens ämne är ju för-Pompeji, vad det nu kan ha hetat. Hur går det med utgrävningarna, Dûrion?

Skriv svar