Halshuggningsmetod i Gladiator

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Stanczyk
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 29 oktober 2005, 00:49
Ort: Bromma

Inlägg av Stanczyk » 8 juli 2006, 23:07

Stefan skrev:Jag undrar om inte filmscenerna grundar sig på ett språkligt missförstånd. Frasen att sticka svärdet/kniven in the neck betyder inte nödvändigtvis just i nacken, utan snarare halsen!

Denna, en vanlig slaktmetod, går alltså ut på att skära av halsen. Vilket iofs rätt genomfört ger en snabb och ganska smärtfri död. (om kniven är tillräckligt vasst, som t.ex. hos en judisk eller muslimsk yrkesslaktare, så känns ju snittet knappt alls, men den massiva störtblödningen ger snabb blodtrycksfall - och svimning inom några få sekunder innan smärtan dykt upp).

Motsvarande huggsnitt med svärd är säkert klart mindre skonsamt, men ger ändå en snabb död. Och känns säkert mera hedersamt än att få halsen avskuren med kniv som ett får...
OK, jag har ingen aning om hur pass genomtänkt scenen var ur historisk synpunkt. Det kanske bara var så att "Maximus" övermanning av sina bödlar skulle funka bättre...
Men hypotetiskt så skulle ju "Maximus" kunna be om en "clean death" just för att "M" visste att legionärernas svärd inte var optimalt utformat för att leverera ett bra och rent hugg, och han ville inte uppleva sin egen misslyckade avrättning.
Är det nån som har bra koll på de romerska svärden genom tiderna?

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 18 oktober 2004, 23:44
Ort: Shitlake
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 9 juli 2006, 22:47

Sitter ocj kollar med ett halvt öga på Discovery Channels program "Colusseum - dödens arena". Åter igen avrättas folk genom att man sticker dem i nacken. Det verkar vara rätt utbrett att det var så de gick till väga.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 10 juli 2006, 08:17

real parakeet skrev:Sitter ocj kollar med ett halvt öga på Discovery Channels program "Colusseum - dödens arena". Åter igen avrättas folk genom att man sticker dem i nacken. Det verkar vara rätt utbrett att det var så de gick till väga.
Det är väl också beroende på vilka krav man har på ögonblicklig smärtfri död. Kör man en rejäl stöt i halsen så kommer ju delikventen att dö ganska snart, kastar sig kanske omkring en stund, men vadå, så ser det ut när man håller på att dö...

I Bibeln står det på många ställen i samband med avrättning eller mord: stöttes ned. Man stöter in, personen kollapsar och dör efter en stund...

Vidare, hugget i halsgropen neråt; antingen omedelbart ovanför bröstbenet under adamsäpplet, eller vid nyckelbenet (som någon nämnde tidigare) lär nog också räknas in i nacksticken.
Jag upprepar: "In the neck" har en vidare betydelse i engelskan. Down the neck ÄR ner i halsen t.ex.

Användarvisningsbild
Corsair
Medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 5 juni 2005, 23:48
Ort: Oderljunga i SKÅNE!

Inlägg av Corsair » 15 juli 2006, 23:47

Stefan skrev:Down the neck ÄR ner i halsen t.ex.
Men det är ju fullt möjligt att slå svärdet genom nacken ner i halsen.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 15 juli 2006, 23:59

Corsair skrev:Men det är ju fullt möjligt att slå svärdet genom nacken ner i halsen.
Också med tidstypiska järnsvärd? Själv märker jag varje gång jag filerar en fisk hur nutida högteknologiska stål nöts. Även om det går tycker jag nog att det varit lättare att hugga nacken bakifrån. Då får man ju en väsentligt högre energi i målet.

Användarvisningsbild
Corsair
Medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 5 juni 2005, 23:48
Ort: Oderljunga i SKÅNE!

Inlägg av Corsair » 16 juli 2006, 02:33

cocteau skrev:
Corsair skrev:Men det är ju fullt möjligt att slå svärdet genom nacken ner i halsen.
Också med tidstypiska järnsvärd? Själv märker jag varje gång jag filerar en fisk hur nutida högteknologiska stål nöts. Även om det går tycker jag nog att det varit lättare att hugga nacken bakifrån. Då får man ju en väsentligt högre energi i målet.
Men, å andra sidan så huggs väl huvudet av då och blodet sprutar. Att köra ett svärd genom någons nacke borde innebära att huvudet sitter där det skall, och personen trots allt kan se lite anständig ut som död.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5942
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 17 juli 2006, 15:40

Donkeyman skrev:På den tiden hade man väl knappast något intresse av att ta livet av sina fiender på ett snabbt och humant sätt. Det var väl snarare en fördel om det tog tid och var både plågsamt och förödmjukande. Som till exempel korsfästning.
En liten parantes: Fast korsfästningen ansågs som ett ovanligt förödmjukande straff i romarriket - brottslingar som var romerska medborgare avrättades vanligen med andra (man tvekar att kalla dem "humana") avrättningsmetoder medan slavar, utlänningar och annat löst folk kunde korsfästas.

Skriv svar