romarnas längd?

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

De rika romarna åt inte så där jättemycke kött

Inlägg av kentauer » 27 januari 2006, 11:34

Det beror på vad man menar med kött.Antiken romare åt procentiellt lite nötkött
Då det Oxar & kor i första hand anvädes som dragdjur/mjökkreatur,,Om det var något kött det
åt utav så var det svin & fläsk, & fågel

kan tänka mig att det var lika vanligt för romarna att äta en riktig saftig köttbitt
som för oss att äta valbiff / hästbiff

kentauer

erich lespenhalt
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 9 juli 2004, 13:46
Ort: Buren

Inlägg av erich lespenhalt » 28 januari 2006, 14:54

Jag läste nyligen att en romersk legionär var 1,40 m lång. Germaner som tjänstgjorde i den romerska armén var 1,60 m långa

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 28 januari 2006, 20:31

Jag läste nyligen att en romersk legionär var 1,40 m lång. Germaner som tjänstgjorde i den romerska armén var 1,60 m långa
Var läste du det? Jag tycker det låter alldeles för lite. 1,40m är ju pygmélängd...
Vi får väl allihopa ta och gå skallgångskedja på internet så får vi väl presentera våra resultat här och sedan diskutera och dra slutsatser kring ämnet.
Ut på äventyr, mina tappra legionärer!
Och kom ihåg vår ledstjärna, ''källkritik''! :)
Mvh Andreas

Ostrobothnia
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 15 januari 2006, 18:14
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Ostrobothnia » 28 januari 2006, 21:24

På den här sidan http://web.telia.com/~u85908778/measures/measures.htm
står det
En engelsk mil eller mile är 1609 m. Ordet mil eller mile kommer egentligen från latinets mille, som betyder tusen. När en romersk legionär hade tagit tusen kliv med högerfoten, så hade han gått "mille passum", dvs. tusen steg. Romarna traskade som bekant ända till England och grundade London. De flesta människor tar ett dubbelsteg som är lika långt som deras kroppslängd, så man kan anta att romerska legionärers medellängd var ungefär 161 cm.
Två frågor!
Långsökt?
Finns det en Anders Bergström på forumet?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 29 januari 2006, 11:10

Jag har inte haft tid att kolla efter några intessanta fakta ännu, men jag vet från bla dokumentärer och en del böcker att en romersk mil var 1000 ''högerfotssteg'', så den delen kan vi nog betrakta som sann. Slutsatsen som då dras om att en genomsnittlig legionär borde ha varit runt 161 cm tycker jag låter logiskt och rimligt. I övrigt verkar upphovsmannen till sidan ha fått alla mått och histrik helt rätt, så det var en bra sida du hittade, Ostrobothnia.
Jag kan lägga till att jag för ett par månader sedan läste någonstans att man var tvungen att vara minst 5 fot och 10 tum(dvs ca 178 cm) lång för att kvalificeras till att bli legionär i romarriket. Det har jag mycket svårt att tro på då bara en relativt liten del av befolkningen kunde ha uppnått den längden. Om det hade legat någon sanning i detta hade jag själv, rent längdmässigt, inte kunnat bli legionär, jag är bara 173 cm, och då hade jag ändå varit ovanligt lång på den tiden. Jag kommer inte ihåg var jag läste det, men jag bedömer det i alla fall som högst osannolikt...
Däremot tror jag att ca 161 cm borde vara en längd som ligger närmare sanningen.
Mvh Andreas
Edit: Ostrobothnia, du kan alltid kolla på medlemslistan längst upp på sidan om du letar efter någon.

Ostrobothnia
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 15 januari 2006, 18:14
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Ostrobothnia » 29 januari 2006, 17:46

Andreas K skrev: Mvh Andreas
Edit: Ostrobothnia, du kan alltid kolla på medlemslistan längst upp på sidan om du letar efter någon.
Jag gjorde det men hittade ingen match, men det lät endå så bekant... nåjaa jag har väl blandat med någon.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 januari 2006, 01:12

Andreas K skrev:Jag har inte haft tid att kolla efter några intessanta fakta ännu, men jag vet från bla dokumentärer och en del böcker att en romersk mil var 1000 ''högerfotssteg'', så den delen kan vi nog betrakta som sann. Slutsatsen som då dras om att en genomsnittlig legionär borde ha varit runt 161 cm tycker jag låter logiskt och rimligt.
Jag ser två problem med den här slutsatsen:

1. Hur väl stämmer de här måtten överens? Enligt den härsidan är en romersk fot kortare, så då blir "mille passum" ca 1480 meter, och då blir legionären 148 cm lång?

2. Huruvida de romerska legionärerna verkligen tog ett steg i den längden kan man ju inte veta, utan termen kan vara en enhet som många andra som är godtyckliga (tum, fot, armlängd...). Det säger alltså ingenting om hur långa steg en marscherande legionär tog.

Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
Ort: ödemarken runt Göteborg

Inlägg av alexander den store » 30 januari 2006, 16:22

148cm låtter lite väl kort

HedMunkfors
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2005, 08:46
Ort: Munkfors

Inlägg av HedMunkfors » 16 februari 2006, 12:13

Det borde ju finnas något gravfynd där man kan se hur långa de var? Var nog lite skillnad i längd på romarna som levde på 300-talet före kristus och de som levde i Roms slutskede. I slutskedet lär väl legionärerna har varit längdst eftersom de ofta var barbarer(germaner).

Jag har hört att medellängden minskade i sydeuropa under "the dark age" pga matbrist och svält. Vet nån nåt om det?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 17 februari 2006, 14:34

I slutskedet lär väl legionärerna har varit längdst eftersom de ofta var barbarer(germaner).
Det har jag aldrig tänkt på, men det kan nog ligga något i det om vi utgår från att germanerna nu var längre( det vet vi ju inte).
Jag har hört att medellängden minskade i sydeuropa under "the dark age" pga matbrist och svält. Vet nån nåt om det?
Jag har också hört det påståendet, huruvida det är sant eller inte vet jag inte, men det är inte omöjligt. Det fanns ju bland annat vissa klimatmässiga faktorer på 530-talet som betydligt begränsade kosten, vilket ju borde haft en ordentlig inverkan på näringsintaget och därmed medellängden.
Mvh Andreas

Cat
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 februari 2006, 20:46
Ort: Finland

Inlägg av Cat » 28 februari 2006, 20:57

I boken "Roomalaista arkea ja juhlaa" redigerad av Marja-Leena Hänninen och Maijastina Kahlos, finns följande uppgifter om romarnas längd enligt undersökningar gjorda i Pompeji (sid 231):

Männens medellängd 166 cm (medelvikt 66 kg). Kvinnornas medellängd 154 cm (medelvikt 50 kg).

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

det låter intressant

Inlägg av kentauer » 1 mars 2006, 16:17

Dom uppgifter du fick låter väldigt trovärdiga Och dels har dom fått fram mycket
information om vardagliga ting just från pompeji,,
tycker det du skriver låter helt riktigt från det jag själv har hittat & läst,,
Mvh/kentauer

Skriv svar