Pontius Pilatus

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 22 maj 2004, 21:55

Låt mig tillägga att jag inte avser att all skuld heller skulle vila på romarna. Jag menar bara att evangelisterna av politiska skäl i större eller mindre grad försöker vältra över så mycket av skulden som möjligt på den religiösa eliten bland judarna, men inte gör ett särskilt trovärdigt jobb.

Om passionshistorien alls har en historisk grund (vilket inte känns 100% säkert) skulle det inte förvåna mig det minsta om en del av skulden vilar hos den judiska prästerskapseliten. Men historien om Pilatus som ett mjäkigt kompromissande fån som låter sig skrämmas av en obeväpnad pöbel övertygar mig verkligen inte. Om jag får spekulera skulle den verklige Pilatus i en sådan situation hånskrattat, skickat ut en kontingent soldater för att skingra folkmassan, låtit prygla och kanske avrätta ett par av de som uppfattades som ledarna, och därefter avrättat Jesus i vilket fall, bara för att vara på den säkra sidan. Rättssäkerhet för underkuvade folk var knappast en del av hans tankesätt, utan snarare "hellre fälla än fria" en påstådd upprorsmakare.
Senast redigerad av 1 Engan, redigerad totalt 22 gånger.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 22 maj 2004, 22:15

Tänkte på, två saker :

1, Vill man framstå som seriös ( vilket jag misstänker inte är vad olleolsson prioriterar ) bör man åtminstone ta sig tid att stava rätt i rubriken när man startar en tråd , en petitess kanske men jag tycker att det har blivit lite mycket trams på sista tiden.

2, Är inte den romerska historikern Tacticus den enda som skildrat Pilatus förutom bibeln och då väldigt ytligt?
Om jag har rätt så undrar jag vilka historiska dokument Engan hänvisar till.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 22 maj 2004, 22:32

wreezig skrev: 2, Är inte den romerska historikern Tacticus den enda som skildrat Pilatus förutom bibeln och då väldigt ytligt?
Om jag har rätt så undrar jag vilka historiska dokument Engan hänvisar till.
Han hette Tacitus, inte Tacticus (jag vet, petigt, men ändå). Och nej, han är långt ifrån den enda källan till kunskap om Pilatus. De två mest utförliga källorna är den kände judiske historikern Flavius Josephus, samt Philo, en inflytelserik medlem av det judiska samhället i Alexandria. Men det finns flera andra vittnesmål om Pilatus karaktär och handlingssätt, både från romerska och judiska källor. Problem blir det däremot om man skall försöka hitta någorlunda samtida historiska dokument som ger en bild av honom som över huvud taget "snäll" eller medgörlig. Det är vad jag vet bara evangelierna som gör det. Och lustigt nog verkar det som Pilatus blir snällare och snällare i takt med evangelisternas historiska avstånd till honom. Från Markus till Matteus till Lukas till Johannes blir Pilatus bara trevligare och trevligare, och mindre och mindre ansvarig för Jesus död. :-)

Här finns för övrigt en engelsk översättning av den text ("Ambassaden till Gaius") där Philo skriver om Pilatus:
http://www.earlychristianwritings.com/yonge/book40.html

Josephus har skrivit så pass mycket att det är lite jobbigt att hitta exakta referenser. På denna sida finns i alla fall en engelsk översättning av två utdrag ur hans texter där Pilatus nämns:
http://www.bible-history.com/quotes/fla ... hus_4.html

[Edit: la till länkar till texter]
Senast redigerad av 3 Engan, redigerad totalt 22 gång.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 22 maj 2004, 22:37

Engan
Han hette Tacitus, inte Tacticus (jag vet, petigt, men ändå).
Hehe , jag som just gnällde stavfel...

olleolsson
Tidigare medlem

Inlägg av olleolsson » 23 maj 2004, 05:23

Du kallar mig för icke seriös. Vilket inte är sant.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 23 maj 2004, 06:05

olleolsson skrev:Du kallar mig för icke seriös. Vilket inte är sant.
Nej, han skrev att du inte verkade prioritera att framstå som seriös. Viss skillnad, och jag kan inte säga att jag inte håller med honom..

Om du är seriös är det enda sättet att visa detta.. att faktiskt verka vara det. Du har inte lyckats så jättebra hittills.

Jag skulle ju kunna säga att jag var expert på andra världskrigets historia, men det vore inte särskilt smart av mig eftersom skalman är fullt av folk som faktiskt är experter på detta område, och det kommer att märkas så fort jag ger mig in i en diskussion i ämnet att jag är sorgligt dålig på den delen av historien. :-)

Analogt säger du just nu att du är seriös till en samling människor som faktiskt är det och brukar agera därefter. Upp till bevis! Ingen säger (än så länge) att du inte är seriös, men så länge du inte visar det finns det ju ingen anledning att tro att du är det..

Evokee
Medlem

Inlägg av Evokee » 3 juni 2004, 01:31

CJBackfire

Fariseerna var troligtvis en liten och ganska obetydlig grupp under Jesus tid. När evangelierna skrev någon gång emellan år 65-95 så var däremot Fariseerna en mätig och inflytelsrik grupp i opposition mot de kristna (bl a paulus var ju en tidigare farisee som föföljt de kristna). Ddet är snarare det som är förklaringen till att det lurar en frasiee i varje buske i NT.

Engan

Att judarna beskylls för Jesu död är väll både fel och rätt. Det beror på i vilket evangelium du tittar i.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 5 juni 2004, 11:08

Evokee skrev: Engan

Att judarna beskylls för Jesu död är väll både fel och rätt. Det beror på i vilket evangelium du tittar i.
Tja, som jag ju skrev är "skyll allt på judarna och skönmåla Pilatus" en tendens som verkar bli tydligare och tydligare ju senare evangeliet sammanställts. I det tidigaste (Markusevangeliet) är det inte alls lika tydligt, det kan jag ju hålla med om.

Evokee
Medlem

Inlägg av Evokee » 5 juni 2004, 14:58

Precis, pilatsius skönmålas i alla evangelier men det är framför allt hos den sista evangelisten Johannes som vi finner judefinetligheten, och som du mycket riktigt påpekar är den minst märkbra hos den förste, Markus.

Skriv svar