Romarrikets fall

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 27 oktober 2004, 23:26

Inget fel i att läsa Gibbon. Han är en god skribent, och det blir intressant. Men jag har sagt det förr: efteråt kan man läsa mer moderna historieböcker för att uppväga 200 år av ytterligare forskning i ämnet. :)
Om man gillar historia med cynisk humor, så skall man läsa Alf Henriksson, som skrivit både Antikens Historier och Bysantinsk Historia, som alltså avhandlar samma period och område (i stort sett). Henriksson är död nu, och hans böcker har några år på nacken, men de är betydligt mer informativa och utan den politiska och sentimentala mallen som Gibbon har. Och roligare!

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
Ort: ödemarken runt Göteborg

Inlägg av alexander den store » 14 december 2005, 16:55

Kanske kommer lite sent men det finns en bok som heter de avgörande slagen (från antiken till hastings)
där finns det mycket bra fakta

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 14 december 2005, 18:16

Det finns också en bokserie med samma namn av JFC Fuller, som handlar om de avgörande slagem i västvärldens historia från egypten och framåt, som också är ganska bra.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 14 december 2005, 18:58

Förutom Professor Dick Harrison (se ovan) så rekommenderar jag Alexander Demandt och hans tyska verk Der Fall Roms. Die Auflösung des römischen Reiches im Urteil der Nachwelt från 1984. Du kan börja med dessa två samt med det som står skrivet på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Decline_of ... man_Empire

Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
Ort: ödemarken runt Göteborg

Inlägg av alexander den store » 16 december 2005, 15:29

Perra skrev:Det finns också en bokserie med samma namn av JFC Fuller, som handlar om de avgörande slagem i västvärldens historia från egypten och framåt, som också är ganska bra.

Boken jag har e skriven av Fuller

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 19 december 2005, 20:43

ok det ante mig...

Skriv svar