Judas - Kristenhetens första människooffer

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Judas - Kristenhetens första människooffer

Inlägg av Fläsket » 27 augusti 2003, 23:57

[delat från tråden "Mest förbisedda historiska person?"]



Judas Iskariot.

Kristenhetens första människooffer.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 28 augusti 2003, 06:21

Judas Iskariot ja. Intressant gestalt. Jag har ibland funderat. Jesus talade hela tiden om att han kommer att bli förrådd. Jag spekulerar på om inte Iskariot förrådde då Jesus inte för de 30 silverrpenningarna, utan såsom en trogen lärjunge så att profetian skulle gå i uppfyllelse. Han gjorde alltså motsvarande offer som Jesus gjorde, fast utan att bli ärad och hedrad för det.
- I övrigt lägger jag in tråden på idé och lärdomshistoria (hoppas det är rätt tråd!), så ev. följddiskussioner lägges in där.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 28 augusti 2003, 10:14

Om vi nu diskuterar teologiskt rätt och fel.

Sa inte Jesus till Judas något i stil med, gå och gör vad du måste göra.

Låter inte det som att Judas gjorde det på Jesus uppmuntran/order.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 28 augusti 2003, 10:18

Precis så.

Judas hängde sig senare. Bara det är ett tecken på den enorma ångest och sorg han måste kännt.

Och notera att Judas doppar sitt bröd i Jesu skål inför allas ögon. Han vet att det han gör är ohyggligt, ändå tar han på sig bördan och Jesus är inte arg eller ens besviken på honom, må vara finner han det osmakligt att Judas pekar ut honom med en puss på kinden, ett tecken på vänskap.
"Förråder du mig med en kyss?" anmärker ju Jesus aningen syrligt vid händelsen.

(Detdär om att han sprack alldeles av sig själv som Paulus berättar tror jag inte på.)

Hur som helst så tycker jag att Judas fått lite oförtjänt kass rykte. Jag kan inte förmå mig att tycka illa om snubben. (Vad jag däremot tycker om Paulus är inte lämpligt för tryck.)

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 28 augusti 2003, 10:43

Kan förstå Paulus, om jag hadde en levande gud hemma hos mig som lärde mig saningen och någon av mina bröder förådde honom skulle jag också varit skit sur på förädaren.

Står det något om Biblen om Judas blev förlåten eller vad han gjorde efteråt? förutom att hänga sig.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 28 augusti 2003, 10:48

Om ni har läst Stefans inlägg ovan inser ni nog att denna tråd är fel plats att gå in på djupare diskussioner om Judas.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 28 augusti 2003, 11:08

Se även tråden
Judas Iskariot och förräderiet mot Jesus:
viewtopic.php?t=7848

Skriv svar